VFM Leonardo kwam met een interessant onderzoek [pdf] over de Travel Shopping Journey van de reiziger. In dit onderzoek lopen ze samen met de reiziger de fasen rond die een reiziger door maakt voor hij of zij daadwerkelijk op reis gaat. Hoe zoekt, plant en boekt de hedendaagse reiziger tegenwoordig de trips?
Plannen
Maar liefst 83% van de leisure reizigers geeft in het onderzoek aan dat hun reis online begint, zij beginnen namelijk op het internet met zoeken. 96% geeft aan dat hotels worden gezocht met een zoek machine. Daarbij geeft 90% aan dat ze meerdere schermen en apparaten gebruiken om hun reis te plannen en te boeken.
Bijna de helft (47%) geeft aan dat ze hun smartphone gebruiken bij de start van het plannen een reis.
Echter geeft 70% van de respondenten aan dat ze bij hun zoektocht vooral veel irrelevante data tegenkwamen bij zoekmachines. Google is daarvan zelf niet de boosdoener, maar het simpele feit dat iedereen zich tegenwoordig op internet bevindt. Websites als TripAdvisor en Zoover laten zo ontzettend veel informatie zien, dat het bijna overweldigend wordt voor de consument. De gemiddelde reiziger gaat meer dan 20 websites langs, voordat ze ook maar iets geboekt hebben.
Om op zoek te gaan naar die informatie maakt de reiziger gebruik van verschillende apparaten, mobiel en tablets lijken hierin de laatste jaren sterk te groeien. Het optimaliseren voor deze apparaten lijkt dus wederom een must te zijn voor travel partijen.
Sociaal
Dat sociale media een grote rol spelen wisten we al enigszins, hier staan een aantal cijfers op een rij:
- 81% van de consumenten vinden reviews van anderen nuttig en belangrijk. De helft van de reizigers geeft aan dat ze een hotel niet zouden boeken als het geen reviews heeft.
- 33% van de consumenten geeft aan dat ze hun hotel hebben overgeboekt nadat ze sociale media hebben gechecked
- 50% van de gebruikers van Facebook gaven aan dat ze geïnspireerd werden door vakantiefoto’s van hun vrienden
Hotels zelf geven ook aan dat sociale media in hun voordeel werkt:
- 71% van de hotels geven aan dat sociale media het engagement met hun klanten heeft versterkt
- 50% geeft aan dat ze direct boekingen hebben ontvangen via sociale media
Boeken
In 2011 geeft 37% van de leisure reizigers aan hun trip online te hebben geboekt, omhoog van 29% in 2009. Van de leisure reizigers gaf in 2012 meer dan de helft aan dat ze meer tijd denken te gaan besteden aan het plannen en boeken van hun reis.
In het bovenstaande overzicht kun je zien dat veel reizigers gebruik maken van mobiele websites om hun reis te boeken. Het is daarom zeker van belang als reis organisatie om een mobiele website goed in orde te hebben. Het zoeken en het boeken moet vlekkenloos op de smartphone kunnen, wil je de hedendaagse reiziger kunnen bedienen.
Afbeelding: Landrovermena (cc)