De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om consumentenrechten op het gebied van reisverkoop te actualiseren. Online aanbieders van dynamic packaging moeten volgens de zogenoemde ‘richtlijn pakketreizen’ aan dezelfde regels gaan voldoen als touroperators.

De huidige Europese reisregels stammen uit 1990, toen online verkoop nog niet aan de orde was en veel vakantiegangers een pakket afnamen bij een touroperator via het reisbureau. Tegenwoordig zijn er zeker zoveel Europeanen die eigen combinaties van reisonderdelen (vlucht, accommodatie, huurauto e.d.) afnemen bij partijen die zijn verbonden met andere handelaren.

De consumentenrechten zijn bij dynamic packaging momenteel niet gelijk aan die van pakketreizen, hoewel twee op de drie Europeanen volgens Brussel denkt van wel. Luchtvaartmaatschappijen, ticketverkopers en hotelkameraanbieders die meer dan hun kernproduct verkopen, moeten er rekening mee houden dat dat verandert, vermoedelijk volgend jaar. De nieuw richtlijn ligt nu ter consultatie bij de lidstaten van de EU.

Veiligheidsnet
De ook voor dynamic packaging gewenste bescherming houdt onder meer in dat de consument het recht heeft om alle nodige informatie te ontvangen voordat hij een overeenkomst ondertekent, dat er altijd een partij aansprakelijk is voor de uitvoering van alle diensten uit het pakket en dat er voor een terugreis wordt gezorgd als de touroperator op de fles gaat. ‘De EU zorgt voor een veiligheidsnet dat vakantiegangers onnodige kopzorgen bespaart, mocht er iets verkeerd gaan’, vat de bevoegde Eurocommissaris Viviane Reading in een communiqué samen.