Op 14 en 15 april werd de eerste Social Travel Summit georganiseerd in Leipzig door iAmbassdor en Reiseblogger Kollektiv. Doel van de summit was om de reisindustrie en bloggers dichter bij elkaar te brengen op een hoger niveau. Hiermee onderscheidt the Social Travel Summit zich van de andere conferences die op dit moment gegeven worden. Voor zowel destinaties, PR-bureaus als bloggers viel er enorm veel te leren van elkaar door de dialoog aan te gaan. Wanneer je als blogger begint of zelfs wanneer je al enige tijd bezig bent moet je jezelf zich bewust zijn van het feit dat een duidelijk plan met contentstrategie je sneller, beter en verder kan helpen. Hetzelfde geldt ook voor destinaties en bedrijven die nu door middel van content marketing een bestemming of product onder de aandacht willen brengen.

Content is Kingdom

Tegenwoordig heeft iedereen de mogelijkheid om content te creëren en te delen met anderen. In de afgelopen twee jaar is 90% van de informatie op deze wereld gecreëerd en zijn er steeds meer mensen continu met elkaar verbonden door middel van mobiele apparaten.

“Every two days, we create as much information as we did from the dawn of civilization to up until 2003” Eric Schmidt, Google

Vraag en antwoord leidend?

De strijd om de aandacht van de lezers te behouden zal alleen maar uitdagender worden. Het zal volgens Nick Westergaard (Brand Driven Digital) niet lang meer duren voordat er meer content geproduceerd wordt dan dat er geconsumeerd kan worden. Destinaties, bloggers en anderen die content produceren zullen er daarom voor moeten zorgen dat ze hun bezoekers nog beter leren kennen en het niveau verder omhoog gebracht wordt.

  • Waar zijn de bezoekers naar op zoek?
  • Tegen welke problemen lopen ze aan en wat hebben ze nodig?

Op basis hiervan kan de content strategie bepaald worden en beter gekeken worden welke content precies gecreëerd moet worden. Echter blijkt op dit moment nog maar 50% een content strategie te hebben en überhaupt te weten wat de bezoeker zou willen. Bijzondere percentages:

“76% of marketers think to know what customers want. Only 34% have bothered to ask”

Wie betaalt, bepaalt

Door de enorme groei van platformen zoals Facebook zoeken social media platformen steeds vaker manieren om inkomsten te genereren.

  • Inmiddels bestaat 57% van de content op social media uit betaalde content.

De tijd dat je gemakkelijk en gratis aandacht kon krijgen is voorbij. De afgelopen tijd is het organisch verkeer van Facebook afgenomen en de prijs voor de aandelen gestegen. Social media is volwassen geworden. Daarom wordt het ook steeds belangrijker om te kijken welke content je echt nodig hebt om je doelstellingen te behalen. Need to have vs Nice to have. Op deze manier kunnen budgetten beter en effectiever ingezet worden. Het is nodig om meer strategische content te produceren: dat wat bezoekers van een site willen. Goed geschreven, visueel aantrekkelijk en op basis van een plan. De principes van de journalistiek (wat, waarom, wanneer, hoe , waar en wie) kunnen daarbij nog steeds helpen. De communicatie op allerlei verschillende kanalen moet ook beter op elkaar afgestemd worden. Dat wat op social media gecommuniceerd wordt moet terug te vinden zijn in blog posts en andersom. Naast goede teksten wordt beeldmateriaal (foto en video) steeds belangrijker. Bezoekers zijn steeds meer op zoek naar “Visual Snacks”. Continu experimenteren is hierbij essentieel aangezien de behoefte continu verandert.

De verwachtingen van social media

Sinds kort is er wereldwijd een 20% afname te zien onder jongeren op Facebook. In Noorwegen is deze afname zelfs 50%! Waar gaan deze jongeren dan naar toe? Vine, Instagram, Flickr en Snapchat. Al deze nieuwe platformen dagen ons uit om gezamenlijk content te creëren. Bij jongeren lijkt het vooral te draaien om exclusiviteit en authenticiteit. Het zal niemand verbazen wanneer mobiel bij deze groep erg belangrijk is.

  • Wereldwijd is er een stijging van 500% in mobiel gebruik.
  • Daarvan neemt 40% deel aan social media.
  • 63% van de content die gedeeld wordt zijn afbeeldingen en foto’s, 32% is video.
  • Opvallend is dat mobiele shoppers een vele male hogere conversie ratio hebben: namelijk 133%.

Hier valt dus nog veel te winnen, aangezien een overgroot gedeelte online nog niet gezwicht is voor de mobiel. De focus voor de toekomst zal liggen op het leven ‘socialer maken’. Nieuwe producten zoals Google Glass of Google Watch (wearables) zijn hier ook een gevolg van. Dit soort producten zullen het steeds makkelijker gaan maken om overal en altijd in contact te blijven met anderen. De verwachting is dat in 2018 er 400 miljoen wearables verkocht zullen worden.

Dus: experimenteer met behoeftes

Door de komst van het internet, social media en blogs is de manier waarop reizigers hun vakanties en tripjes boeken compleet veranderd. Door mobiele telefoons en in de toekomst wearables, zal iedereen zich moeten blijven aanpassen om hun land, product of website onder de aandacht te brengen. De sprekers en de workshops tijdens de Social Travel Summit hebben in ieder geval nieuwe inzichten gegeven. Ook is duidelijk dat dit nog lang niet het eindstation is en dat we moeten blijven experimenteren met de steeds veranderde behoeftes van de reiziger.