• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Startup interview: de succesvolle lancering van 27vakantiedagen.nl

20 november 2014 door Lobke Elbers

TravelNext volgt Startups en deze keer vertelt Johannes Keuning over de start van www.27Vakantiedagen.nl. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar lobke@travelnext.nl.

27Vakantiedagen.nl komt niet helemaal uit de lucht vallen. Mede-eigenaar Johannes Keuning schreef in 2010 het boek ‘De Wereld in 27 Vakantiedagen – Reisgids voor de Werkende Mens’ dat inmiddels bijna aan een 7e druk toe is. In de afgelopen jaren bouwde hij een grote following op Facebook op (ca. 33.000 fans nu) en publiceerde hij een populaire jaarlijkse Reiskalender onder dezelfde naam. De website 27Vakantiedagen.nl is ‘een logisch vervolg’, aldus Keuning.

Hoe werkt 27vakantiedagen.nl precies?

Basisfunctie van de site is de mogelijkheid om je reiservaringen met specifieke landen te beschrijven en te beoordelen. Voor aspecten als Cultuur, Natuur, Gastvrijheid, Eten en Stranden kunnen bezoekers een score geven per land. Ook is er uitgebreid de ruimte om een beoordeling toe te lichten, te vertellen over wat iemand de mooiste plekken vond, hoe men de bereisbaarheid ervoer, het prijsniveau, de mensen, enzovoort. Zo ontstaan er eigenlijk gewoon ‘landenbeoordelingen’, waarbij gebruikers ook per land hun 3 mooiste en meest typerende foto’s kunnen uploaden. We zeggen er nadrukkelijk bij: je beoordeelt niet zozeer het land zelf – dat zou wat bruut zijn – maar jouw réiservaring in dat land. Al die ervaringen maken het anderen makkelijker hun volgende bestemming te kiezen. Het gaat om de gemene deler.

Screen2 (1)

Hoe is het idee voor 27vakantiedagen.nl ontstaan?

Als fulltime werkende reisliefhebber kon ik altijd maar één of twee landen kiezen voor een verre reis en dat was altijd weer lastig. Ik zocht zelf al een tijdje naar een soortgelijk platform waar reizigers hun ervaringen met landen beoordelen en toelichten, het liefst ook relatief kort en bondig. Vaak beland je op blogsites waar mensen eindeloze individuele reisverslagen achterlaten, tot aan buikkramp hiér en ongelukjes dáár aan toe. Veelal privé-verhalen die leuk zijn voor familie en vrienden, maar voor de oriënterende reisliefhebber vaak too much. Je wilt weten wat je in een land kan verwachten en waar dat land bijzonder en uniek in is, hoe de bereisbaarheid is, de prijzen, enzovoort. Dat moeten de landenreviews op 27 Vakantiedagen gaan bieden.

Screen3 (2)

Welke visie heeft 27vakantiedagen.nl?

Er zijn natuurlijk meerdere reviewssites actief in de reiswereld. Maar bijna allemaal richten ze zich op hotels, restaurants of vakantieplaatsen. Ze zijn vooral nuttig voor een latere fase in de ‘reis-customer-journey’, waarin de consument in ieder geval al bepaald heeft naar welk land hij of zij gaat. Wij willen juist een fase eerder van nut zijn en juist bij die bestemmingskeuze een doorslaggevende rol spelen, plus op het moment direct daarna waarbij je je route of programma bepaalt. Kies je voor Nepal of Sri Lanka? Past Costa Rica beter bij je of juist Mexico? En áls je door Namibië gaat reizen, welk deel moet je heen en waar moet je op letten?

Wat zijn de succesfactoren?

De kracht van de gemene deler en ‘less is more’. Om met dat eerste te beginnen: het is niet de bedoeling dat mensen ellenlange verhalen over hun reis in land x opschrijven, tot allerlei persoonlijke activiteiten en privé-belevenissen aan toe. Mensen mogen ook maar 3 foto’s per land uploaden, foto’s die wat hun betreft de essentie van dat land in beeld vatten. Het gaat bij de reviews op www.27vakantiedagen.nl bijna altijd om een terugblik, een reflectie: hoe heb ik reizen in dat land nou ervaren, wat kunnen toekomstige reizigers er verwachten, wat waren de mooiste plekken? De ‘meest genoemde mooiste plekken’-tags geven al eerste input voor een reisroute. De scores die reviewers geven aan de aspecten Cultuur, Natuur, Gastvrijheid, Eten en Stranden – en vooral het grote gemiddelde daarvan – vormen al een goede eerste indicatie. Daar is ook op te filteren overigens, zodat je bijvoorbeeld alleen de landen uitzoekt in Azië die minimaal een 9 scoren op stranden en een 8 op eten. Ook kun je binnen een landenpagina zelf bijvoorbeeld alleen de reviews eruit filteren die door zelfstandige reizigers gemaakt zijn, of juist die van mensen die er een georganiseerde reis gemaakt hebben.

Screen4 (2)

Wat is het businessmodel?

We beginnen met klassieke affiliate marketing: de belangrijkste reisorganisaties en reisaanbiedingen staan duidelijk aan de zijkant bij de verschillende landenpagina’s. Daarbij hebben we nu al diverse partners voor clickvergoedingen, die prominenter gepositioneerd worden. Maar in deze opstartfase ligt de focus vooral op het opbouwen van user generated content, oftewel landenreviews. We zitten na 2 maanden en amper publiciteit al op 500 reviews van 400 gebruikers, dus de start is hoopvol. Uiteindelijk moet het gebruik van de site en de content erop ook de Google ranking pushen. Pas als die basis staat, willen we actiever naar partners zoeken, zowel via affiliate model als directe afspraken. Uiteindelijk is het in iedereens belang dat bij de juiste landen de juiste organisaties staan, dus ook de specialisten die niet bij een affiliate netwerk zijn aangesloten.

Waarom heb je gekozen voor een website naast je huidige Facebook platform?

Onder mijn Facebook-posts stikte het vaak van de reacties met tips en ervaringen van followers. Maar daar gaan deze allemaal verloren. Ik kreeg regelmatig berichten in de inbox dat mensen tips van anderen niet meer konden terugvinden. Wel, op 27Vakantiedagen.nl komen alle reiservaringen van gebruikers samen, duidelijk per land. Je mogelijkheden zijn gewoon veel groter op een eigen site. Bovendien: alleen bouwen op Facebook is tricky, wie weet waar dat over 3 jaar staat…

Wat wil je met 27vakantiedagen.nl over een jaar bereikt hebben?

Minimaal 1.000 actieve gebruikers en 2.000 landenreviews zou een prima start zijn.

Even dromen, waar staat 27vakantiedagen.nl over 5 jaar?

Dan zijn we wat Zoover is, maar dan in de oriëntatiefase éérder: het grootste en/of enige reisplatform met landenreviews die je helpen om de juiste reisbestemming te kiezen.

In contact komen met Johannes Keuning? Mail naar info@27vakantiedagen.nl

Gerelateerde Berichten

  • Startup interview: Parcompare vergelijkt online parkeerplaats en taxi rondom luchthavens voor reizigers

    Parcompare startte vorig jaar met het concept om parkeerplaatsen en taxi’s bij luchthavens te vergelijken…

  • Startup interview: het social enterprise business model van Doozze

    TravelNext volgt Startups en deze keer vertelt Rob Simons over de start van Doozze. Kijk hier om meer te…

  • Startup interview: pluQ is een nieuw crowdfund platform voor huwelijksreizen

    TravelNext volgt Startups en deze keer vertellen Marion en Evelien Dieleman over de start van…

Categorie: E-commerce Tags: 27vakantiedagen.nl

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook reizen NHTV mobiel KLM TripAdvisor Vakantiebeurs TUI destinatiemarketing Expedia technologie instagram onderzoek travel Social Media Airbnb hotels Booking.com Google reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring