Als futuroloog en trendwatcher werkzaam voor ministeries, het grootbedrijf en het MKB en als meest gevraagde keyote spreker was Richard Lamb http://twitter.com/#!/RichardLamb de laatste spreker op deze dag en ging in op wat de toekomst voor de travel sector te bieden heeft.

10 Vrijetijdstrends:
1. Het nieuwe genieten;
2. Vrienden op de fiets
3. Sporten met Gadgets
4. Reizen als beleving
5. Virtueel op vakantie
6. Onthaasting
7. Glamping
8. Sporten in de huiskamer
9. Actief toerisme
10. Levende expositie

De mix maakt het verschil
Wat goed werkt: Pak iets nostalgisch of herkenbaars en combineer het met technologie, zie ook de voorbeelden: http://www.jumbo.eu/nl/, http://www.senzumbrellas.com/. De concepten blijven hetzelfde maar de verschijningsvormen veranderen.De recessie nu leidt tot creatieve burgers en innovatieve bedrijven. Men moet nog beter nadenken over de manieren hoe men zijn klanten wil bereiken.

Aan het eind zet Richard nog even een paar trends voor 2011 – 2015 op een rij:
– Mensen worden ongeduldig;
– Beleving i.p.v. bezit;
– Innovaties (anders willen zijn, meegaan);
– Interactieve samenleving;
– Vergrijzing;
– The End of privacy.

In totaal een vruchtbare sessie die als inspirerende input zal dienen voor de reisindustrie. De presentaties zijn vanaf woensdag 21 september 2011 terug te zien op http://www.nbtc.nl/nl/innovatielab/over-het-innovatielab/symposium-travel-30-2.htm.

Credits headerafbeelding: Bilder (CC)