Thomas Cook klanten krijgen straks, in vergelijking met de huidige situatie, toegang tot 60.000 extra hotels, in steden wereldwijd en in Europese autovakantiebestemmingen omdat de reisorganisatie een strategische alliantie is aangegaan met Expedia. Expedia wordt de bevoorrechte hotelaanbieder van Thomas Cook voor het complementary segment van citytrips en autovakanties. Expedia stelt daarbij haar reserveringsplatform ter beschikking voor alle verkoop van citytrips en hotel-only aanbod via de Thomas Cook distributiekanalen in Europa.

Expedia zal haar toonaangevende technologie aanwenden voor hotelreserveringen van citytrips en autovakanties – hetzij enkel het hotelverblijf, hetzij als onderdeel van een dynamisch citytrippakket – via de belangrijkste websites, contact centers en kantoren van Thomas Cook en via de open distributie. Daarbij kan Thomas Cook dankzij deze overeenkomst haar kernaanbod aan zonvakanties wereldwijd aanbieden via de Expedia websites en zo haar distributiebereik verruimen.

“De combinatie van Expedia’s hotelportfolio met online toptechnologie zal het Thomas Cook citytrip- en hotel-only aanbod voor onze klanten verruimen en betekent meteen een belangrijke stap voorwaarts in onze strategie naar winstgevende groei. Door onze krachten te bundelen met een speler als Expedia, met wereldwijd bereik en specifieke expertise, is Thomas Cook in staat om haar systemen en processen verder te vereenvoudigen”, aldus Thomas Cook Chief Executive Officer, Peter Fankhauser

Door deze tweede fase in de reorganisatie van het hotelaanbod binnen het complementary segment af te ronden, kan Thomas Cook zich weer focussen op het versterken van haar kern reisaanbod. Daarnaast kan Thomas Cook haar klanten hierdoor een ruimer hotelaanbod en een verbeterde reserveringservaring bieden. De overeenkomst zorgt er ook voor dat Thomas Cook haar eigen business kan vereenvoudigen. Deze overeenkomst is een katalysator om de operaties van Thomas Cook te stroomlijnen over de 16 thuismarkten.