• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#socialmonday: Neuromarketing, logica in koopgedrag leidt tot een dwaalspoor!

13 januari 2014 door Viola de Bruijn

Waarom doet een mens wat hij doet? Wat verleidt ons tot kopen? Koopgedrag zit in de constructie van het brein. Neuromarketing is een techniek die onderzoekt hoe de hersenen reageren op stimuli met behulp van neurowetenschappelijke techniek. Hoe is dit toepasbaar in de reis- en gastvrijheidsbranche? Focus je niet op branding maar op klantgedrag.

Wat verleidt ons tot kopen?

Gedrag, je weet niet wat je ziet:

  • De normaalste mensen kopen de gekste dingen;
  • ook rijke mensen zijn gek op koopjes;
  • mensen met een tuin kopen evenveel tuinartikelen als mensen zonder tuin.

Koopgedrag zit in de constructie van het brein. Als je koopgedrag wil voorspellen, moet je weten hoe het brein werkt. Daar zijn 3 methoden voor:

  • Extern, je ziet het van buiten. Denk aan lichaamstaal;
  • black box, input voorspelt output en hoe is niet bekend. Niet kijken maar meten;
  • intern, je ziet het van binnen door een EEG of fMRI.

Een oproep aan professionele marketeers: stap over je eigen schaduw heen!

Paul Postma – econoom, Universiteit van Amsterdam –  is een internationaal erkende marketingautoriteit en legde de basis voor de marketingbenadering die als CRM een wereldwijde vlucht heeft genomen. In zijn boek over Neuromarketing, ‘De anatomie van de verleiding ‘ zegt hij: “Weinig informatie leidt tot betere beslissingen. Intuïtie bedriegt je meestal.”

Daarom heeft Paul Postma een aantal gouden regels opgesteld voor commerciële trajecten:

  • Professionele marketeers, stap over je eigen schaduw heen;
  • het brein is gek op spelletjes (gamnification);
  • je koopt meer van mensen die je aardig vindt! Immers geloof je ook meer van mensen die je aardig vindt. Denk hierbij bij persoonlijke verkoop;
  • let op: de consument is aan de macht!

Meet de emoties van jouw klant!

Welke emoties roepen een toeristische bestemming, een accommodatie of vrijetijdsbesteding op? Het is belangrijk om emoties te kunnen meten die gekoppeld zijn aan bijvoorbeeld een Social media campagne. Mensen doen wat zij voelen!

Meet emoties van je marketinginstrumenten. Eye tracking is het opnemen van de oogbeweging via een camera. In een eye tracking video kan je de oogbeweging zien en op deze manier kan je meten wanneer iemand besluit verder te gaan kijken of klikken of wanneer iemand lang naar een bepaald item kijkt. Eye tracking kun je bijvoorbeeld inzetten voor je website, voor een digitale nieuwsbrief maar ook voor offline advertenties en leaflets.

Facial Coding is een real time data methode die de gezichtsuitdrukkingen leest van de consument. Deze gezichtsuitdrukkingen worden terug herleid naar de 7 basisemoties van de mens. Facial Coding meet dus de non-verbale respons en gaat na wat de discrepantie is van wat men zegt en wat men voelt.

Kortom: meet de emoties van de consument, van jouw klant! De kans dat de consument kiest voor die bestemming of die accommodatie is groter als de consument een positieve reactie koppelt aan die informatie, afbeelding of video vanwege de sterkere emotionele reactie in het brein.

Bronnen: Het Grote MarketingCongres 2013, Marketingfacts, Center of Expertise

Gerelateerde Berichten

  • #Socialmonday: wordt de klassieke skivakantie omgetoverd tot een prestatie-oord?

    De klassieke skivakantie is voor veel skiërs empirisch: prachtige uitzichten, vol met adrenaline, veeleisend betreft…

  • Leidt storytelling tot meer directe boekingen?

    Vraag een hotelier hoe hij het liefst zijn hotelboekingen binnen krijgt en hij antwoordt: via…

  • Geld verdienen aan sociale netwerken? Tot donderdag!

    Hoe ga je geld verdienen aan sociale netwerken? Haak je ergens aan of ga je zelf een netwerk beginnen? Hoe…

Categorie: Marketing Tags: koopgedrag, neuromarketing

Over Viola de Bruijn

Viola de Bruijn is in 2005 afgestuurd aan de NHTV en ruim 6 jaar werkzaam geweest als Account Manager in de reisbranche. Tevens heeft zij 3 jaar als e-Commerce Manager bij een touroperator gewerkt. Viola is sinds 2009 werkzaam op de NHTV als extern gecommitteerde bij afstudeerassessments. In haar voormalige rol als Account Manager bij Getty Images adviseerde zij diverse spelers in de reisbranche over de inzet van digitale content. Haar passie ligt op het vlak van digitalisering en vooral mobiele strategie; hoe zet je mobiele oplossingen effectief in? Sinds 2016 is Viola werkzaam als Senior Account Manager bij CM Telecom en adviseert zij spelers in de travel & hospitality branche over mobiele oplossingen zoals het versturen van SMS en Push berichten, Whatsapp, mobiele betalingen, SIP Trunk en Ticketing. Bloggen voor TravelNext geeft Viola de mogelijkheid om haar visie, ervaring uit het werkveld en creatieve ideeën te delen met de internationale travel & hospitality branche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs technologie Google reizen mobiel reviews Social Media NHTV hotels Airbnb destinatiemarketing TUI Expedia Booking.com TripAdvisor onderzoek KLM instagram Facebook travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring