• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Social Media potentieel nog onvolledig benut

24 maart 2011 door Christa Barkel

Er is geen enkele branche zo geschikt voor de inzet van het sociale web als de gastvrijheidbranche. Helaas worden sociale media vaak alleen gebruikt als (indirect) verkoopinstrument, terwijl daarmee het potentieel van dit instrument grotendeels onbenut blijft. In deze post hoop ik de hospitality marketeers uit o.a. de hotel- en reisbranche een aantal inzichten en ideeën te geven om social media meer multifunctioneel en effectiever in te zetten.

Dat Social Media kan worden ingezet voor
–    branding,
–    public relations,
–    webcare/ customerservice,
–    klantenbinding,
–    leadgeneration,
–    co-creatie,
–    en interne communicatie
is velen al wel bekend. Echter minder bekend en toegepast zijn:

HRM
Social Media zijn een handig en efficiënt werving- en selectie-instrument. Het uitzetten van een vacature gaat eenvoudig en heeft een groot bereik. Daarnaast kan vooraf, via het sociale profiel van de kandidaat, al veel informatie worden verzameld (LinkedIn, Hyves, Facebook, Blogs etc.). In de gastvrijheidbranche is vooral een proactieve en servicegerichte attitude van belang. Dat is een basishouding. Het lastig om dit in een 30 minuten durend gesprek te doorgronden. Een sociaal webprofiel is een goede aanvulling om een compleet beeld van de kandidaat te krijgen.

Analyse
Wie de kennis en techniek in huis heeft kan het gehele sociale web screenen en analyseren. Wat wordt er over mijn product gezegd?, welk sociaal profiel hebben mijn klanten?, wie hebben de meeste invloed?, hoe ontwikkelt de markt zich? en welke trends zijn er waar te nemen? Naast betaalde tools zijn er ook veel goede gratis tools te gebruiken. Kijk op Mindsprout voor een overzicht per categorie. Erg handig!

Waarde toevoegen voor Brand Experience
Maak het sociale web en de social media tools een onderdeel van de dienst of product om daarmee waarde en beleving toe te voegen voor de klant. Door bijvoorbeeld incheckprocedures gemakkelijker te maken. Geef de mogelijkheid om via FourSquare in te checken of via Twitter een diner in het hotel restaurant te reserveren.  Delta Airlines biedt klanten de mogelijkheid om via de speciale Ticket Counter App op Facebook vluchten te boeken, vluchtinformatie te raadplegen en in te checken. Handig voor de klant en iedere check-in of tweet is weer exposure op het web. Een tijdje terug heb ik een post geschreven over KLM’s succesvolle social media actie: KLM’s Surprise. In navolging hier een goed voorbeeld van gebruik van social media voor een positieve merkbeleving door het Four Seasons Hotel. Favoriete uitspraak: “People talk to people, not to brands”. Social media zijn tools. Vergeet niet je merk een menselijk gezicht te geven!

Yield management
Ik ben geen yield specialist, maar ik vraag me af waarom de reisbranche geen gebruik maakt van bovengenoemde analysetools om de vraagkant  nog beter in kaart te brengen. Over welke bestemmingen wordt er veel gesproken, in welke context en met welke tone-of-voice? Daarmee is een bepaalde populariteit te achterhalen, let op: real time, en een vraag beter te voorspellen. Laat dit meewegen in de prijsbepaling, naast onstuurbare factoren als het weer en de politieke stabiliteit van een bestemming.

Vindbaarheid
Aanwezigheid op social media vergroot de vindbaarheid op Google. Facebook fanpagina’s en Tweets scoren hoog in de Google zoekresultaten.

Gerelateerde Berichten

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

  • D-reizen start vakantieadvies via sociale media

    D-reizen start een pilot met het geven van vakantieadvies via sociale media. De reisorganisatie biedt…

Categorie: Social media

Over Christa Barkel

Christa Barkel is een manisch positieveling en gek op alles en iedereen die haar aan het lachen maakt. Is onbegrensd nieuwsgierig, wat goed van pas komt bij haar taak als hoofddocent Innovatie bij Saxion Hogescholen. Daar ontwikkelt en geeft ze onderwijs in innovatieve marketingstrategieen bij o.a. de HTRO en voert ze onderzoek uit naar (technologische) trends en ontwikkelingen in de gastvrijheidsbranche. Christa is mede-eigenaar van NewMarketInc, een strategisch consultancy bureau dat bedrijven helpt te excelleren in de netwerkmaatschappij door het inzetten van social tools. Motto: wie de bekende paden volgt zal nooit een nieuwe bestemming ontdekken.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie NHTV reviews KLM destinatiemarketing Google onderzoek TUI Facebook Vakantiebeurs Expedia hotels mobiel TripAdvisor Airbnb Booking.com reizen instagram travel Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext