TravelBird haalt 16.5 miljoen op, Elon Musk van Tesla wordt de nieuwe Steve Jobs genoemd en V&D presenteert nieuwe plannen. Een 3-tal recente, zeer verschillende nieuwsberichten. Toch zijn er overeenkomsten in de berichten van deze bedrijven die ook voor reisondernemers interessant zijn. 

Ze gaan hard, héél hard

TravelBird bestaat pas 5 jaar, is ondertussen actief in 17 landen, heeft 670 medewerkers en een omzet van 95 miljoen. Elon Musk verwacht over 2 á 3 maanden dat ‘auto-steering’ (automatisch sturen op de snelweg) met de Tesla mogelijk is. Hij voorspelt dat binnen 3 tot 4 jaar auto’s zelfstandig kunnen rijden, onder bijna alle omstandigheden. Ook voor de reisbranche zal dit gevolgen hebben én kansen bieden. Het ANVR congres in november heeft als  thema ‘Need for speed’, wat zou het mooi zijn als Musk komt spreken!

V&D plande vorig jaar een nieuwe koers en winkelconcept, die liggen nu in de prullenbak. Meerjarige strategieplannen blijken steeds vaker een beperking in deze ‘agile’ tijden. Het gaat om doen, om proberen, om testen en om ‘metrics’.

Ze innoveren bestaande toepassingen

Niet elke innovatie vereist een startup. Nieuwe toepassingen ontwikkelen kan ook vanuit het bestaande aanbod. Musk maakt zich zorgen om de toekomst van de aarde en laat de auto op electriciteit rijden, bij voorkeur op duurzaam gewonnen energie.

De V&D winkels blijven, de aanpak verandert. De bedrijfsleiding bepaalt vanaf nu de inkoop, zij hebben immers zicht op de klant. Het seizoensdenken is voorbij. De collecties verversen al iets sneller, zoals in de modebranche nu gebruikelijk is. De winkels krijgen bestelzuilen en de medewerkers iPads, iets wat we ook steeds meer zien in reiswinkels.
TravelBird veranderde het boeken van een reis(je) door elke dag zes nieuwe aanbiedingen te veilen, meer niet. Maar wel elke dag nieuw aanbod en het ‘format’ van aanbieden werd veilen.

aanbiedingen van vandaag - TravelBird

Er is eenvoud aan de voorkant, complexe technologie aan de achterkant

Hoe simpeler voor de gebruiker, hoe succesvoller draagt TravelBird uit. TravelBird gaat nu inzetten op complexere technologie aan de achterkant ter verrrijking van het simpele aanbod. De huidige app moet straks handige informatie van de bestemming tonen, de plek waar de huurauto klaar staat en een bericht sturen hoe laat dat de kamer gereed is.

‘Auto-steering’ maakt het voor de berijder makkelijker, de technologie die dit mogelijk maakt, zal ingenieus zijn. En hopelijk heeft V&D straks de data van de klant en zijn gedrag op orde én ontsluitbaar zodat de verkoper in de winkel de klant echt kan helpen.

Een nieuwe snelheid

Wat deze drie totaal verschillende bedrijven gemeen hebben is dat ze alle drie de snelheid van ondernemen aanpassen. Elon Musk vanuit een enorme interne gedrevenheid, V&D omdat het moet en TravelBird omdat het kan.

Wie nog nog achterover leunt omdat het best goed gaat, mag heel snel wakker worden.

Credits headerafbeelding: DalioPhoto (CC)