Nieuwe media hebben steeds meer invloed op het gedrag van de toerist en op het toeristisch product, de promotie, de distributie en de prijsstelling. Om op deze veranderingen in te springen, organiseren Waag Society en LAgroup op 23 november de ‘Strategiedag e-tourism’. Waar (inter-) nationale “travel technology” experts en trendwatchers als Norm Rose en Raymond Kollau gemeenten en organisaties uit de toeristische sector uitdagen om vanuit een “nieuwe media oogpunt” naar hun eigen werkveld te kijken.

Toerist is al digitaal

Digitale technologische ontwikkelingen zorgen voor grote veranderingen in de wereld. De cijfers zijn overweldigend: 40% van de toeristen die Nederland bezoeken heeft een smartphone en TripAdvisor wordt maandelijks door meer dan 40 miljoen gebruikers geraadpleegd. Reizigers gaan eerder af op de wisdom of the crowds en op tips van vrienden dan op officiële sites. De mobiele versies van kaarten en reisgidsen zijn populairder dan de papieren versies en het aantal smartphone applicaties voor de toeristische markt neemt in rap tempo toe.

Nu tijd voor strategie ontwikkeling door de markt

Bovenstaande ontwikkelingen vragen om veranderingen in de sector. Tijdens de Strategiedag e-tourism ontwikkelen gemeenten, brancheorganisaties en bedrijven uit de toeristische sector samen met experts uit het veld praktische strategieën voor de toepassing van nieuwe media in de toeristische sector.

Tijdens de dag zullen de volgende sprekers hun kennis en visie delen:

Norm Rose (USA) – Travel Tech Consulting Inc./PhoCusWright
De internationaal gerenommeerde travel technology expert Norm Rose brengt je op de hoogte van de meest recente technologische e-trends in de reis- en toerismesector en hun belang.
Raymond Kollau – Airlinetrends.com/ Trendwatching.com
Aan de hand van consumenten trends zoals ‘status stories’, ‘transparency’, ‘twinsumers’, ‘trysumers’, ‘online oxygen’, ‘planned spontaneity’ en ‘off=on’, schetst trendwatcher Raymond Kollau een beeld van het gedrag en de behoeftes van de hedendaagse e-toerist.
Geke van Dijk – STBY – Design research for service innovation
Ontwerpstrategieën voor e-tourism – Geke van Dijk geeft op basis van haar expertise en innovatieve cases uit andere sectoren inzicht in hoe je met nieuwe media-applicaties op optimale wijze de dialoog kunt aangaan met je (potentiële) gasten/bezoekers.

Kijk voor meer informatie over het event op http://www.lagroup.nl/actueel/222/1 en op http://events.waag.org/urbanreality/strategiedag-e-tourism/

Credits headerafbeelding: Ken Teegardin (CC)