Inga Hlín Pálsdóttir is director Tourism & Creative Industries van Promote Iceland. Inga werd in 2014 door Skift aangewezen als een van de vijftig beste reismarketeers wereldwijd. Zij heeft het publiek van Etravel15 op een leuke manier meegenomen in de turbulente reis die het toerisme in IJsland sinds 2008 heeft afgelegd. Eerst was er de financiële crisis in 2008 en na deze crisis volgde de uitbraak van de vulkaan Eyjafjallajökull in april 2010, wat een sterke impact had op het toerisme in de regio. Dit zorgde voor een daling op het gebied van toerisme van 20%. De vulkaanuitbarsting zelf had niet zo’n grote impact op de regio IJsland, maar wel op Europa.

De reactie op de vulkaanuitbarsting: Inspired by Island

Als reactie hierop is de campagne Inspired by Island opgezet in 2010, zo vertelt Inga op de Etravel15. Voor deze campagne is samengewerkt met partners en de gehele samenwerking is in 9 dagen opgezet. Zoals Inga aangeeft: “Good things happen in crisis”. Na onderzoek bleek dat 80% een vakantie naar IJsland zou aanbevelen. Dit was eigenlijk ‘het teken’ om echt iets met social media te gaan doen. Zo heeft ook bijvoorbeeld de Inspired by IJsland video met de vrolijke en dansende locals een hoge populariteit genoten.

In 2010 is Promote Iceland gestart, waar Inga nu ook werkzaam is.

Next chapter: Continuïteit krijgen in de toeristenstroom

In 2010 volgde dan ook het volgende hoofdstuk. Promote Iceland zag dat gedurende het jaar bepaalde pieken in het aantal bezoekers dat naar IJsland kwam, maar wilde dit nog meer uitbreiden; ook naar andere periodes gedurende het jaar. De focus? Iemand anders het verhaal laten vertellen. Ze willen echt de bezoekers aanspreken! Dat is de manier waarop Promote Iceland social media wilde inzetten. En dat moest anders dan de rest!

Na 2014 was het doel van Promote Iceland om diverse regio’s in IJsland meer onder de aandacht brengen. Hiervoor is de organisatie met het geweldige concept gekomen: de menselijke zoekmachine, oftewel #askgudmundur. Hierbij is een vertegenwoordiger uit elke regio benoemd die vragen of inzichten deelt vanuit de eigen regio. Dit is vanuit Promote Iceland uiteraard ook een parodie op de zoekmachine Google. In april is deze campagne gestart. Via YouTube, PR en persreizen wordt de campagne verder gepromoot. Met deze campagne heeft de toeristische industrie in IJsland, zelfs de visserij industrie (normaliter de sterkste industrie in IJsland) verslaan.

De key learnings van Inga kort samengevat:

  1. Cooperation
  2. Rely on research
  3. Built your campaign around a social concept
  4. Mind your platform: ga daar naartoe waar zich je doelgroep bevindt, bijvoorbeeld YouTube

De belangrijkste toeristische markt voor IJsland is Amerika. Nederland staat nog niet in de top 5 maar stijgt wel!

De vraag na deze sessie op de #etravel15: Heb jij zin gekregen in destinatie IJsland?