Eurorelais | en nou gaan we Europa veroveren
Hedwig Wassing van @Leisure (Belvilla, Euro Relais, Jules Villas, CityTrips-Europe) houdt een presentatie over wat erbij komt kijken als je interationaal gaat ondernemen. Een internationale website is wat anders dan het vertalen en kopiëren van een website.

Hedwig Wassing geeft aan dat het marketingbeleid er in elk land anders uitziet. Bij het internationaal gaan zijn een aantal zaken waar je vooraf rekening mee moet houden: taal- en vooral het spraakgebruik moet vertrouwd en herkenbaar klinken, het media Umfelt, het spraakgebruik, de merkbeleving, het winkelgedrag op internet, de betaalgewoontes online en de internetpresentatie en snelheid.

Nog wat opvallende internationale zaken. Fransen gaan voor aanbiedingen. Duitsers gaan voor het vertrouwen. Nederlanders gaan voor prijs en kwaliteit. Fransen voelen zich pas verbonden wanneer ze (iets) hebben betaald. Duitsers zoeken wel, maar kopen nog relatief weinig on-line. Nederlanders kopen makkelijk online.

Vervolgens nog wat inzicht in de keuken van Euro Relais. Wat pakken ze centraal op en wat wordt in elk land afzonderlijk opgepakt? Centraal worden de volgende zaken opgepakt: webdevelopment, webdesign, SEO, SEA, brand management en affiliate marketing. Decentraal worden zaken belegd als content, SEO teksten, SEA campagnes, public relations (medialandschap is anders) en marketing off-line.