De reiswereld in België is wakker geschud. De Belg betaalt gemiddeld zo’n 15% teveel voor zijn of haar vakantie en dat komt doordat de grote reisorganisaties het prijsniveau kunstmatig hoog houden. Sunweb speelt open kaart en komt het met initiatief “Zondedju”, waarmee de consument zelf de prijzen kan vergelijken van duizenden reizen.

Belgen betalen 15% teveel voor hun vakantie

Belgen betalen overal teveel voor. Aldus de Belgen. Maar, je herkent vast wel de prijskaartjes in internationale kledingconcerns waarbij de prijs in België wel degelijk enkele euro’s hoger ligt dan die in Nederland. Dan zou je ook niet blij zijn als je erachter komt dat je ook nog eens jarenlang teveel geld voor je welverdiende vakantie hebt betaald. Om die reden lanceerde Sunweb Zondedju!, de tool waarmee de consument zelf de prijzen kan vergelijken van hotels die aangeboden worden door Sunweb en door de concurrenten Sunjets, Neckermann, Thomas Cook en Jetair. In een open brief in de kranten verklaarde de zon herself dat Sunweb in 95% van de gevallen de goedkoopste is en dat het prijsverschil gemiddeld €140 per persoon bedraagt. Dat is toch de moeite van het vergelijken waard. Vergeet de ‘prijsbijters’, “prijsgaranties’ en ‘knalkortingen’: er kan er maar één de goedkoopste zijn. Het is simpel: vul op zondedju.sunweb.be een hotelnaam in of zoek een hotel met enkele criteria. Met vervolgens één druk op de knop rollen de prijzen van de verschillende reisaanbieders uit de tool, waarbij in één oogopslag duidelijk wordt wie de goedkoopste is. En dat is dus Sunweb in 95% van de gevallen. Zo gemakkelijk was het vergelijken nog nooit.

Appels met appels vergelijken

Dit roept Sunweb echter niet zomaar. De reisorganisatie is de afgelopen jaren achter de schermen bezig geweest met prijsvergelijkingen op meer dan 200 concurrentiehotels en vele bestemmingen. Via een geavanceerd systeem werden de prijzen van de 4 betreffende concurrenten enkele malen per week opgehaald en opgeslagen. Om de vergelijking eenduidig te houden, is er gekozen voor het goedkoopste kamertype met een bezetting van 2 personen, 8 dagen op het standaard verzorgingstype (in de meeste gevallen All Inclusive). Indien de kamertypes niet volledig gelijk genoemd waren bij de concurrent, zijn de vergelijkbare kamers aan elkaar gekoppeld om de data zuiver te houden. Deze data is de afgelopen maanden veelvuldig gecontroleerd met de prijzen op de websites van de verschillende reisorganisaties, om ervoor te zorgen dat onvolkomenheden in de tool er zo snel mogelijk uitgehaald konden worden. De dataexport uit deze tool is uiteindelijk samen met de XML feeds van Sunweb in één geheel gegoten en Zondedju! was een feit.

Toen uit de resultaten van het onderzoek bleek dat de prijzen van de concurrenten zoveel hoger lagen, vond Sunweb de tijd rijp om hiermee naar buiten te treden. Dit ging niet zonder slag of stoot. Prijsvergelijkingen luisteren erg nauw en om te voorkomen dat de perceptie bestaat dat appels met peren vergeleken worden, is er bij de basis al zeer goed naar de disclaimer gekeken. Daarnaast is er een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld die objectief instaat voor de correctheid van de vergelijkingen. Zo vergelijken we daadwerkelijk appels met appels, en niet appels met peren zoals de concurrenten inmiddels beweren. Het is niet de doelstelling van Sunweb om één op één gelijk te zijn met de concurrentie, dat zou een stap te ver zijn. Er zijn verschillen tussen de partijen in aanbod en in kortingsacties, maar Sunweb heeft als doel de consument bewust te maken van de soms zeer grote prijsverschillen. De consument zal zelf hieruit uiteindelijk de juiste conclusies trekken voor zijn volgende vakantie. Dat is het doel.

Het zonnetje op televisie en in de straten

De timing van de campagne is een logische keuze: december is de maand waarin een groot deel van de Belgen zijn vakantie gaat uitzoeken. Reisorganisaties pakken uit met de grootste kortingen van het jaar, waardoor de vroegboekperiode een belangrijke tijd is voor de sector. Traditiegetrouw worden de grote media echter pas later ingezet, omdat awareness in januari zeer belangrijk is. Door nu al te starten, is Sunweb de concurrentie voor en kan hopelijk iedere Belg die je begin 2015 op straat tegenkomt het deuntje van “Sunweb, boek de zon goedkoper” wel dromen. Het groots inzetten van TV reclame is hierbij relatief nieuw voor het merk. Voorgaande jaren was “de zon” al spokesperson voor Sunweb op de radio, maar nu krijgt deze stem ook op televisie een gezicht. Over dit gezicht zijn intern de nodige discussies geweest. Draagt de zon schoentjes, of toch slippers? Is de zon mannelijk of vrouwelijk? Is de zon charmant, of juist aanvallend? Uiteindelijk rolde het concept eruit van een vrouwelijk zon op slippers, die toegankelijk is maar ook heel boos kan worden als ze ziet hoe hoog de prijzen van de concurrenten zijn. Inmiddels laat ze ook haar karatemoves zien op YouTube, in banners en staat ze op Facebook en in de krant.

Nieuw voor online speler Sunweb is de aankomende zichtbaarheid van het merk in de straten van verschillende Vlaamse steden. Aangezien Sunweb geen reiskantoren heeft, is het logo hier normaal niet snel terug te vinden. Vanaf zaterdag 6 december is daar echter verandering in gebracht met een speciale “Sunweb mobiel”. Deze toert langs verschillende steden – te beginnen in Brugge – en staat 25 dagen paraat voor alle vragen, prijsvergelijkingen, kennismakingen en uiteraard zomerse cocktails. Ook in deze mobiele unit kan de consument zijn prijs vergelijken via het Zondedju! mechanisme. Er wordt tevens een reischeque uitgeloofd voor de persoon die het grootste prijsverschil op die dag weet te vinden en er staat een rad van fortuin waar de bezoeker een slinger aan kan geven om gegarandeerd een prijs mee naar huis te nemen.

Ook op deze manier krijgt Sunweb een gezicht. Dat kan van pas komen om het grote deel reisbureauboekers over de (online) streep te trekken… Challenger Sunweb gaat ervoor!