• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

TBU Rotterdam: Budget travel, wat is dat precies?

22 mei 2013 door Erik van Erp

Tijdens de TBU Rotterdam was er een inspirerende, interactieve sessie over budgettravel voor travelbloggers die zich richten op deze markt. De sessie over werd gehost door Kash Bhattacharya en de panelleden waren Kate McCulley, Jane Meighan, Michael Tieso en Carol Driver (TNT Magazine). Tijdens de interactieve sessie werd gesproken over het imago van budgetreizigers, wat reismerken van budgetreizigers vinden, ging het over samenwerkingen tussen bloggers en reisorganisaties en werden er trends besproken waar bloggers en reisorganisaties op in kunnen spelen.

Budgetreizigers zijn op zoek naar value for money

Bij veel bedrijven heerst er een onterecht beeld dat budgetreizigers geen budget hebben om te reizen of op locatie activiteiten te ondernemen die een aardig zakcentje kosten. Dit hele imago dat veel organisaties van budgetreizigers of backpackers hebben klopt vaak niet met de werkelijkheid. Budgetreizigers zijn met name op zoek naar “value for money” in plaats van de aller- allergoedkoopste optie om te reizen, ook hebben zij vaak voldoende geld te besteden tijdens een reis. Een belangrijk verschil is dat zij het geld anders besteden dan de industrie gewend is.

Enkele jaren geleden gingen mensen vooral backpacken, tegenwoordig wordt het “Flashpacking” genoemd. Het woord flashpacking komt van een samenvoeging van de twee woorden flash en backpacking. Flash verwijst naar stijl waarmee men wil reizen en de bereidheid om voor bepaalde activiteiten flink geld neer te tellen. Backpacking dat staat voor het onafhankelijk en zelfstandig reizen.

Hoe men het ook noemt, steeds meer (budget)reizigers maken steeds bewustere keuzes in waaraan ze hun geld uitgeven. Zo wordt er tijdens de reis soms bezuinigd op accommodatie om vervolgens wél een luxueuze safari te boeken. Omgekeerd kan ook, waarbij bijzondere en dure accommodatie gekozen wordt en dure tours overgeslagen worden door deze zelf te organiseren of samen te stellen.

Budgetreizigers zijn niet alleen jongeren

Ook ouderen, gepensioneerden en gezinnen reizen steeds vaker met een rugzak en maken grofweg dezelfde keuzes als de jongeren. Tijdens de sessie is gebleken dat budget of luxury travel heel lastig te definiëren is. Waar houdt budget op en waar begint de luxe? Hoe moet je de reis noemen wanneer je op het ene vlak bezuinigt en juist op het andere vlak je euro flink laat rollen?

Een aantal bedrijven in de industrie lijkt al vroegtijdig op deze trends in te springen. Dit doen ze door bijvoorbeeld familiekamers aan te bieden in accommodaties dat voorheen gezien werd als traditionele hostels waar enkel jongeren kwamen. Ook worden hostels steeds luxer, zodat de reiziger zelf een keuze kan maken hoeveel de reiziger wil betalen voor hoeveel luxe dat de reiziger zoekt.

Dreiging van andere platforms

Hostels, hotels en andere soorten accommodatie moeten wel veranderen, zeker met de komst van sites als AirBnb en initiatieven zoals Couchsurfing. Hotels voelen de dreiging van deze nieuwe soorten accommodaties nu al. AirBnb biedt value for money op mooie locaties waar bij hotels het driedubbele door de reiziger wordt betaald. En dat is precies waar een steeds groter wordende groep reizigers naar op zoek is.

Recentelijk is AirBnb ook begonnen met het mogelijk maken van hun leden om tours aan te bieden. Wanneer je jouw appartement verhuurt, en je mensen toch eerst een beetje wegwijs moet maken kun je ze net zo goed een (betaalde) rondleiding geven. Dus ook hier zie je binnen niet al te lange tijd dat er veranderingen zullen optreden binnen de markt voor de budgettraveller.

Reisbloggers

Budget reizigers vinden het vooral belangrijk om te weten wat de kosten zijn. Het is dan ook aan de reisbloggers om de budget reizigers van deze en andere praktische informatie te voorzien.

Veel bloggers schrijven op dit moment nog persoonlijke belevenisverhalen, waardoor deze praktische informatie niet echt lekker past in het verhaal. Aparte blokjes onderaan je verhaal met deze informatie zouden dan toegevoegd kunnen worden om het verhaal aantrekkelijk te houden en toch de informatie te kunnen geven. Het is een kleine moeite om een facts-boxes onder aan elk blog te plaatsen met antwoord op de wie, wat, waar, hoe en hoeveel vragen. Een kleine moeite, een groot gewin, want dit is waar de reizigers vooral naar op zoek zijn.

Redactionele eisen

Wil je professioneel bloggen over reizen dan is het ook belangrijk om aan bepaalde redactionele eisen te voldoen. Gebruik deadlines, en zorg dat je continuïteit biedt op je blog. Bloggers zouden zich ook meer moeten bezig houden ethiek waar journalisten ook mee te maken hebben. Bijvoorbeeld wanneer een product of reis niet goed is zou dit ook door een blogger gemeld moeten worden. Bloggers kunnen het zich niet permitteren om leugens te verkopen op hun travelblog of social media, omdat de macht van de mensen en de reactie mogelijkheden je geloofwaardigheid als blogger direct aanpassen.

Gerelateerde Berichten

  • Travelbloggers Unite Rotterdam: Creating content for Travellers

    TravelNext is vandaag aanwezig op de eerste dag van TBU, een travelblogger event in Rotterdam.…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Online PR en branding, Social media Tags: budget travel, social travel, TBU rotterdam, travelblogger

Over Erik van Erp

Erik van Erp is eigenaar van de online reiscommunity Around the Globe. Deze community zich richt op het informeren over en uitwisselen van reisinformatie en tips onder zelfstandige reizigers. Erik heeft hierdoor veel inzicht in de laatste trends en behoeftes onder reizigers. Volg hem op Google+

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Why my brain exploded at TBU Rotterdam – Day 1: Budget Travel schreef:
    30 mei 2013 om 17:06

    […] Credit: Erik van Erp on […]

  2. TBEX, hét travelblogger event, is in Dublin - TravelNext schreef:
    24 september 2013 om 13:08

    […] TBU Rotterdam in maart is op 3 en 4 oktober TBEX in Dublin, het tweede bloggersevent dit jaar. TBEX is een van […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie travel TUI NHTV TripAdvisor Google KLM hotels reizen Expedia destinatiemarketing instagram mobiel onderzoek Vakantiebeurs Facebook Social Media Airbnb Booking.com reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring