Thomas Cook wil online spelers die de producten van de touroperator met fikse kortingen verkopen aan consumenten minder commissie gaan geven dan andere retailers. De webretailers zijn de touroperator een doorn in het oog.

‘We weten dat ook andere agenten deze gang van zaken een doorn in het oog is. Level playing field moet wederkerig zijn’, zegt commercieel directeur van Thomas Cook Nederland, Jaap Meinert Haasnoot, in de jongste uitgave van vakblad Trav Magazine. Thomas Cook wil nu via differentiatie van de commissiestructuur een eind maken aan de fikse kortingsacties van online spelers.

Richten op unieke accomodaties
Daarbij zegt Haasnoot ook gerichter te willen sturen op de unieke accommodaties van Thomas Cook die de touroperator als enige aanbiedt. Op deze accommodaties zou meer commissie worden vergoed dan op de bulkhotels waar Thomas Cook moet concurreren met online prijsvechters. ‘Maar we bestuderen nog hoe we zoiets in de praktijk moeten brengen’, aldus Haasnoot.

Thomas Cook Nederland heeft volgens Trav magazine dit jaar meer winst behaald dan in 2012. 50 procent van de omzet komt uit retail.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Twinklemagazine.nl.