TravelNext volgt Startups en deze keer vertellen Marion en Evelien Dieleman over de start van pluQ. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar lobke@travelnext.nl.

Hoe werkt pluQ precies?

pluQ is een website waar bruidsparen hun huwelijksreis kunnen laten funden door gasten. Bij pluQ hebben we het mogelijk gemaakt dat toekomstige bruidsparen in plaats van een geld envelopje voor een huwelijksreis, online een ‘pluQje’ van hun huwelijksreis kunnen vragen aan hun gasten. Op basis van een (reis)cadeaulijst, stellen bruidsparen hun ultieme reis samen en vragen deze cadeau. We noemen het honeymoon funding: een moderne manier van crowdfunden om op huwelijksreis te gaan.

Hoe is het idee voor pluQ ontstaan?

pluQ is ontstaan uit een eigen behoefte. We wilden een bevriend koppel graag een origineel cadeau geven voor hun huwelijk in plaats van het gevraagde envelopje met geld. Het bleek niet eenvoudig te zijn om het diner op de Eiffel Toren te regelen. En zo is de idee van pluQ ontstaan om geld op een originele manier te vragen en te geven.

Welke visie heeft pluQ?

Wij willen de trend van het customizen van reizen optimaal gebruiken. Door alleen samen te werken met de beste landenexperts, kennen we de leukste plekjes ter wereld en kunnen we custom made reizen aanbieden. Dat maakt pluQ ‘like an insider’.

De landenexperts zijn (doordat ze meestal ook op bestemming wonen) goed op de hoogte van de nieuwste hotspots en activiteiten, dat maakt het reisaanbod altijd actueel en uniek.

Daarnaast zien we dat de bruidsparen van tegenwoordig alles hebben. Vaak wonen ze al vele jaren zelfstandig. In plaats van de traditionele cadeaulijst vragen mensen geld. Ze hebben dan de vrijheid om zelf te kiezen waar ze het geld voor gebruiken. pluQ haakt in op deze behoefte door het bruidspaar de huwelijksreis te laten crowdfunden. Je vraagt geld en je deelt je belevenissen op reis. Er is namelijk een nog steeds groeiende behoefte om familie en vrienden deelgenoot te maken van je leven.

Wat zijn de succesfactoren?

We bieden bruidsparen de tool om zelf een reis (in de vorm van een cadeaulijst) samen te stellen. Daar kunnen op de pagina ook nog eigen foto’s aan toegevoegd worden en verhalen gedeeld worden. Dat maakt het direct een heel persoonlijke reis en de ‘funders’ zien direct welk stukje van de reis zij cadeau geven.

Waarom heeft pluQ een blog?

In de blog schrijven we over onze persoonlijke reiservaringen om bruidsparen te inspireren. We zijn enthousiaste reisfanaten en hebben een passie voor lekker eten en het vinden van de meest bijzondere plekken. Ook onze landenexperts voeden ons met leuke weetjes en feiten. Is er bijvoorbeeld een openlucht concert in Zuid-Afrika of een fantastisch restaurant geopend in Chiang Mai? Dan delen wij dat via onze blog en social media. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat het blog vooral dient als inspiratieplatform voor toekomstige bruidsparen.

Wat is het businessmodel?

We zien pluQ als het platform waar landenexperts zich perfect kunnen profileren en waar bruidsparen optimaal van kunnen profiteren. Aan de bruidsparen kant wordt een kleine eenmalige onkostenvergoeding gevraagd van 35 euro; dit is voor de administratie en het onderhoud van de persoonlijke pagina. Dit wordt niet direct door de bruidsparen betaald, maar wordt ingehouden op het bedrag dat de funders samen hebben verzameld zodra de reis geboekt wordt.
Daarnaast werken we samen met landenexperts die de huwelijksreizen op maat samenstellen met het bruidspaar. Aan hen vragen we een commissie over de geboekte reis. Dat komt erop neer dat bruidsparen zelf geen kosten hebben aan de honeymoonfunding. Alles wordt geregeld en wordt betaald.

pluq_cadeaulijst

Bruidsparen worden vanzelfsprekend niet benadeeld met deze commissiestructuur. De prijzen voor huwelijksreizen zijn marktconform en we bieden door onze aanpak de bruidsparen net iets meer. Een huwelijksreis is ‘once in a lifetime’ en moet bijzonder zijn.

Bestaan er al soortgelijke concepten? (waarom is dit een ander concept?)

Er is een aantal websites die de mogelijkheid biedt om een cadeaulijst te maken en deze te delen met gasten. Deze sites bieden geen huwelijksreizen aan die je gelijk kunt omzetten in een cadeaulijst. En andersom, aanbieders van huwelijksreizen hebben niet vanzelfsprekend de mogelijkheid om een cadeaulijst te maken van je huwelijksreis. Dat maakt pluQ uniek!

Wat willen jullie met pluQ over een jaar bereikt hebben?

Wij willen binnen een jaar het platform zijn waar bruidsparen hun huwelijksreis funden en plannen, waarmee zij hun ultieme droomreis kunnen realiseren. Het huwelijksreisaanbod is verder uitgebreid en we hebben in een jaar meer reisorganisaties aan pluQ verbonden. We zijn dan ook continu op zoek naar de beste landenexperts om mee samen te werken.

Even dromen, waar staat pluQ over 5 jaar?

Over 5 jaar is pluQ wereldwijd actief. Op dit moment richten wij ons voornamelijk op Nederlandse en Belgische bruidsparen. Dan staat de website voor bruidsparen en honeymoon fundings in de hele wereld en is pluQ de plaats waar je moet zijn voor je unieke huwelijksreis die je samen met je bruiloftsgasten mogelijk maakt.