De Spits kopte vandaag: ‘Woning is te vaak hotel!’ De Telegraaf verwijst met ‘Woning als hotel verhuurd’. De Koninklijke Horeca Nederland heeft iets los gemaakt met haar opmerking over sociale travelsites, waarbij particulieren hun onderkomen aan andere verhuren, oneerlijke concurrentie vindt. KHN geeft aan dat de branche het oneerlijke concurrentie vindt omdat hotels aan allerlei eisen moeten voldoen en woningen geen enkele keuring hoeven ondergaan.

De Crisis

Daar is ie weer, de crisis, die zorgt er namelijk voor dat mensen iets bij moeten verdienen door hun huis als hotel aan te bieden als ze zelf toch weg zijn. Volgens de Spits gaan sommigen van de huizenaanbieders zelfs bewust een weekendje bij hun ouders logeren om zo geld te verdienen.

Joris Prinsen, woordvoerder van KHN tegen Spits:

Wij snappen dat de tijden veranderen. Door social media houd je dit soort praktijken niet tegen. Het ontwikkelt zich heel snel en we willen daarop inspelen. Hotels dienen aan belangrijke waarborgen te voldoen. Er moet toeristenbelasting worden betaald en er is veel aandacht voor brandveiligheid. Dat geldt allemaal niet voor de woningen die te huur zijn. En dat willen we veranderen.

Imagoschade

De Spits geeft aan: De hotels lopen veel geld mis, want duizenden particulieren bieden op social travelsites als Wimdu en Airbnb hun onderkomen aan toeristen aan. Al voor tachtig euro per nacht is er bijvoorbeeld een appartement met drie slaapkamers in Maastricht te boeken.

Joris:

Natuurlijk speelt het mee dat het de echte hoteliers geld kost, maar we hebben als branchevereniging ook te maken met het imago van de hotels. Laatst vloog in Amsterdam een pand in brand waarbij doden vielen. Die eigenaar verhuurde kamers en daarom werd overal geroepen dat er een hotel was afgebrand. Dat doet ons imago geen goed.

Binnenkort gaat de hotelbranche om de tafel met Verenigingen van Eigenaren en de Wethouder Wonen van Amsterdam. Zij willen duidelijkheid krijgen in wanneer je een illegaal hotel bent en wanneer niet. Alleen dan kunnen er afspraken gemaakt worden.

De behoefte van de reiziger?

Mist hierbij niet de behoefte van de reiziger? Er wordt hier een duidelijke focus gelegd op financieel vlak en het imago van hotels. Echter ook logisch als je bedenkt dat schijnbaar toch social travelsites inkomsten weg zouden snoepen bij hotels. Dan is het begrijpelijk dat ze zich hier druk over maken, maar is de klant niet degene waar je je als hotel op focussed?

Misschien geven dit soort sites namelijk juist de behoeften van de reiziger wel heel duidelijk weer. Het in contact komen met de local, die unieke ervaring, is iets waar hotels misschien juist heel mooi op in zouden kunnen spelen. En anders.. hebben ze wellicht een heel andere doelgroep dat de social travelsites hebben.

Kortom: Zijn social travelsites een bedreiging voor hotels? Ik ben erg benieuwd hoe iedereen over deze kwestie denkt en hoe het daadwerkelijk wordt ervaren. Laat vooral een reactie achter in de comments.