American Airlines, dat toestemming kreeg om zijn reisaanbod van Orbitz.com te verwijderen, is ook van de lijst verdwenen bij Expedia. Het is een nieuwe episode in de air distribution war tussen luchtvaartmaatschappijen en algemene boekingssites.

Waar Orbitz twee weken geleden door de rechter werd verplicht het aanbod van American Airlines te verwijderen, besloot Expedia zelf om de tickets van die maatschappij niet langer te tonen.

Regie en marge
De boekingssite is het niet eens met de aangescherpte voorwaarden die American Airlines stelt aan opname. De luchtvaartmaatschappij eist dat online travel agents als Orbitz en Expedia de gegevens direct bij haar betrekken, via het nieuwe systeem AA Direct Connect. Zo wil American Airlines de regie houden in de prijzen en de presentatie van zijn vluchtaanbod en voorkomen dat marge bij tussenpersonen blijft hangen.

Onvindbaar
Uit protest tegen deze maatregelen maakte Expedia het aanbod van American Airlines eind vorig jaar praktisch onvindbaar, waarop de maatschappij sprak van discriminatie. Vanaf 1 januari, toen het contract tussen de muitende partijen ophield, is American Airlines helemaal van de lijst verdwenen bij Expedia.

Niet te vergelijken
Als gevolg van soortgelijke conflicten is het aanbod van Delta Airlines niet langer beschikbaar op drie andere boekingsites. Amerikaanse reisagenten zijn niet blij met de ‘ticketoorlog’, omdat de prijzen van vluchten van verschillende aanbieders niet meer goed te vergelijken zouden zijn. Op dat standpunt stelt Expedia zich ook.

Bronnen: Financial Times, Emerce, Luchtvaartnieuws.nl