Booking.com analyseerden de gegevens van meer dan 128 miljoen beoordelingen van gasten. Om de belangrijkste reistrends voor 2018 te voorspellen. Volgens de organisatie gaat ’technologie in travel’ een belangrijke rol spelen komend jaar, zo zullen kunstmatige intelligentie en digitale technologie de manier veranderen waarop consumenten onderzoek doen, reserveren en reizen beleven.

Reizigers gaan slimmere bestemmingskeuzes maken, aangezien ze aan de hand van technologie een bestemming of accommodatie beter leren kennen voordat ze het boeken. Volgens Booking.com zegt een derde (29%) van de reizigers wereldwijd er geen moeite mee te hebben als een ​​computersysteem de volgende reis bepaalt op basis van hun reisgeschiedenis. Daarnaast zegt de helft (50%) van de reizigers dat het er niet toe doet of ze met een persoon of computer moeten communiceren, zolang hun vragen maar worden beantwoord. Meer dan zes op de tien (64%) reizigers gaf aan het leuk te vinden om aan de hand van virtual reality een ‘preview’ van hun reis te zien. Verder is 50% van mening dat gepersonaliseerde reissuggesties en -activiteiten hun aanmoedigt om een reis te boeken.

Andere reistrends…

Bucketlist

2018 staat in het teken van grootse plannen: 45% van de reizigers denkt eraan een reis te maken die op hun bucketlist staat. De meerderheid hiervan (82%) wil in het komende jaar één of meerdere bestemmingen van hun lijstje afvinken. Mensen hechten steeds meer waarde aan ervaringen in plaats van materiële zaken, waardoor ze in 2018 vaker de kans zullen grijpen om onvergetelijke reizen te maken.

Jeugdherinnering

Naast nieuwe ervaringen staat 2018 ook in het teken van het verleden. Mensen willen hun mooiste jeugdherinneringen opnieuw beleven en gaan terug naar bestemmingen die altijd in het hart zijn gebleven. Een derde van alle reizigers (34%) overweegt in 2018 terug te gaan naar een plaats waar ze als kind heen zijn gegaan, om de bestemming vanuit een nieuw perspectief te zien.

Game of Thrones

In 2018 zullen tv-programma’s, films, sport en sociale media een steeds grotere invloed hebben op onze beslissingen en een inspiratiebron zijn voor onze reizen. Van alle reizigers gaf 36% aan in het komende jaar inspiratie op te doen door beelden op televisie, in films of in muziekvideo’s. De meest gewilde filmbestemmingen voor 2018 zijn: Kroatië, Spanje en IJsland dankzij Game of Thrones (29%), Londen vanwege Sherlock (21%) en Crown (13%), New York en Manhattan dankzij Millions (13%) en tot slot Los Angeles, te zien in Entourage (10%). Verder is meer dan een vijfde (22%) van de reizigers van plan een reis te maken voor een groot sportevenement.

Vriendengroep

2018 wordt hét jaar van reizen met vriendengroepen. Op de vraag met welke reisgenoten je het liefst gaat reizen in 2018, antwoordde 25% ‘met een vriendengroep’. In 2018 gaat het niet langer alleen om de bestemming, maar ook om de mensen met wie we mooie herinneringen creëren. Een vakantie met vrienden is dé ultieme kans om meer tijd met ze door te brengen! Een vakantie met vrienden heeft ook financiële voordelen: vier op de tien deelnemers (42%) geeft aan dat ze tijdens een vakantie met vrienden in een accommodatie kunnen verblijven die ze alleen niet hadden kunnen veroorloven.

Als een local, zonder local

Reizigers gaven aan dat het niet nodig is om een host te hebben die constant aanwezig is. Reizigers willen op hun bestemming graag dat lokale gevoel krijgen en kunnen vertrouwen op de kennis van hun host. Een kwart van de reizigers zegt het belangrijk te vinden dat hun host over lokale kennis beschikt en tips kan delen over restaurants en bezienswaardigheden. Tegelijkertijd willen ze wel op hun eigen manier met hun host kunnen omgaan. In 2018 is het voor reizigers belangrijk dat hun host beschikbaar is, maar niet te veel op de voorgrond van hun vakantie is (30%).