• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

The Travel Shopping Journey van een reiziger

20 november 2012 door Annelies Hulshof

VFM Leonardo kwam met een interessant onderzoek [pdf] over de Travel Shopping Journey van de reiziger. In dit onderzoek lopen ze samen met de reiziger de fasen rond die een reiziger door maakt voor hij of zij daadwerkelijk op reis gaat. Hoe zoekt, plant en boekt de hedendaagse reiziger tegenwoordig de trips? 

Plannen

Maar liefst 83% van de leisure reizigers geeft in het onderzoek aan dat hun reis online begint, zij beginnen namelijk op het internet met zoeken. 96% geeft aan dat hotels worden gezocht met een zoek machine. Daarbij geeft 90% aan dat ze meerdere schermen en apparaten gebruiken om hun reis te plannen en te boeken.

Bijna de helft (47%) geeft aan dat ze hun smartphone gebruiken bij de start van het plannen een reis.

Echter geeft 70% van de respondenten aan dat ze bij hun zoektocht vooral veel irrelevante data tegenkwamen bij zoekmachines. Google is daarvan zelf niet de boosdoener, maar het simpele feit dat iedereen zich tegenwoordig op internet bevindt. Websites als TripAdvisor en Zoover laten zo ontzettend veel informatie zien, dat het bijna overweldigend wordt voor de consument. De gemiddelde reiziger gaat meer dan 20 websites langs, voordat ze ook maar iets geboekt hebben.

Om op zoek te gaan naar die informatie maakt de reiziger gebruik van verschillende apparaten, mobiel en tablets lijken hierin de laatste jaren sterk te groeien. Het optimaliseren voor deze apparaten lijkt dus wederom een must te zijn voor travel partijen.

Sociaal

Dat sociale media een grote rol spelen wisten we al enigszins, hier staan een aantal cijfers op een rij:

  • 81% van de consumenten vinden reviews van anderen nuttig en belangrijk. De helft van de reizigers geeft aan dat ze een hotel niet zouden boeken als het geen reviews heeft.
  • 33% van de consumenten geeft aan dat ze hun hotel hebben overgeboekt nadat ze sociale media hebben gechecked
  • 50% van de gebruikers van Facebook gaven aan dat ze geïnspireerd werden door vakantiefoto’s van hun vrienden

Hotels zelf geven ook aan dat sociale media in hun voordeel werkt:

  • 71% van de hotels geven aan dat sociale media het engagement met hun klanten heeft versterkt
  • 50% geeft aan dat ze direct boekingen hebben ontvangen via sociale media

Boeken

In 2011 geeft 37% van de leisure reizigers aan hun trip online te hebben geboekt, omhoog van 29% in 2009. Van de leisure reizigers gaf in 2012 meer dan de helft aan dat ze meer tijd denken te gaan besteden aan het plannen en boeken van hun reis.

In het bovenstaande overzicht kun je zien dat veel reizigers gebruik maken van mobiele websites om hun reis te boeken. Het is daarom zeker van belang als reis organisatie om een mobiele website goed in orde te hebben. Het zoeken en het boeken moet vlekkenloos op de smartphone kunnen, wil je de hedendaagse reiziger kunnen bedienen.

Afbeelding: Landrovermena (cc)

Gerelateerde Berichten

  • Onderzoek Travel Experience Tomorrow: Ready for the future? Reizen in 2025

    De ANVR heeft zich samen met influencing agency in travel Cherry LAB, gebogen over hoe we reizen…

  • De 'micro moments' van Google: de travel customer journey

    In september was ik in New York. We verbleven bij een Airbnb host voor enkele dagen…

  • KLM: The travel Diaries

    KLM is weer even in beeld, en altijd als dat zo is.. Dan kijken we…

Categorie: E-commerce

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI hotels Social Media mobiel KLM Google Facebook destinatiemarketing onderzoek instagram travel Vakantiebeurs reizen Airbnb technologie reviews Booking.com Expedia NHTV TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring