Dit artikel is geschreven door Niels Welten van Kras.nl. Niels ongelooflijk bedankt voor de inhoudelijk sterk verslag en de vele nieuwe inzichten.

De eerste sessie die ik op mijn persoonlijke programma had gezet, ging over winst maken met social media. Na een deskundige introductie door de Amerikaanse Susan Black, startte de eerste van 4 sprekers die elk 10 minuten mochten inhaken op het thema ‘Social media: show me the money’.

Opbrengst meten van sociale kanalen
Barbara Pezzi van de Fairmont hotelketen bekeek het thema met een analytische blik. Na het behandelen van een lijst met ‘klassieke’ doelen met social media (fans, followers, sentiment, enz.) lichtte Pezzi concrete voorbeelden op van zaken waarmee je opbrengst kunt meten van sociale kanalen. Denk aan: besparing van bijvoorbeeld recruitment-kosten en tijd aan linkbuilding activiteiten. Of zachte conversies doormeten met social media als herkomst, zoals: aantal offerte-aanvragen of e-mail nieuwsbrief abonnees. Pezzi adviseerde om richtlijnen op te stellen voor consequente naamgeving van (deep)links met tracking codes die je op social media publiceert. Vergelijk vervolgens de resultaten van alle links op social media met meetcodes met alle gratis links (zonder tracking codes) die door derden gepubliceerd zijn. Dit kan tot nuttige inzichten leiden waar je weer actie op kunt ondernemen. Tot slot noemde ze nog enkele gratis tools waarmee je kwalitatieve resultaten kan meten je social media activiteiten: TweetReach, BoardReader, Topsy en TwitterSheep.

Social media en het Brits verkeersbureau
Vervolgens gaven Justin en Adriana van het Brits verkeersbureau aan welke social media zij hebben gebruikt tot nu toe. Naast een Flickr-profiel http://www.facebook.com/LoveUK en een eigen YouTube-kanaal om foto’s en video’s over UK te verzamelen en te delen, is de toepassing van hun Facebook-pagina (die ze de naam Love UK hebben gegeven, omdat gebruikers geen fan worden van een verkeersbureau maar van een land) nog het meest inventief te noemen. Via Facebook Places hebben zij een top 50 met Britse bezienswaardigheden samengesteld op basis van het aantal virtuele check-ins. Bij elke attractie in hun top 50 staat tevens vermeld: welke vrienden uit jouw netwerk de betreffende attractie leuk vinden en een link om een boeking te maken. Vervolgens is de link gelegd met Facebook Deals om bezoekers van een bezienswaardigheid antwoord te kunnen geven op de veelgestelde vraag: “What’s nearby?”. De derde en vierde spreker haalden het niveau van hun twee voorgangers niet. Ze zoomden respectievelijk in op on-site toepassing van social media (alle media in eigen beheer dus) en 5 algemene stelregels voor effectieve inzet van social media.

Alun Williams E-commerce manager van TUI UK
Van de keynote presentaties die vervolgens op de agenda stonden, was die van TUI-collega Alun Williams het vermelden waard. De E-commerce manager van TUI UK stelde zich enigszins kwetsbaar op door de grootste uitdagingen toe te lichten voor zijn bedrijf. Williams ging onder andere in op:

– het combineren van gegevens over voorkeuren van bezoekers met daadwerkelijk koopgedrag van klanten;
– verspreiding van ‘digital skills’ bij meer collega’s binnen het bedrijf dan enkel zijn E-commerce afdeling;
– de visie op toenemende schaarste van talentvolle medewerkers in digitale media.

Geld verdienen met mobiele toepassingen?
Na de lunch een tweede serie van presentaties over geld verdienen! Dit keer met een ander, relatief nieuw medium waar veel over te doen is: mobile. Money-making strategies for mobile, dus. In 2 sessies met elk 4 sprekers kwamen de volgende bedrijven aan het woord: het Nederlandse Sound Of Data, GetYourGuide, TheTrainLine.com, Sixt, British Airways, Mindtree en Netbiscuits. Alle onderdelen van mobiel internet zijn wel aan bod gekomen: van QR codes, voor mobiel internet geoptimaliseerde websites, applicaties voor zowel smartphones als tablets, betalen via mobiel internet, HTML 5 tot augmented reality.

Concrete resultaten die deze start-ups en ervaren bedrijven hebben behaald? Inzichten, zoals verschuiving van herkomst omzet naar mobiel internet maar ook groei (omzet van nieuwe klanten) via mobile. Maar ook algemene learnings. Zo wordt elke succesvolle toepassing voor mobiel internet volgens alle sprekers gedomineerd door in te spelen op een (combinatie) van de volgende 3 elementen: locatie van gebruiker, behoeften tijdens gebruiksmoment (context) en relevante content.