• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Startup Interview Flamyngo: 2 producten voor de reiswereld

13 juli 2016 door Lobke Elbers

Iets meer dan 2 jaar geleden ontmoette ik Maarten Graven, toen oprichter van CityShare. Nu twee jaar later heeft al zijn learnings in een nieuw concept gestoken: Flamyngo.

2 producten voor de reiswereld

Natuurlijk begon ons telefoongesprek met de vraag, ‘Vertel eens, wat is er in die tussentijd gebeurd en waarin verschilt Flamyngo met CityShare?’

Flamyngo_photo-round-small-maartengraven

Het verschil zit niet alleen in het design en de usability maar ook in dat Flamyngo twee producten aanbiedt: voor bloggers en reizigers, aldus Maarten.

Widgets voor bloggers

Bloggers delen regelmatig hun favoriete locaties. Flamyngo heeft voor deze bloggers een Widget ontwikkeld. Zie het als een plug-in voor de blogs. Deze widget biedt de context die het delen van een locatie nodig heeft; waar voorheen enkel een link getoond werd naar de website van bijvoorbeeld een hotel, cafeetjes of restaurants, kunnen de hotspots nu middels een map, foto’s en reviews meer in context geplaatst worden. De widget biedt de bezoekers daardoor een goed overzicht en de kans om die lijstjes te delen, vertelt Maarten.

Widget bloggers

”Google Maps is een concurrent, een andere concurrent is er niet, er zijn niet zoveel bedrijven die widgets aanbieden.”

Open applicatie voor vragen om reistips van vrienden

Het tweede product is de iPhone applicatie. Voor stedentrips, en eigenlijk geldt dit voor alle reizen die reizigers maken, is het vragen van tips van vrienden de gewoonste zaak van de wereld. Dat hele proces, kan nu binnen de Flamyngo app plaatsvinden op een efficiënte manier.

”Reizigers kunnen de app downloaden en vanuit die app een link (URL) naar vrienden sturen. Deze link kan vanuit de app worden verspreid via Facebook Messenger, Whatsapp, e-mail en Twitter. Vrienden kunnen via die link tips toevoegen en de app gebruiker ontvangt tips van iedereen met wie de link is gedeeld. Het voordeel is dat vrienden die de tips geven, zelf de app niet eerst hoeven te downloaden maar direct tips kunnen toevoegen van restaurants, barretjes en musea.”

Flamyngo_banner-asksuggestions-notification-guides

Integraties met Google en Foursquare

Om de tips voor de vrienden zo gemakkelijk mogelijk in te kunnen vullen, heeft Flamyngo integraties met Google en Foursquare. Hierdoor zijn alle locaties eenvoudig toe te voegen. Daar kunnen ze vervolgens een persoonlijk berichtje bij plaatsen waarom zij vinden dat de tipvrager juist daar moet gaan eten of drinken. De gebruiker van de Flamyngo app krijgt dan weer een push notificatie zodra er een nieuwe tip is binnengekomen voor de reis.Flamyngo_iphone-place

Flamyngo_iphone-guide

Wat zijn de learnings van jouw vorige travel startup?

De belangrijkste learnings van de vorige startup, CityShare, zijn nu ook direct de belangrijkste verschillen met de vorige app. Waar CityShare zich kenmerkte door de app als sociale netwerk app te gebruiken: downloaden, een profiel aanmaken en mensen moeten volgen om dan pas reistips te kunnen ontvangen, is dat bij Flamyngo compleet weggenomen. De learnings:

1 Sociaal netwerk

”Deze dagen zit niemand meer op een nieuw begin van een nieuw sociaal netwerk te wachten, het moet vanaf moment 1 waarde toevoegen voor het individu. Je kunt via Flamyngo daarom als gebruiker direct reistips ontvangen, zonder in te loggen, of mensen te volgen en zelfs zonder dat andere mensen de Flamyngo app gebruiken. Op een later moment zijn sociale functies als het volgen van gebruikers dan wel interessant.”

2 Data

”Met CityShare wilden we alles zelf doen; de locatie data genereren bijvoorbeeld. Maar nu al zien we in het aantal users en downloads van Flamyngo dat de keuze om met Foursquare data te werken een goede keuze is geweest.”

3 Development is key

”De reizigers en bloggers zijn heel enthousiast over de app en de widget. Dat is allemaal sterk afhankelijk van de techniek die we ontwikkeld hebben. Wij gebruiken nu andere programmeertalen en hebben bij de ontwikkeling van beide producten gekozen voor een andere benadering; de scrum-methode en test-driven development. Op die manier creëren we een stabielere en prettigere gebruikerservaring.”

Het businessmodel: direct reserveren

”Op den duur zal het businessmodel getest worden, dat doen wij momenteel met de testgroep. Belangrijk voor ons is om te onderzoeken of dat wat wij als businessmodel zien, ook gewenst is. Als jij mij als vriend een hotel in New York stuurt als tip dan kan ik dat hotel in de toekomst direct boeken via Flamyngo. Hetzelfde geldt voor een restaurant reserveren of een museum kaartje regelen via de partners waar wij mee samenwerken en API’s die daaraan gekoppeld zijn. Qua business model spreken wij dan over een affiliate fee voor elke gemaakte boeking/reservering.”

De ontwikkeling: testfligts

Veel mensen zijn nu enthousiast over het product, vertelt Maarten. Er zijn veel testmomenten die plaatsvinden op kantoor en via e-mail, maar Flamyngo is officieel al live gegaan. De testgroep blijft echter bestaan; ”Net als dat Airbnb een testgroep heeft, heeft Flamyngo dat ook”.

”We zitten nu met zijn zessen en hebben in korte tijd, mede dankzij de samenwerking met Fonk veel kunnen ontwikkelen.”

Het doel is om zo snel mogelijk tot de 100.000 gebruikers te komen; daar wordt de app nu op door ontwikkeld. Het product (de app) stond vorige week in de top 5 van Producthunt, waardoor het internationale gebruik ook sterk is toegenomen.

Samenwerkingen en de groeiverwachting

”De groeiverwachting ligt in samenwerkingen met hotels, luchtvaartmaatschappijen en tv zenders. Zij kunnen de app delen binnen hun klantsegmenten en zodra de gebruiker de app download krijgt deze automatisch een guide te zien waarin direct diverse plekken worden geadviseerd door de partner.”

Vodafone

Zo heeft Vodafone onder al haar zakelijke klanten de Flamyngo app al gedeeld, met daarin tips voor zakelijke restaurants en hotels. Dit zag Flamyngo als een mooie kans om haar naam aan te verbinden.

650 bloggers zelf geselecteerd

De bloggers die nu al met de widget van Flamyngo werken, zijn afkomstig uit een lijst van ruim 650 door Flamyngo zelf geselecteerde blogs, die een goede Instagram followbase hebben en/of een leuke travel section op de blog.

”Op dit moment wordt de widget gebruikt door onder andere welikebali, het bekendste blog voor vrouwen die naar Bali gaan.  Maar ook Citystyleguide, Sneakers and Smoothies, Map of Joy, en stopandstare tonen hun favoriete locaties op hun blog ook in de widget.”

Gerelateerde Berichten

  • Startup interview Polarsteps: de app waarmee je je reizen vastlegt en deelt

    TravelNext volgt Startups en deze keer vertelt Koen Droste over de start van Polarsteps. Polarsteps…

  • Transavia gaat reisgidsen aanbieden via Flamyngo

    De Nederlandse startup Flamyngo en Transavia zijn een succesvolle samenwerking gestart. Flamyngo biedt reizigers de mogelijkheid…

  • Startup: Tripgems, reistips delen met je vrienden

    TravelNext volgt Startups, en deze keer vertelt Maarten ovet ‘het begin van de Tripgems‘. In…

Categorie: Apps, Specials, Startups, Technologie Tags: apps, businessmodel, Flamyngo

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor technologie Social Media reizen reviews Airbnb Expedia hotels mobiel onderzoek instagram NHTV Vakantiebeurs KLM TUI travel Google Facebook destinatiemarketing Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring