• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Etravel15 succescase: De menselijke zoekmachine #askgudmundur

11 juni 2015 door Alexander Lamprecht

Inga Hlín Pálsdóttir is director Tourism & Creative Industries van Promote Iceland. Inga werd in 2014 door Skift aangewezen als een van de vijftig beste reismarketeers wereldwijd. Zij heeft het publiek van Etravel15 op een leuke manier meegenomen in de turbulente reis die het toerisme in IJsland sinds 2008 heeft afgelegd. Eerst was er de financiële crisis in 2008 en na deze crisis volgde de uitbraak van de vulkaan Eyjafjallajökull in april 2010, wat een sterke impact had op het toerisme in de regio. Dit zorgde voor een daling op het gebied van toerisme van 20%. De vulkaanuitbarsting zelf had niet zo’n grote impact op de regio IJsland, maar wel op Europa.

De reactie op de vulkaanuitbarsting: Inspired by Island

Als reactie hierop is de campagne Inspired by Island opgezet in 2010, zo vertelt Inga op de Etravel15. Voor deze campagne is samengewerkt met partners en de gehele samenwerking is in 9 dagen opgezet. Zoals Inga aangeeft: “Good things happen in crisis”. Na onderzoek bleek dat 80% een vakantie naar IJsland zou aanbevelen. Dit was eigenlijk ‘het teken’ om echt iets met social media te gaan doen. Zo heeft ook bijvoorbeeld de Inspired by IJsland video met de vrolijke en dansende locals een hoge populariteit genoten.

In 2010 is Promote Iceland gestart, waar Inga nu ook werkzaam is.

Next chapter: Continuïteit krijgen in de toeristenstroom

In 2010 volgde dan ook het volgende hoofdstuk. Promote Iceland zag dat gedurende het jaar bepaalde pieken in het aantal bezoekers dat naar IJsland kwam, maar wilde dit nog meer uitbreiden; ook naar andere periodes gedurende het jaar. De focus? Iemand anders het verhaal laten vertellen. Ze willen echt de bezoekers aanspreken! Dat is de manier waarop Promote Iceland social media wilde inzetten. En dat moest anders dan de rest!

Na 2014 was het doel van Promote Iceland om diverse regio’s in IJsland meer onder de aandacht brengen. Hiervoor is de organisatie met het geweldige concept gekomen: de menselijke zoekmachine, oftewel #askgudmundur. Hierbij is een vertegenwoordiger uit elke regio benoemd die vragen of inzichten deelt vanuit de eigen regio. Dit is vanuit Promote Iceland uiteraard ook een parodie op de zoekmachine Google. In april is deze campagne gestart. Via YouTube, PR en persreizen wordt de campagne verder gepromoot. Met deze campagne heeft de toeristische industrie in IJsland, zelfs de visserij industrie (normaliter de sterkste industrie in IJsland) verslaan.

De key learnings van Inga kort samengevat:

  1. Cooperation
  2. Rely on research
  3. Built your campaign around a social concept
  4. Mind your platform: ga daar naartoe waar zich je doelgroep bevindt, bijvoorbeeld YouTube

De belangrijkste toeristische markt voor IJsland is Amerika. Nederland staat nog niet in de top 5 maar stijgt wel!

De vraag na deze sessie op de #etravel15: Heb jij zin gekregen in destinatie IJsland?

Gerelateerde Berichten

  • Social Media Congres | 18 februari 2010

    Sociale netwerken, we kunnen er niet meer omheen. Sociale media kunnen u helpen de band…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • Social Media Congres | 18 februari 2010

    Sociale netwerken, we kunnen er niet meer omheen. Sociale media kunnen u helpen de band…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

Categorie: Social media, Travel Events Tags: #etravel15, DMO, IJsland, Toerisme

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Inspired by Iceland - content to be content with | TravelNext schreef:
    2 maart 2016 om 09:39

    […] Gudmundur, een marketingstunt van Promote Iceland. De eerste menselijke zoekmachine, maar hoe zijn ze hierop gekomen? En wat gaan ze verder ondernemen? Dat het goed gaat met Ijsland […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com hotels Vakantiebeurs TripAdvisor NHTV TUI reizen Social Media Airbnb Facebook KLM instagram reviews Expedia mobiel travel Google destinatiemarketing technologie onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring