Heel veel bedrijven worstelen met deze vraag. We moeten iets met social media, maar wat, en waarom? Wat levert het op, hoeveel tijd kost het, wie is verantwoordelijk?

Oefen, speel, leer.
Voordat je een mening vormt, moet je er wel van “geproefd” hebben. Heel vaak nemen managers al een besluit dat het niet voor hun bedrijf van toepassing is, zonder er überhaupt zelf onderdeel ervan te hebben uitgemaakt. Maak eerst eens een persoonlijk account aan of nodig een fervente twitteraar uit en vraag hem naar zijn ervaringen en zijn beweegredenen.

Plan van aanpak
De eerste stap is het in kaart brengen van het mediagedrag van je doelgroep. Van welke social media tools maken zij gebruik? Ga gesprekken aan met de doelgroep en onderzoek wat ze doen op sociale netwerksites zoals Hyves, Facebook, Twitter of Linkedin. Van welke reviewsites maken ze gebruik? Maken ze gebruik van Youtube en zegt de term Foursquare ze überhaupt iets?

Zodra je scherp voor ogen hebt hoe de doelgroep zich beweegt op het internet kan je aan de slag. Dit betekent dat je eerst je oor te luister legt. Dan kan met behulp van gratis tools zoals search.twitter.com, tweetbeep.com of betaalde monitoringtools als TraceBuzz.com.

1. Start met luisteren, ga monitoren.
2. Manage je merk, je reputatie. Ga het gesprek aan.
3. Leer van je concurrenten. Wat doen ze goed.
4. Focus. Beter één kanaal heel goed doen, dan meerdere kanalen half.
5. Denk na over KPI’s en ROI zoals sales, leads, kostenbesparing, vertrouwen, betrokkenheid, loyaliteit.
6. Maak mensen ervoor vrij en start een social media team.
7. Maak heldere afspraken, wie doet wat.
8. Laat de controle los, laat het gezicht achter de organisatie zien.

Een mooi voorbeeld hoe je social media kan inzetten is de recente campagne van KLM. Wanneer passagiers incheckte via Foursquare of Twitter werden hun persoonlijke profielen doorzocht door het social media team. Kort na het inchecken werden ze verrast met een persoonlijk cadeau. Kijk op KLMsurprise.com met de vele foto’s van verrassende reizigers die dit weer uiteraard deelde met hun sociale netwerk. Een mooie manier om je fans te laten praten over je merk.

Dit artikel verscheen als column in Twinkle magazine.
Tip: schrijf je nu in voor het Social Media congres!