De vele schepen en het overvolle programma trokken vorige maand 2,3 miljoen bezoekers naar Amsterdam voor de 2015 editie van SAIL Amsterdam. Vooraf spraken we al met Manon Verhoeven, in een voorbeschouwing als social reporter van het evenement en nu is het tijd voor een terugblik en de resultaten die we opnieuw met haar besrpreken!

Een kleine samenvatting vooraf: livestreaming via SnappyTV en Periscope, Snapchat ‘I’m On A Boat story’, pushberichten op je Apple watch, Vlogger Enzo Knol die de hoogte in gaat, een social media boot en zelfs de Koning die met de Groene Draeck een ronde door de Oranje Oceaan maakte. #SAIL2015 kon niet op.

Hoe heb jij SAIL 2015 ervaren? Wat was je hoogtepunt?
“Mijn hoogtepunt was eigenlijk de eerste dag. Ik kan het bijna niet met woorden omschrijven maar het was de  dag waarop ik de SAIL In Parade mee mocht varen aan boord van de Zr. Ms. Zeeland van de Koninklijke Marine.

Kort voordat SAIL startte heb ik via Twitter contact gezocht met de Marine en hoorde ik dat ik een dag aan boord mocht. ’s Ochtends verzamelden we al vroeg en lagen we paraat in een zijkanaal voordat de SAIL In voor het schip startte. Het was geweldig om Amsterdam met dit schip binnen te varen! Zoveel bezoekers langs de kant, alle bootjes die naast je varen, mensen die zwaaien, de Bark Europa die langs kwam zeilen maar ook de sfeer en activiteiten aan boord. Ik mocht overal bij zijn, alles filmen, fotograferen, iedereen het hemd van het lijf vragen en draaide echt een dag mee met het programma aan boord.

Op Vimeo & Facebook van Sail Amsterdam staat een toffe timelapse vanaf de brug van het schip die inmiddels bijna 8.000x is bekeken. Gemaakt door Luitenant-ter-zee tweede klasse oudste categorie Gijsbert Krijger. De bemanning werd zelf ook steeds enthousiaster om mee te werken aan social SAIL. Dat was heel leuk om te zien!”

En dat was pas dag 1 van de 5.  Heb je nog meer hoogtepunten?
“Dag 2 eindigde ook geweldig en letterlijk met een hoogtepunt. Ik werd uitgedaagd om in de mast van het schip Bark Europa te klimmen en dacht: dat doe ik! Maar dat was doodeng en toch bijzonder. Aan het einde van de middag klom ik samen met een bemanningslid via de touwladder naar boven en dat ging goed, maar daarna moest ik op een plateau klimmen om door te kunnen naar boven. Ook eng! Toen ik daarna een niveau hoger even kon zitten (op een smalle dwarsbalk) en mezelf kon zekeren, heb ik een kort filmpje opgenomen. Met trillende stem en klamme handjes. Mijn telefoon hing aan een touwtje met tape aan mijn harnas maar ik heb geprobeerd om te vertellen hoe het voelde om dit te doen. Eens maar nooit meer!”

Je was niet alleen social reporter van SAIL maar werkte ineens ook alle dagen samen met de Koninklijke Marine. Hoe ging dat?
“Ik was erg blij verrast dat de Koninklijke Marine nagenoeg vrij van allerlei procedures, daar hadden we ook weinig tijd voor, heel snel mee communiceerde! Ik leverde mijn content ook direct aan bij Communicatieadviseur Nina de Lange in Den Helder en samen bepaalden we wie welke content verspreidde. Zoals de groepsfoto op het helikopterdek die ’s ochtends allereerst werd geplaatst door de Marine en tegen lunchtijd al een enorm bereik had. Zo bleven ook hun collega’s onderweg naar bijvoorbeeld Somalië en vrienden en familie op de hoogte van de activiteiten van de Marine tijdens SAIL. Uiteindelijk stond de Koninklijke Marine in de top 10 van meest invloedrijke accounts tijdens #Sail2015. Een samenwerking om trots op te zijn!”

koninklijke marine promoot manon

Kun je wat cijfers met ons delen over het bereik?
“Ik ben echt overrompeld door het bereik. In de week van SAIL was mijn persoonlijke bereik op Twitter 105.000! In vergelijking: in de maand juli was dit 18.000! Voor heel SAIL zijn er 115.000 Tweets verstuurd en 250 miljoen impressies behaald. ”

Welke social media heb je uiteindelijk allemaal ingezet?
“Het was heel leuk om met diverse social media te werken en keuzes te maken welk medium ik in wilde zetten, op welk moment en met welke boodschap. Persoonlijk heb ik uiteindelijk Twitter het meeste gebruikt maar ik heb ook een aantal opnames gemaakt met Periscope, ook vanuit het Sail Amsterdam account. Daarnaast ook Instagram, YouTube, Facebook en Steller (een app waarmee je met foto’s, video’s en tekst je persoonlijke verhaal kunt vertellen). Op Steller heb ik ook een terugblik gemaakt van SAIL. Je klikt in Steller op het pijltje > om het verhaal te lezen en bijbehorende foto’s te zien.

Er werd ook een social media boot ingezet. Zou jij andere events aanraden deze in te zetten?
Dit is heel erg afhankelijk van het type event maar de combinatie tussen SAIL (varen/boten) en social media = een social boot en dat was voor dit event geweldig. Je kunt op die manier het verhaal ook vanaf het water vertellen en niet alleen vanaf de wal. 

Er waren behoorlijk wat inhakers van bekende merken op SAIL 2015. Welke was jouw persoonlijke favoriet?
Ik vond de campagne van ING heel leuk met de zeehelden. Dit was een eigentijdse inhaker op het verleden en sloot ook erg goed aan bij hun merkbeleving op SAIL met het speciale zeeheldeneiland. Persoonlijk heb ik het bericht van Blond geretweet over sale. Dat vond ik een grappige inhaker.

sale blond

Bekijk alle inhakers hier!

Vlogger Enzo Knol bracht net als andere influencers een bezoek aan SAIL. Zijn Instagramfoto op SAIL kreeg maar liefst 56.000 likes en zijn vlog werd uiteraard goed bekeken. Denk je dat dit heeft geholpen om jongeren naar SAIL te trekken?
“Ja absoluut. Ik heb zijn bekendheid onderschat, maar ik ben ook geen onderdeel van zijn doelgroep. Zijn vlog ging echt razendsnel op social. Ik heb ‘m zelf ook bekeken, terwijl het toch bijna 30 min. duurt.”

Waar kijk je met trots op terug?
“Wij hebben in 5 dagen tijd met een team van 70 personen, die elkaar van tevoren niet kenden, SAIL mogen delen met de wereld. Ik ben heel blij dat iedereen ervaring had in het vak en dat we met professionals werkten. Op die manier konden we snel schakelen met elkaar, wisten we wat we wilden, hebben we een enorm bereik kunnen genereren en ook nog een hele gave tijd met elkaar gehad. We werkten in shifts (8-16 of 15-23) maar de meesten werkten twee shifts per dag.

Wat heb je geleerd van het social reporterschap?
Op zoek gaan naar verhalen waar je zelf nieuwsgierig naar bent, iets bij voelt en wil vertellen.  Deze ‘wijsheid’  geldt voor eigenlijk alle bloggers, vloggers en communicado’s. Zo werd ik getipt om contact op te nemen met Ana Trindade, een vrouwelijke marine officier uit Portugal. Zij is navigatie-officier op de Sagres en loodste het schip door het kanaal naar Amsterdam toe. Met maar 1000 pk, moesten ze letterlijk de zeilen bijzetten. Hoe ging dat? Omringd door duizenden boten op max. 5 meter afstand en met 186 man aan boord die zij aanstuurt? Daar was ik erg benieuwd naar.

Zo stond er ook een artikel in het Haarlems Dagblad over de uitdaging die het Havenbedrijf Amsterdam aangaat tijdens SAIL om de binnenvaart door te laten varen tijdens het event. In konvooi. Ik was benieuwd hoe ze dat hebben georganiseerd en ook hoe het hen verging dus ik heb het Havenbedrijf gebeld en 4 uur later interviewde ik de projectleider over deze klus, op het helidek van de Zr. Ms. Zeeland, met uitzicht op de operatie. Dat was ook geweldig!

Hoe gaan jullie als Social Media Reporters de aankomende vijf jaar nog iets samen doen?
We hebben nog steeds veel contact met elkaar via Twitter en Facebook. Er komt vast een SAIL reünie om met elkaar rustig terug te blikken en genieten van alle beelden en ervaringen.