Op ITB Berlin, de grootste travel fair ter wereld, houdt PhoCusWright een eigen conferentie. CEO’s en researchers discussiëren over trends in travel – en de bijbehorende uitdagingen. De consument is in alle gevallen leidend. Hoe giet je dat in succesvolle business modellen?

Travel loopt achter

Het slechte nieuws eerst: de travel industrie loopt op veel vlakken ontzettend achter. Het personaliseren van reizen is niemand nog echt gelukt online, het effectief verzamelen en inzetten van data ligt daaraan ten grondslag. Travel focust zich met name op de traditionele vormen van reizen, terwijl de reiziger zelf al veel verder ontwikkeld is. Zij reizen niet alleen met het vliegtuig, ook met de trein of de bus, of op de fiets. Travel bedrijven zijn ‘hotelcentric’ en ‘aircentric’. En natuurlijk is er de ontwikkeling van het gebruik van de smartphone op reis: daarover kun je snel meer lezen in de blog ‘Mobile is geen opkomende markt; ze is al volwassen’.

Waarom gaan we op reis?

Douglas Quinby, vice president van PhoCusWright presenteerde een onderzoek naar het reisgedrag van de Europese reiziger. Zijn belangrijkste conclusie was dat de industrie zich nog sterk richt op de praktische onderdelen van een reis: ergens komen, ergens overnachten, ergens kunnen eten. Terwijl het de reiziger alleen maar gaat om het waarom van het reizen. De activiteiten, de evenementen, de persoonlijke beleving van een reis. Ook tijdens de Tnooz picknick lag hier de focus op. Op het gros van de travel sites wordt als eerste de vraag gesteld: ‘Waar ga je heen?’ in plaats van ‘Wie ben je?’. Volgens Alex Bainbridge, CEO TourCMS, een enorm ouderwetse benadering van de industrie.

Uitdagingen van een nieuwe focus

Met een nieuwe focus, op activiteiten binnen Europa, de ervaring van de reiziger, gaan wel enkele uitdagingen gepaard. Zo zijn er veel bedrijfjes die hierin aanbod hebben, maar dit zijn allemaal kleine bedrijfjes. Er is nog geen aanbieder van activiteiten die ergens met kop en schouders bovenuit steekt. Verder weet de klant zelf nog niet waar hij naar moet zoeken. Wanneer is iets een tour en wanneer een activiteit? Hoe zoeken ze ernaar en hoe kunnen ze het boeken? Kortom, er liggen genoeg mogelijkheden binnen de reisbranche. Dus hoe maken we die omslag naar een moderne travel industrie?

Converterende business modellen

Gelijk aan al deze uitdagingen staan genoeg mogelijkheden. Guillaume Cussac, CEO van Orbitz, licht enkele business modellen en voorbeelden toe die volgens hem succesvol en converterend zijn in de ontwikkelingen van deze tijd. Allereerst is er de investering in service voor de consument. Een mooi voorbeeld hiervan is RyanAir; de goedkope vliegmaatschappij, bij velen bekend om de schreeuwende gele stoelen in het vliegtuig en de luidruchtige bingo-spelletjes tijdens de vlucht. Inmiddels investeert RyanAir in nieuwe segmenten, waaronder waardevolle content voor de reiziger, om de volledige reiservaring te optimaliseren. Zij zien in dat hun huidige verdienmodel op lange termijn minder effectief zal zijn en zetten alvast in op de nieuwe manier van winst maken: alles voor de beleving van de klant.

Metasearch opkomende trend

Daarnaast noemt Cussac TripAdvisor als voorbeeld. Zij zijn vrij plotseling actief geworden in broadcasting en werken hard aan ‘inmind awareness’, ofwel het bouwen aan hun merk zodat deze ook door de consument herkend wordt. Deze ontwikkeling van metasearch bedrijven zet nog verder door. Online travel bedrijven (OTA’s) kopen steeds vaker een metasearch technologie. De consument doet inspiratie op bij de travel bedrijven, maar boekt uiteindelijk bij een zoekmachine voor travel. Conclusie? Zet in op service, brand awereness en geef de reiziger een volledige aanbod van zijn reis. Van begin tot eind en zelfs daarna. Denk aan hoe je zelf een vakantie boekt. Grote kans dat er meer mensen zijn als jij.

Credits afbeelding: Hannah Ellens

HANNAH ellensHannah Ellens is PR & communicatie manager bij Tiqets. Tiqets biedt travel bedrijven een API en whitelabel technologie en de grootste entertainment database ter wereld, waarmee zij entertainment kunnen verkopen aan miljoenen reizigers wereldwijd. Daarnaast werkt Hannah als projectmanager content bij een in-house online marketingbureau en is ze hoofdredacteur van een bloggerssite. Als fervent reiziger en online specialist deelt ze haar passie en kennis graag op TravelNext!