Deze week was ik aanwezig bij een aantal events tijdens de Social Media week in Glasgow. Met ongeveer 120 events was de Glasgow editie daarmee direct de grootste editie van alle events wereldwijd!

Presentatie Tripadvisor
De presentatie van TripAdvisor was erg interessant omdat Emma O’Boyle inzage gaf in cijfers van TripAdvisor. Sharing, zoals het hoort en bijvoorbeeld ook Wouter Blok doet.
een korte opsomming:

  • 50 miljoen geplaatste reviews
  • 20 miljoen members wereldwijd
  • 190 duizend geregistreerde bedrijven
  • per minuut worden er 26 bijdragen/reviews geplaatst

De grote foto van een stad, streek of land is altijd user generated. Zo spreekt de site het meeste aan bij de gebruikers. Heel populair bij die gebruikers zijn de fora, wat ik niet had verwacht. TripAdvisor noemt haar gebruikers “destination-experts”. 95% Van de vragen die worden gesteld in het forum worden binnen 24 uur beantwoord door 1 of meerdere van de 20 miljoen members. Dat is echt een ongelooflijk aantal en zorgt direct voor hoge engagement met de gebruikers.

Emma adviseert alle travel bedrijven om zich te registreren zodat ze reviews over hun bedrijf kunnen monitoren en er ook op kunnen reageren. Er is nu een dedicated team dat bedrijven hierbij helpt en het is kosteloos. Uit onafhankelijk onderzoek van Forrester blijkt dat de responses die bedrijven plaatsen op een review van grote invloed zijn op consumenten. Een consument zal eerder een boeking maken bij een bedrijf als er response is op een review.

Social travel via Facebook
Via Facebook krijg je te zien wat je facebook vrienden te zeggen hebben over een locatie als je vrienden daar al geweest zijn of er een mening over hebben. Dat maakt het heel sociaal.

Mobiele app
Sinds kort is de mobiele app ook voor de iPad geschikt. Daarnaast is TripAdvisor aanwezig op bijna alle mobiele platformen omdat hun gebruikers daar aanwezig is. In de iPhone en iPad versie zit zelfs augmented reality zodat je in de buurt kunt zoeken via je scherm. Ze hebben al 10 miljoen unieke bezoekers.
Een uitdaging voor TripAdvisor zijn de hoge dataroaming kosten. Het gebruik in het buitenland is daardoor lastiger als er bijv. geen gratis wifi voorhanden is. Dat staat een snellere expansie in de weg.

Credits headerafbeelding: MKHmarketing (CC)