TravelNext volgt Startups, en deze keer vertelt Maarten ovet ‘het begin van de Tripgems. In deze rubriek volgen we in een drieluik de ontwikkelingen van verschillende startups binnen de travel- en hospitality branche die online gedreven zijn. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar annelies@travelnext.nl.

Hoe werkt Tripgems precies?

“Op TripGems kan je grip houden op je eigen reizen inclusief een overzicht van al die mooie plekken waar je geweest bent; die gezellige bar, dat fijne restaurant, of dat mooie uitzicht. Je kunt deze tips delen met vrienden en een leuke extra feature: je kunt ook berekenen hoeveel procent van de wereld je al gezien hebt.

Als je op reis gaat, kan je zoeken naar reistips van vrienden of van andere reizigers in het TripGems netwerk. Ook zijn er ‘Insiders’ die net iets meer weten te vertellen van een bepaalde bestemming, dit zijn travel bloggers uit alle hoeken van de wereld. Als laatste vind je ook speciale deals, die in een later stadium geranked worden door jou en de reizigers zelf.

Aan de andere kant kunnen lokale ondernemers via TripGems deals plaatsen voor reizigers. Zij houden zelf over die deals de volledige controle.”

Hoe is het idee voor Tripgems ontstaan?

“Ik en Remon, de beide oprichters, kennen elkaar al van jongs af aan en hebben veel gereisd tijdens de studie. Elke keer als ze terugkwamen gaven ze veel tips aan vrienden over waar ze wel/niet heen moesten, op een gegeven moment hadden ze al standaard worddocumentjes met tips klaar liggen om rond te sturen.  Dit zette de beide heren aan het denken, en gecombineerd met een passie voor online en een grote drang om iets voor henzelf te beginnen kwam alles tezamen en is TripGems op 1 juni 2013 live gegaan.”

Welke visie heeft Tripgems?

“Er is zoveel ‘reiswijsheid’ te vinden op het internet over wat goede plekken zijn en wat niet, maar dit is ver verstopt en verstrooid. Met TripGems willen we orde in de chaos brengen en deze informatie beter ontsluiten door een snel en toegankelijk platform te bouwen voor en door reizigers, waarbij je altijd een goede tip kan vinden van je vrienden of ander reizigers, en als je dan ook nog eens een mooie deal krijgt aangeboden is het verhaaltje helemaal rond.”

Wat is het businessmodel?

“Reistips delen en geven levert goede content op voor onze community, maar tegelijkertijd verdienen we daar nog geen stuiver mee.  We zijn dan ook van plan om relevante deals aan te gaan bieden naast de tips.

Op dit moment gebruiken we nog een API van GetYourGuide, maar ondertussen zijn we op de achtergrond bezig met ons eigen deal platform, waarvan binnenkort een pilot lanceert in Amsterdam.

Met twee onderscheidende kenmerken: de deals worden alleen geplaatst als de plek eerder genoemd is op de website door een TripGemmer en daarnaast houdt de ondernemer zelf de vrijheid over de inhoud van de deal (wat, waar, wanneer). Om zometeen snel op te kunnen schalen mobiliseren we onze Insiders om zelf deals aan te dragen, zij kunnen dan mee profiteren met een commissie die ze per verkochte deal verdienen.”

Waarom is dit een ander concept dan de al bestaande social travel sites?

“Reistips worden online gedeeld op Twitter, Facebook, Tripadvisor en er zijn talloze kleinere initiatieven die ongeveer hetzelfde doen zoals Gogobot, CityisYours en Favoroutes. Maar is er nog geen echte grote speler op de markt waar alle reizigers naar toe stromen. Wij proberen die niche te gaan vullen en het idee is dat je zometeen bij ons terug kan voor zowel een paar goede tips van je vrienden en nog beter als je er een paar direct kan boeken. Noem het een social travel network.”

Wat willen jullie met Tripgems over een jaar bereikt hebben?

Aan TripGems werkt ondertussen vier man: de twee oprichters,  een designer en een developer. Alleen de laatste werkt full-time, de rest doet alles er nog bij in de weekenden en avonduren. Het zou te gek zijn als we meer funding kunnen aantrekken om zodoende onze banen op te zeggen en nog meer gas te kunnen geven dan dat we nu al doen.

Met die extra kracht zouden we nog sneller kunnen groeien, het platform volwassen laten worden en een app ontwikkelen voor onze gebruikers.”

Even dromen, waar staat Tripgems over 5 jaar?

“Er zijn tegenwoordig talloze websites waar je vluchten en hotels kan boeken, maar er is nog geen autoriteit wat betreft de activiteiten die je gaat doen als je eenmaal op je bestemming bent.

Ons doel is om over vijf jaar deze autoriteit te zijn. Als je op vakantie gaat kijk je niet meer ouderwets in je Lonely Planet, maar open je de app of de website en zie je direct de populaire plekken op je bestemming van je vrienden, van andere reizigers en boek je gelijk een leuke activiteit.”

Redactie: Ik hoop dat jullie dromen werkelijkheid worden, aan ambitie zal het in ieder geval niet liggen! Heel veel succes met Tripgems.