• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Social Media: hoe pak je het aan?

15 januari 2011 door Martin van Kranenburg

Heel veel bedrijven worstelen met deze vraag. We moeten iets met social media, maar wat, en waarom? Wat levert het op, hoeveel tijd kost het, wie is verantwoordelijk?

Oefen, speel, leer.
Voordat je een mening vormt, moet je er wel van “geproefd” hebben. Heel vaak nemen managers al een besluit dat het niet voor hun bedrijf van toepassing is, zonder er überhaupt zelf onderdeel ervan te hebben uitgemaakt. Maak eerst eens een persoonlijk account aan of nodig een fervente twitteraar uit en vraag hem naar zijn ervaringen en zijn beweegredenen.

Plan van aanpak
De eerste stap is het in kaart brengen van het mediagedrag van je doelgroep. Van welke social media tools maken zij gebruik? Ga gesprekken aan met de doelgroep en onderzoek wat ze doen op sociale netwerksites zoals Hyves, Facebook, Twitter of Linkedin. Van welke reviewsites maken ze gebruik? Maken ze gebruik van Youtube en zegt de term Foursquare ze überhaupt iets?

Zodra je scherp voor ogen hebt hoe de doelgroep zich beweegt op het internet kan je aan de slag. Dit betekent dat je eerst je oor te luister legt. Dan kan met behulp van gratis tools zoals search.twitter.com, tweetbeep.com of betaalde monitoringtools als TraceBuzz.com.

1. Start met luisteren, ga monitoren.
2. Manage je merk, je reputatie. Ga het gesprek aan.
3. Leer van je concurrenten. Wat doen ze goed.
4. Focus. Beter één kanaal heel goed doen, dan meerdere kanalen half.
5. Denk na over KPI’s en ROI zoals sales, leads, kostenbesparing, vertrouwen, betrokkenheid, loyaliteit.
6. Maak mensen ervoor vrij en start een social media team.
7. Maak heldere afspraken, wie doet wat.
8. Laat de controle los, laat het gezicht achter de organisatie zien.

Een mooi voorbeeld hoe je social media kan inzetten is de recente campagne van KLM. Wanneer passagiers incheckte via Foursquare of Twitter werden hun persoonlijke profielen doorzocht door het social media team. Kort na het inchecken werden ze verrast met een persoonlijk cadeau. Kijk op KLMsurprise.com met de vele foto’s van verrassende reizigers die dit weer uiteraard deelde met hun sociale netwerk. Een mooie manier om je fans te laten praten over je merk.

Dit artikel verscheen als column in Twinkle magazine.
Tip: schrijf je nu in voor het Social Media congres!

Gerelateerde Berichten

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • Social Media: hoe meet je het effect?

    Onlangs werd ik via Twitter getipt over deze presentatie. Erg actueel want heel veel bedrijven…

  • Is Social Media een hype?

    De radio deed er 38 jaar over om 50 miljoen bezoekers te bereiken. De TV…

Categorie: Social media Tags: plan van aanpak social media

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · Social Media: hoe pak je het aan? -- Topsy.com schreef:
    15 januari 2011 om 16:08

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Sasja van As en Roy Platje, sinds1998. sinds1998 heeft gezegd: Social Media: hoe pak je het aan? Een plan van aanpak: http://t.co/Wx4AJSf […]

  2. Best practices horeca en social media schreef:
    16 januari 2011 om 12:17

    […] in de markt. Ondernemers die met social media aan de slag willen doen er verstandig aan om het 8-stappenplan voor Social Media van Martin van Kranenburg te bekijken. Alle deskundigen treft u op 23 en 24 februari bij elkaar op […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Social Media destinatiemarketing mobiel Airbnb technologie KLM Facebook TUI Expedia NHTV reviews TripAdvisor instagram Booking.com Vakantiebeurs reizen Google hotels travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring