De ene na de andere hype op internet komt voorbij waar alle bedrijven op zouden moeten inspringen. In deze blog beperk ik me tot Social Media hypes. Ook daar zie ik regelmatig sociale netwerken voorbij komen waar ik, als doorgewinterde internet gebruiker, nog nooit van gehoord heb. Elke keer lees ik dat ik er aan zou moeten deelnemen, omdat ik anders de boot mis. De succes verhalen liegen er vaak niet om. De vraag is alleen: hoe bereik je hetzelfde succes?

Omdat het onmogelijk is aan alle netwerken voor de volle 100% deel te kunnen nemen en er de juiste aandacht te besteden, moet je kiezen voor de meest effectieve media. Om de juiste kanalen te kiezen gebruiken we bij Around the Globe een aantal selectiecriteria voor Social Media:

  1. Is onze doelgroep aanwezig?
  2. Wat is de potentie van het sociale netwerk?
  3. Hoeveel bezoekers ontvingen we van dit netwerk?
  4. Wat levert het op en wat kunnen we bijdragen?
  5. Hoeveel tijd  kost het om effectief deel te nemen?

Is onze doelgroep aanwezig?

Wij richten ons primair op mensen die de Nederlandse taal beheersen, tussen de 18 en 35 jaar oud zijn en van reizen houden. Is een sociaal netwerk zeer succesvol, maar heeft het bijna geen Nederlands sprekende bezoekers of zijn er onder de bezoekers geen reizigers aanwezig? Dan stoppen wij hierin geen tijd. Het aanbrengen van focus houdt je werk een stuk overzichtelijker en makkelijker te beheren.

Wat is de potentie van het social netwerk?

Een van de moeilijkste dingen om in te schatten, is de potentie van een sociaal netwerk. Maar wanneer je bovenstaande punten bekijkt en een dosis ervaring opbouwt, wordt deze keuze steeds makkelijker. Twee mooie voorbeelden zijn Google+ en Pinterest.

Pinterest

Pinterest laten wij voor wat het is. De eerste bezoeker van deze website moeten wij nog ontvangen. Daarnaast is het doel van Pinterest een sfeer neer te zetten of een merk op te bouwen, iets dat we  liever op de eigen website doen. Voor ons lijkt er dan ook geen toegevoegde waarde in te zitten en dus gaan we hier geen tijd en energie in steken. Tijd , toegevoegde waarde en energie die we ook in onze eigen website kunnen steken.

Google+

Google+ levert op dit moment nog maar een handjevol bezoekers op, maar de potentie en het bereik van het netwerk is enorm. Google wil koste wat het kost meedoen als sociaal netwerk en heeft voldoende macht hun eigen sociale netwerk te promoten. Voor iedere Android telefoon is een Gmail account nodig. Met dit Gmail heb je meteen een Google+ account. In potentie zijn er dus heel veel gebruikers, die wellicht onbewust, kennis maken met Google+.

Website eigenaren die hun Google+ account koppelen aan de door hun geschreven artikelen kunnen meer zichtbaarheid krijgen in de zoekresultaten. Ook het toevoegen van het Google+ icoontje om artikelen te delen kan je meer zichtbaarheid opleveren. Als content website ben je dus bijna verplicht om mee te doen. Daarnaast biedt Google+ extra voordelen, zoals het kunnen starten van een hangout, ten opzichte van andere sociale netwerken. Dit maakt Google+ tot een hele sterke kandidaat om uit te groeien tot hét sociale netwerk van de toekomst. Voor ons voldoende redenen nu al actief te zijn op dit sociale netwerk, ondanks het feit dat het nog niet direct veel bezoekers oplevert.

Hoeveel bezoekers ontvingen we van dit social netwerk?

Google Analytics (of een ander statistiekenpakket) is je vriend. Bekijk hoeveel bezoekers (en dus potentiële klanten) je ontvangt via een sociaal netwerk, hoe lang ze blijven hangen en welke pagina’s ze op je website bezochten. Door alle bezoekers per sociaal netwerk in te delen op basis van website categorieën kun je veel nieuwe inzichten krijgen. Op welke plekken belanden de mensen op jouw website of waar worden de sociale media knopjes het meest gebruikt? Deze simpele scheiding van bezoekersstromen gaf Around the Globe inzichten die we anders nooit ontdekt hadden.

Hyves

Zo zien wij in onze statistieken dat het aantal bezoekers via Hyves de afgelopen periode met 50% daalde ten opzichte van vorig jaar. Deze trend was al langer zichtbaar en deed ons dan ook besluitende activiteiten op dit netwerk te gaan afbouwen. Ook hebben wij geconstateerd dat het gebruik van sociale media per site onderdeel enorm kan verschillen.

Op basis van deze kennis, kun je weer nieuwe dingen proberen en kijken of de resultaten verbeteren. Deze informatie is voor bijna iedereen voorhanden. Maak er gebruik van, signaleer trends en speel daarop in.

Wat levert het op en wat kunnen we bijdragen?

Over het algemeen kan gesteld worden: hoe meer (relevante) bezoekers / pageviews hoe hoger de inkomsten / conversies. Het eerste punt waaraan een sociaal netwerk moet voldoen, is dan ook dat het dus (relevante) bezoekers oplevert. Doet het dat niet, bijvoorbeeld omdat alle activiteiten zich op het sociale netwerk afspelen, is het voor ons minder interessant om deel te nemen. Ook tijdens het deelnemen aan de sociale netwerken wordt dit criteria scherp in de gaten gehouden. Levert het niet genoeg (relevante) bezoekers op? Dan stoppen we met dat sociale netwerk.

Het is belangrijk om te kijken wat je kunt bijdragen aan een sociaal netwerk (of website). Door inhoudelijk nuttige berichten te plaatsen en bezoekers op andere platformen van nuttige tips te voorzien, kun je jezelf als bedrijf of website profileren. Zonder dat er direct een commercieel belang aan gekoppeld zit. Helaas is de ROI (Return On Investment) erg lastig te berekenen en moet er sowieso over een langere periode gemeten worden.

Hoeveel tijd kost het om effectief deel te nemen?

Je doet voor de volledige 100% mee of je doet het niet. Wanneer je niet regelmatig content plaatst of deelneemt in een discussie kun je deze tijd beter ergens anders in stoppen. Heb je weinig tijd? Dan kun je overwegen het plaatsen van berichten te automatiseren. Plaats je een bericht op je site zorg er dan voor dat dit bericht doorgeplaatst wordt naar het sociale netwerk. Er zijn genoeg plugins of sites, zoals bijvoorbeeld TwitterFeed, die dit voor je kunnen uitvoeren, zonder enige technische kennis. Met uitzondering van een aantal netwerken, waaronder Google+, is het vrijwel altijd mogelijk berichten te agenderen of door te laten plaatsen. Feit is wel dat zelf berichten plaatsen altijd beter werkt. Automatisch gegenereerde berichten krijgen op sommige sociale netwerken namelijk minder exposure dan berichten die via de website zelf geplaatst zijn.

De tijd waarop je een bericht plaatst, speelt ook belangrijke rol op het virale effect dat je kunt bereiken. Ook deze informatie kun je gewoon uit je statistiekenpakket halen. Zorg er dan ook voor dat je hier mee speelt om te kijken wat het beste werkt voor jouw bedrijf of website. Wij hebben onze blogposts daarop (met succes) aangepast.

Afgaande op onze eigen criteria, blijven er voor Around the Globe 3 sociale netwerken waarop we ons richten, namelijk Facebook, Twitter en Google+.

Onze focus blijft altijd op onze eigen website en community liggen, omdat daar onze belangrijkste bezoekers zitten. Sociale netwerken gebruiken wij dus puur en alleen om meer bezoekers naar onze eigen site te krijgen.  Bij bestaande en nieuwe sociale netwerken stellen we ons altijd de 5 genoemde vragen en analyseren we gegevens continu, zodat we bezoekersstromen beter in de gaten houden kunnen houden en indien nodig kunnen bijsturen.

Hopelijk gaven bovenstaande tips je inzicht in hoe je keuzes kunt maken op basis van beschikbare gegevens. Mochten er vragen of opmerkingen zijn, plaats dan een comment. Ik beantwoord ze graag en ook wij kunnen er altijd weer iets van leren.