Wat is Xzellenz precies en wat kun je er mee?

Xzellenz is een nieuwe boekingssite welke overzichtelijk alleen de leukste en beste hotels presenteert. Door middel van een persoonlijke selectie op uitstraling en kwaliteit willen wij een overzichtelijk aanbod creëren voor de kritische consument. Alle hotels hebben wij persoonlijk bezocht en voldoen aan specifieke kwaliteitseisen zoals minimaal een klantwaardering van een 8 op Zoover. Naast kamers willen we ons specifiek gaan richten op het verkopen van arrangementen.

Na een studie aan de Hogere Hotelschool in Den Haag is Alex Lancee mede oprichter van Xzellenz geworden en probeert hij samen met een bekende hotelier uit het zuiden van het land een frisse wind te laten waaien door de online travel markt in Nederland. in dit artikel vertelt hij wat Xzellenz is en waarom ze het hebben bedacht.

Hoe werkt het?

Het werkt precies zoals je gewend bent, je boekt een kamer, arrangement via Xzellenz met je creditcard en je betaalt in het hotel. Het zoeken van hotels werkt wel anders dan bijvoorbeeld een Booking.com aangezien wij willen ons ook meer gaan richten op het bieden van inspiratie zoals te zien is op onze bestemmingenpagina. Er zijn enorm veel mooie en goede hotels op maximaal 3 uur rijden wat het boeken er van erg laagdrempelig maakt. Wie wil er niet een lekker weekend genieten van een heerlijke wellness, omgeving, stad of diner? Wij maken de hotels een doel op zich terwijl het vaak wordt gezien als middel om te overnachten. Tevens zoekt men vaak op de plaatsnaam voor het boeken van een hotel en niet op thema of algemene bestemming.

Wat is de gedachte achter Xzellenz en wie maken de site?

Als een afgestuurde aan de Hogere Hotelschool (zoals ikzelf) ben je erg kritisch wanneer je een hotel zoekt en gaat boeken. Je denkt anders dan de meeste consumenten, je ziet andere dingen, je merkt wat een hotel of restaurant anders maakt dan de rest en vooral wat ze beter maakt dan anderen. Natuurlijk zien meer mensen dit, maar nog steeds kun je online alleen vertrouwen op de reviews van andere consumenten en niet op die van mensen die ervoor zijn opgeleid. Zou je liever een laptop kopen aanbevolen door een IT specialist of door een andere consument? Wat mist binnen de online travel is persoonlijk advies zoals dit vroeger wel gebeurde bij een reisbureau. Consumenten vertrouwen op andere consumenten, wat goed is. Wanneer je een hotel zoekt of weekend weg wilt gaan boeken dan wil je waar voor je geld en met een grote glimlach binnenkomen en ook weer vertrekken. Hoe weet je zeker dat je dit krijgt en een echte ervaring rijker bent wanneer je terug komt van een lekker weekend- of nachtje weg? We worden plat gegooid met kortingen en aanbiedingen welke niet de echte pure emoties bij je oproepen. Daarnaast is het aanbod online zo enorm groot dan men vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Xzellenz wil hier verandering in brengen. Voor de hoteliers hebben we veel tijd gestoken in het ontwikkelen van een goede pagina voor de presentatie van het hotel. Grote HD foto’s, persoonlijke teksten, alle faciliteiten en reviews zijn allemaal op 1 pagina te vinden.

Hoe is de ontwikkeling van Xzellenz verlopen?

De ontwikkeling op zich is vrij snel verlopen. Vanuit mijn afstuderen heb ik samen met een ervaren hotelier uit Maastricht het business plan voor Xzellenz geschreven en ontworpen. Sinds het originele plan zijn er nog zaken toegevoegd. De essentie is ongewijzigd gebleven. Na het business plan geschreven te hebben afgerond hebben we contact gezocht met een partij die de website voor ons kon ontwikkelen. Dit was geen gemakkelijke uitdaging omdat alle hotels direct boekbaar moesten zijn en ons systeem dus real-time gekoppeld moest zijn aan de hotelsystemen. Naast het design is in de koppeling de meeste tijd gaan zitten. Het is een complex stukje techniek wat je niet van de een op de andere dag bouwt. Sinds 2 weken is dit allemaal af en konden we onze Beta-versie lanceren. In de tijd dat de koppeling werd ontwikkeld hebben we 50 hotels aangesloten om mee te doen met de lancering van Xzellenz. Hier zijn we trots op.

Waarom moeten mensen Xzellenz gebruiken? Wat maakt jullie uniek?

Wat Xzellenz uniek maakt is de persoonlijk selectie van de hotels. Je moet op ons oordeel kunnen vertrouwen dat je een goed hotel of weekend weg boekt. Wij denken dat men waarde gaat hechten aan ons oordeel en aan de hotels welke wij hebben geselecteerd zodat ze een volgende keer weer uit onze selectie gaan kiezen. Daarnaast bieden wij als een van de weinige sites ook arrangementen aan inclusief wellness behandelingen, golffee’s, diners etc. In een volgend stadium willen we onze service verder gaan personaliseren en meer op de persoonlijke wensen richten van de gasten.

Naast de selectie van kwalitatief hoogwaardige hotels hebben wij ook een lifestyleblog en een webshop in het platform geïntegreerd. Op deze manier hebben wij altijd wat te bieden, ook wanneer men niet op zoek is naar een hotelovernachting of arrangement. Xzellenz moet een hub worden voor mensen die van fijne ervaringen houden en de mooie dingen in het leven die daar bij passen. Daarom bloggen wij ook over deze onderwerpen en verkopen een selectie van producten in onze webshop. Het is een logische gedachte dat deze elementen bij elkaar in het verlengde liggen. Tevens biedt het ons meer mogelijkheden om te adverteren en hoogwaardige content te creëren.

Hoe gaan jullie geld verdienen met Xzellenz?

Op een no cure no pay basis werken wij met commissie over de verkochte hotelkamers. Deze commissie is lager dan die van andere boekingswebsites omdat wij ook reken op inkomsten vanuit de webshop. Voor de arrangementen rekenen wij geen commissie maar een vast bedrag per persoon per nacht zodat de hotelier geen commissie betaald over F&B en andere faciliteiten.

Hoe gaan jullie de wereld veroveren met Xzellenz (marketing, social, andere tactieken)?

Wij willen hoog inzetten op marketing via partners zoals Houtbrox en Schaap & Citroen. We weten via partnerships direct de juiste doelgroep te bereiken. Daarnaast is het voor onze partners van belang dat ze hun klanten insider deals en arrangementen kunnen aanbieden en zo hun online nieuwsbrieven en social media weten te verrijken. We maken natuurlijk ook gebruik van SEO & SEA, maar het sterkst geloven we in partnerships en ‘word of mouth’. We willen van Xzellenz een perfect product maken, waarin je aan alles merkt dat we een goede en persoonlijke service bieden. Daarnaast denken we dat de information overflow welke nu op het internet te vinden is meer en meer consumenten zal gaan afschrikken zodat deze op zoek gaan naar producten en websites welke bij hun passen en hierop producten plaatsen waarvan al een voorselectie is gedaan aangepast bij hun levensstijl.

Hoe ziet de toekomst van Xzellenz er uit?

Op het moment willen we ervoor zorgen dat we het product Xzellenz volledig kunnen introduceren op de Nederlandse markt. Zodra dit is gelukt willen we direct de stap naar Duitsland maken met een volledig op Duitsland aangepaste site. Hier liggen nog veel kansen binnen de online travel en tevens vinden wij dat een merk als Xzellenz perfect aansluit bij de gedachten van de Duitse consument welke zeer kwaliteitsbewust zijn.