TravelNext volgt Startups met deze keer ‘het begin van de SocialFrame. In deze rubriek volgen we in een drieluik de ontwikkelingen van verschillende startups binnen de travel- en hospitality branche die online gedreven zijn. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar annelies@travelnext.nl.

Ik ga in gesprek met Arno Schreuders, oprichter van Socialframe.

Hoe werkt SocialFrame precies?

“Facebook pagina wordt meer en meer een belangrijke marketing tool. Steeds vaker zie je negatieve comments over de huidige ‘like & winacties’ op Facebook. Vaak trekt dit zogenaamde ‘prijsjagers’ aan die totaal geen interesse hebben in je product of merk, en die alleen voor de actie mee doen.

In de reisbranche vertrouwen consumenten op hun online zoektocht naar aanbiedingen, informatie, referenties en merken die een aantrekkelijke en betere reiservaring kunnen bieden. Daarbij is Facebook een belangrijk medium dat door veel reizigers wordt gebruikt. Wij laten reisorganisaties hun eigen apps vormgeven zodat zij hun likers kunnen inspireren en helpen bij het zoeken van een passende vakantie online. We hebben een demo gelanceerd met daarin alle werkzame apps. Daarin kun je zien hoe SocialFrame er bij de uitvoering uit ziet.

Hoe is het idee voor deze startup ontstaan?

“Momenteel hebben 7,5 miljoen Nederlanders een account op Facebook waarvan 5 miljoen iedere dag meerdere keren het sociale netwerk bezoekt. Dat betekent dus ook dat de doelgroepen van reisorganisaties zich op Facebook bewegen. Omdat je moet zijn waar je klant is keken we hierin verder en zagen we dat veel merken worstelen met de vraag hoe je een succesvolle pagina op bouwt waarin je veel interactie hebt met je klant.

Wij menen dat dit is te realiseren door het activeren van fan only acties, het tonen van je voorzieningen en je klanten de mogelijkheid te geven te reageren.”

Welke visie heeft SocialFrame?

“Gerichte promoties kunnen helpen om een Facebookpagina tot een succes te maken. Ze zijn interessanter voor je doelgroep waardoor zij eerder geneigd zijn te ‘liken’ en te ‘sharen’ waardoor ze meer betrokken zijn bij je merk. Het aantal fans van een Facebookpagina is geen graadmeter voor het succes van je pagina, het aantal betrokken fans dat uiteindelijk converteert is een veel belangrijker getal. Het is van belang dat organisaties die denkslag ook maken.”

Untitled

“De Reis – en Travel branche is bij uitstek geschikt voor succesvolle Facebook Marketing. Immers: Het leukste aan het zoeken van een hotel, reis, trip of uitje is om de plaats zelf eerst te zien, waarom zou je dat alleen op website doen en niet op je Facebook pagina?  Gebruik je Facebook Pagina om je locatie of in de buurt gelegen attracties te laten zien en mensen er op te laten reageren. Zorg er voor dat mensen zich al thuis voelen voordat zij geboekt hebben! Bied aanbiedingen of leuke groupdeals aan die mensen delen op hun tijdlijn. Dat is wat we met SocialFrame proberen te doen.”

Wat is het businessmodel?

“In ons platform kunnen organisaties zelf hun apps beheren en inzetten op tijden en manieren hoe zij dat zelf willen. Om gebruik te maken van dit platform betalen zij een abonnement.”

Bestaan er al soortgelijke concepten?

“In Nederland zijn wij uniek, ons platform is volledig Nederlandstalig met een Nederlandse helpdesk. Wereldwijd zijn er verschillende tools die dit ook doen, weliswaar allemaal in het Engels, maar met ongelooflijke resultaten (sommige promoties hebben meer dan 1 miljoen fans gerealiseerd).”

Waar staat SocialFrame over een jaar?

“Over een jaar hopen we 50 tot 100 klanten te hebben die hun doelgroep bereiken via onze apps. Op dit moment zijn zo’n 10 organisaties aan het testen.”

Waar staat SocialFrame over 5 jaar?

“Sociale media gaat over nieuwe dingen en over de capaciteit om snel aan te passen aan wat je klanten over je zeggen, Luister, Leer en Ga de discussie aan. Wij hopen dat SocialFrame voor veel organisaties reden zal zijn om hun boodschap, aanbiedingen of inhoud aan te passen in real time!”