• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Succesvolle business modellen en uitdagingen in travel #ITB 2014

7 maart 2014 door Gastblogger

Op ITB Berlin, de grootste travel fair ter wereld, houdt PhoCusWright een eigen conferentie. CEO’s en researchers discussiëren over trends in travel – en de bijbehorende uitdagingen. De consument is in alle gevallen leidend. Hoe giet je dat in succesvolle business modellen?

Travel loopt achter

Het slechte nieuws eerst: de travel industrie loopt op veel vlakken ontzettend achter. Het personaliseren van reizen is niemand nog echt gelukt online, het effectief verzamelen en inzetten van data ligt daaraan ten grondslag. Travel focust zich met name op de traditionele vormen van reizen, terwijl de reiziger zelf al veel verder ontwikkeld is. Zij reizen niet alleen met het vliegtuig, ook met de trein of de bus, of op de fiets. Travel bedrijven zijn ‘hotelcentric’ en ‘aircentric’. En natuurlijk is er de ontwikkeling van het gebruik van de smartphone op reis: daarover kun je snel meer lezen in de blog ‘Mobile is geen opkomende markt; ze is al volwassen’.

Waarom gaan we op reis?

Douglas Quinby, vice president van PhoCusWright presenteerde een onderzoek naar het reisgedrag van de Europese reiziger. Zijn belangrijkste conclusie was dat de industrie zich nog sterk richt op de praktische onderdelen van een reis: ergens komen, ergens overnachten, ergens kunnen eten. Terwijl het de reiziger alleen maar gaat om het waarom van het reizen. De activiteiten, de evenementen, de persoonlijke beleving van een reis. Ook tijdens de Tnooz picknick lag hier de focus op. Op het gros van de travel sites wordt als eerste de vraag gesteld: ‘Waar ga je heen?’ in plaats van ‘Wie ben je?’. Volgens Alex Bainbridge, CEO TourCMS, een enorm ouderwetse benadering van de industrie.

Uitdagingen van een nieuwe focus

Met een nieuwe focus, op activiteiten binnen Europa, de ervaring van de reiziger, gaan wel enkele uitdagingen gepaard. Zo zijn er veel bedrijfjes die hierin aanbod hebben, maar dit zijn allemaal kleine bedrijfjes. Er is nog geen aanbieder van activiteiten die ergens met kop en schouders bovenuit steekt. Verder weet de klant zelf nog niet waar hij naar moet zoeken. Wanneer is iets een tour en wanneer een activiteit? Hoe zoeken ze ernaar en hoe kunnen ze het boeken? Kortom, er liggen genoeg mogelijkheden binnen de reisbranche. Dus hoe maken we die omslag naar een moderne travel industrie?

Converterende business modellen

Gelijk aan al deze uitdagingen staan genoeg mogelijkheden. Guillaume Cussac, CEO van Orbitz, licht enkele business modellen en voorbeelden toe die volgens hem succesvol en converterend zijn in de ontwikkelingen van deze tijd. Allereerst is er de investering in service voor de consument. Een mooi voorbeeld hiervan is RyanAir; de goedkope vliegmaatschappij, bij velen bekend om de schreeuwende gele stoelen in het vliegtuig en de luidruchtige bingo-spelletjes tijdens de vlucht. Inmiddels investeert RyanAir in nieuwe segmenten, waaronder waardevolle content voor de reiziger, om de volledige reiservaring te optimaliseren. Zij zien in dat hun huidige verdienmodel op lange termijn minder effectief zal zijn en zetten alvast in op de nieuwe manier van winst maken: alles voor de beleving van de klant.

Metasearch opkomende trend

Daarnaast noemt Cussac TripAdvisor als voorbeeld. Zij zijn vrij plotseling actief geworden in broadcasting en werken hard aan ‘inmind awareness’, ofwel het bouwen aan hun merk zodat deze ook door de consument herkend wordt. Deze ontwikkeling van metasearch bedrijven zet nog verder door. Online travel bedrijven (OTA’s) kopen steeds vaker een metasearch technologie. De consument doet inspiratie op bij de travel bedrijven, maar boekt uiteindelijk bij een zoekmachine voor travel. Conclusie? Zet in op service, brand awereness en geef de reiziger een volledige aanbod van zijn reis. Van begin tot eind en zelfs daarna. Denk aan hoe je zelf een vakantie boekt. Grote kans dat er meer mensen zijn als jij.

Credits afbeelding: Hannah Ellens

HANNAH ellensHannah Ellens is PR & communicatie manager bij Tiqets. Tiqets biedt travel bedrijven een API en whitelabel technologie en de grootste entertainment database ter wereld, waarmee zij entertainment kunnen verkopen aan miljoenen reizigers wereldwijd. Daarnaast werkt Hannah als projectmanager content bij een in-house online marketingbureau en is ze hoofdredacteur van een bloggerssite. Als fervent reiziger en online specialist deelt ze haar passie en kennis graag op TravelNext!

Gerelateerde Berichten

  • Gespot: Travel Trends 2014

    Voor het vierde jaar op rij geeft onze Belgische collega Travelmedia een trendrapport uit over…

  • Travel trends 2014 #etravel14

    Tessa aan de Stegge van Cherry Picker heeft de deelnemers op #etravel 14 meegenomen in…

  • TravelNieuws: Airbnb in de wereld van tourguiding en business travel

    Volgens mij is er geen enkele organisatie die zoveel wordt besproken als Airbnb. Van kleinschalig…

Categorie: E-commerce Tags: itb2014, phocuswright

Over Gastblogger

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Mobile is geen opkomende markt, ze is al volwassen #ITB2014 - TravelNext schreef:
    8 maart 2014 om 13:01

    […] Succesvolle business modellen in travel (en de uitdagingen) […]

  2. Data en keuzes, met deze insights maak je het beste van allebei #ITB2014 - TravelNext schreef:
    10 maart 2014 om 16:27

    […] Succesvolle business modellen in travel (en de uitdagingen) […]

  3. Personificatie hoeft niet persoonlijk te zijn #ITB2014 - TravelNext schreef:
    14 maart 2014 om 12:02

    […] Succesvolle business modellen in travel (en de uitdagingen) […]

  4. Hannah Ellens | Succesvolle business modellen en uitdagingen in travel #ITB2014 schreef:
    26 juni 2014 om 10:55

    […] Op ITB Berlin, de grootste travel fair ter wereld, houdt PhoCusWright een eigen conferentie. CEO’s en researchers discussiëren over trends in travel – en de bijbehorende uitdagingen. De consument is in alle gevallen leidend. Hoe giet je dat in een succesvol business model?Lees verder op de ITB Berlin 2014 special van TravelNext >> […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs onderzoek mobiel TripAdvisor Social Media Airbnb NHTV KLM technologie instagram Expedia hotels TUI reizen Facebook Booking.com destinatiemarketing Google travel reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring