Eindelijk een tof hotelletje gevonden op internet is het vol. Here’s the solution: Hotel Room Alerts. Het enige wat de consument moet doen is zijn of haar emailadres achterlaten en een telefoonnummer. Vanzelf krijgen ze een alert als de hotelkamer wel beschikbaar is!

Het concept

Founder Dylan Loch bedacht het idee nadat hij zelf een specifieke kamer voor een specifiek weekend wilde boeken. Continu refreshen van de pagina zorgde ervoor dat hij na een maand dan eindelijk ook de kamer kreeg, maar het kostte teveel moeite. Dat moest ook eenvoudiger kunnen.

Bij Hotel Room Alerts worden de kamers 24/7 gecheckt, dus heb je jezelf aangemeld voor de alerts dan ben je de eerste die weet wanneer er beschikbaarheid is. Meer dan 170.000 hotels zijn wereldwijd geïndexeerd en ook de hotels in onze grote steden zitten erbij, het aanbod van de Nederlandse hotels is op dit moment nog schaars.

Van alert naar boeken

In de alert staat alles wat je wilt weten: welk hotel beschikbaarheid heeft, welke kamer beschikbaar is en op welke datum/data beschikbaarheid is. Via de link kun je direct je kamer boeken. We deden de test en meldden ons aan voor een kamer alert van 2 hotels in Amsterdam en Rotterdam. Resultaat? Een email waarin we onze order kunnen checken met bijgeleverde ordercode. Nog niet heel klantvriendelijk, maar het is opzich makkelijk.

order status Hotel Room Alerts

Als je verblijf over meerdere dagen verdeeld is krijg je een ook een alert als er een kamer deels beschikbaar is binnen die periode (partial availability). Dit gebeurt ook als er binnen je gewenste verblijfsperiode twee kamers vrijkomen die qua beschikbaarheid naadloos op elkaar aansluiten: bijvoorbeeld 1 kamer suite op zaterdag en een andere kamer suite op zondag. Als je het dus niet erg vindt om tijdens je verblijf van kamers te switchen, kun je de alerts gebruiken om via meerdere kamers toch in hetzelfde hotel blijven. Het systeem werkt daardoor niet alleen voor hotels die volgeboekt zijn, maar tevens voor kamercategorieën die vol zijn.

Het positieve is dat de alertservice account-, bitcoin- en creditcard free zijn voor de consument. Je kunt zoveel alerts laten melden als je wilt. Een app is in de maak en wordt binnen nu en een aantal weken gelanceerd.

De gevolgen voor hotels

Voor de hotelier is de start-up service een kans om aan te grijpen om ook last-minute distributie perfect te ‘regelen’. Hiermee kan de boekingsperiode van kamerverhuur vanaf 2 weken voor vertrek, verlengd worden naar 1 dag voor vertrek. Is het interessant voor hotels om geïndexeerd te worden? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. We zullen de hotels in de gaten houden die nu zijn opgenomen in het bestand. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of de indexering vrij van kosten blijft voor hotels. Ook zou het voor hotels extra interessant zijn om inzicht te krijgen in de aantallen alerts (data) voor een actuele prijsindexering.

Is Hotel Room Alerts een mogelijke concurrentie voor de eigen apps van hotels? Het voordeel voor de consument is natuurlijk dat deze zich niet meer perse hoeft aan te melden bij de app van het hotel, maar straks via de centrale app van Hotel Room Alerts diverse hotels in dezelfde buurt kan aanklikken. Wie het eerst komt wie het eerst maalt? En wat gaat het doen met het imago van de geïndexeerde hotels als er bij bepaalde hotels veel last-minute afzeggingen zijn en dus regelmatig alerts?

Bronnen: Hotelroomalerts, Hotelchatter