Door: Marian van der Ent, NHTV
Verschenen in NRIT Magazine.

‘Hoe activeer ik (potentiële) klanten op het web? hoe kan ik ze het beste benaderen?’ steeds meer bedrijven stellen zich deze vragen. Antwoord: klanten komen in beweging als ze geboeid worden, informatie krijgen, iets kunnen verdienen of gefaciliteerd en getriggerd worden hun verhaal te delen met (virtuele) vrienden. Trefpunt zijn communities waar mensen met gezamenlijke interesses ervaringen uitwisselen. In deze communities is er sprake van een participatiecultuur met als sleutelwoorden ‘samenwerken’ en ‘informatie delen’.

Online communities bestaan al jaren. Wat ze voor de reiswereld relevant maakt, is dat ze door aantal en omvang reële invloed hebben op de reisbestedingen. Communityleden stellen de meest uiteenlopende vragen en krijgen goede tips. Een pionier is Virtual Tourist (geregistreerd in 1994) met, momenteel, één miljoen leden. Ander voorbeeld: Thorntree, het forum van Lonely Planet: de ‘bijbel’ van wereldreizigers en backpackers. Een Nederlandse online community is wereldwijzer reisforums: meer dan 50 landen en zo’n 125.000 Leden. Nog populairder is Waarbenjij.nu, dat ongeveer 200.000 Leden telt. Grondslag van waarbenjij’s succes is de mogelijkheid om via reisverslagen (blogs) contact te houden met het thuisfront.

Ook opmerkelijk is dat Wintersporters.nl met hun facebook integratie binnen een maand tijd bijna meer vrienden op hun facebook community heeft gekregen dan bij de community op hun eigen site.

Niet alleen de ‘like’ button op facebook is een belangrijk middel om producten onder de aandacht te brengen, ook worden er steeds meer applicaties gemaakt waarbij virtuele vrienden op het netwerk betrokken kunnen worden. Tripadvisor, de internationale reviewsite van Expedia, heeft haar samenwerking met facebook versterkt met de applicatie ‘cities i’ve visited’.

Lees hier het hele bericht uit de publicatie van NRIT Media.