• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Reizigers en hun stressfactoren, wat te doen als reisorganisatie?

5 juli 2012 door Annelies Hulshof

Stressen, stressen. Op vakantie gaan, het is voor sommige mensen nogal wat. Het stressen begint dan al bij het zoeken naar een vakantie, of een datum prikken alleen al wordt lastig. En dan zijn ze nog niet eens op het vliegveld, waar de daadwerkelijke vakantie gaat beginnen. Wat zijn nou eigenlijk de grootste stress factoren voor de reiziger en wat wordt er nu al gedaan om deze punten te verbeteren?

Paspoort stressfactor nummer 1

Skyscanner heeft onderzocht wat het meest stressvolle element was voor de vakantieganger. Het paspoort staat daarbij bij Nederlanders stipt op nummer 1. Zo’n 46% van de Nederlandse vakantieganger zegt stress te hebben over het paspoort.  Echter komt het paspoort nauwelijks voor in het lijstje met stressfactoren van de nationale reiziger, slechts 9% geeft dit aan als stressfactor.

Linda Hoebe Marketing Development Manager Skyscanner Nederland, reageert:
“Het is opvallend dat Nederland in dit onderzoek zo uit de toon valt. Een verklaring is waarschijnlijk de nieuwe regeling, waarbij kinderen niet meer in het paspoort van de ouders mogen worden bijgeschreven. Vanaf 26 juni moeten zij over een eigen paspoort of identiteitskaart beschikken om naar het buitenland te gaan en terug te komen.”

Kiezen van een bestemming

Bij alle respondenten uit het onderzoek (internationale reizigers) staat het kiezen van een bestemming op nummer 1. Bij de Nederlandse reizigers krijgt dit een goede tweede plek.

Oplossing

Als inspiratiebron voor een volgende bestemming worden door reizigers verschillende kanalen ingezet. Volgens een onderzoek van Cendris uit november 2011 laat een vijfde van de Nederlandse vakantiegangers zich inspireren door hun omgeving voor een volgende bestemming, maar blijven ook de reisgidsen een waardevolle bron voor zo’n 20%.  Maar liefst 90% gebruikt internet om inspiratie op te doen de websites van reisorganisaties zelf spelen hierbij een belangrijke rol, echter maakt hiervan maar 3% gebruik van sociale media om adviezen te vragen.

Er zijn ook vele websites die de reiziger kunnen inspireren over nieuwe bestemmingen, al dan niet met behulp van bestaande netwerken op Facebook of Twitter. Gogobot is zo’n voorbeeld, waar een reiziger inspiratie op kan doen door foto’s te zien van vakanties of reizen anderen. Mocht een reiziger puur op zoek zijn naar wat zon en een strand, dan kan deze zich laten inspireren door websites als waarschijntdezonwel, voor tips voor goedkope zonovergoten last minutes. Ook kunnen we het zoekproces omdraaien, bij websites als MakeMyHoliday en TravVie kunnen reizigers hun reiswens invullen waarna reisorganisaties de reizigers passende en op maat gemaakte offertes aan kunnen bieden.

Luchthavens

Luchthavens staan bij de internationale reiziger op nummer 2, en bij de Nederlandse reiziger op nummer 3 als meest stressvolle element.

Oplossing

Om erachter te komen wat het bezoek aan een luchthaven voor reizigers nou precies zo stressvol maakt ben ik in een ander onderzoek gedoken. Amadeus vraagt reizigers in het onderzoek ‘Reinventing the airport ecosystem 2012’ wat precies het moment is waarop zij stress ervaren. Van de respondenten geeft 79% aan dat dit is in de tijd tussen het in-checken en het eigenlijke boarden. Luchthavens zouden deze factor weg kunnen nemen door terug te gaan naar de basisbehoeften van de reiziger en verschillende bezigheden en entertainment voor hen te verzorgen.

Een luchthaven dat vaak wordt gebruikt als voorbeeld is het Changi Airport van Singapore. Met hun pure klantgerichte benadering heeft de luchthaven al vele awards gewonnen. De luchthaven vraagt feedback aan klanten op cruciale punten: bij het in-checken en bij informatiepunten en handelt hier direct naar (bij vuile wc’s bijvoorbeeld). Ook hebben ze veel te doen voor de reiziger tijdens de verloren wacht-uurtjes: ze hebben een vlindertuin, een zwembad, sportschool, overal Wi-fi, tv’s, en massages. Kortom, ze doen er alles aan om het verblijf op de luchthaven zo aangenaam mogelijk te maken voor de reiziger.

 

Gerelateerde Berichten

  • TripBarometer: Trends van reizigers en motieven om op reis te gaan [infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor is weer gepubliceerd. En wat blijkt? Mannen besteden minder tijd aan…

  • Strandvakantie veruit populairst bij wereldwijde reiziger

    Het onderzoek ‘Life’s a beach 2012’ van Expedia laat een analyse zien van het gedrag…

  • Routehappy: online community om ‘gelukkig’ te vliegen

    Reizigers die zeker willen zijn dat zij tijdens hun vlucht van alle gemakken voorzien zijn…

Categorie: E-commerce

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Near Field Communication in de reisbranche - TravelNext schreef:
    17 juli 2012 om 13:05

    […] worden door reizigers vaak ervaren als een hazard, al eerder kwam dit naar voren als stresspunt nummer 2 bij reizigers. Van het in-checken tot het […]

  2. Soepel door de luchthaven met NFC - TravelNext schreef:
    18 juli 2012 om 11:07

    […] vakantie gaan begint bij Shiphol, zeggen ze wel eens. Echter zien veel reizigers dit anders. Gister had ik al een blog geschreven over NFC (Near Field Communication), wat het is, […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie Social Media TUI hotels Facebook Expedia Airbnb instagram onderzoek travel TripAdvisor mobiel Vakantiebeurs reizen destinatiemarketing KLM reviews Booking.com Google NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring