Een half jaar geleden heb ik met de heren van Tinker om tafel gezeten om te praten over hun bijzondere startup. Tinker verzorgt een zo voordelig mogelijk taxi-vervoer van en naar luchthavens, momenteel alleen nog even Schiphol. Zij hadden toen nét de lancering achter de rug. Een half jaar later hebben de heren heel wat succes meegemaakt en hebben ze aardig wat hobbels en bobbels overwonnen. Ik ga weer met ze in gesprek om te horen hoe het nu met ze gaat!

Heren, hoe gaat het inmiddels met Tinker?

“Op 28 november gingen we live, we hadden in de eerste volle maand 100 boekingen, daar waren we enorm trots op! In februari kwamen we de mijlpaal van 1000 boekingen tegen. In juni sluiten we airport Rotterdam-Den Haag aan, en daarna volgt de rest van Nederland om ons volgend jaar te kunnen focussen op Brussel.”

“Daarnaast hebben we diverse corporate accounts erbij gekregen, en merken we dat we ook door evenementenbureau’s benaderd worden om voor hen bezoekers van en naar de luchthavens te rijden. Ook resellers zien ons als een interessante partij om zodoende extra service aan hun dienst toe te voegen.”

Dus jullie gaan als een trein?

“Jazeker, we hebben echter natuurlijk ook bumps on the way. Zo is het altijd zoeken naar de juiste marges. We willen de prijzen natuurlijk zo laag mogelijk houden voor onze klanten. We willen hen de ritten uiteraard zo voordelig mogelijk aan bieden. Dan ga je zoeken naar wat de beste marge is waarbij de klanten zo veel mogelijk korting krijgen en wij ook nog inkomsten hebben. Voor ons is groei momenteel veel belangrijker dan marge. Daar moeten we dus keuzes in maken.”

Wat was jullie grootste succes afgelopen half jaar?

“We hebben hostesses ingezet op de luchthaven. Zij zijn echt een fantastische stap geweest in het hele proces. Zij halen ons namelijk enorm veel werk uit handen, en leveren een geweldige service. Ze ontfermen zich helemaal over onze klanten en zorgen ervoor dat hun aankomst op het vliegveld optimaal aansluit op de komst van de taxi’s. Zij weten van vliegtuigvertragingen en kunnen de taxi hierover van te voren inlichten. Zo zijn de taxichauffeurs veel minder wachttijd kwijt en kunnen de reizigers direct met hun koffers de taxi in als ze aankomen.”

“We merken dat taxi bedrijven die voor ons rijden enthousiast zijn. Sommigen krijgen zo veel vraag via ons, dat ze het niet altijd in kunnen plannen. Dat is natuurlijk enorm goed om te horen, echter is het nooit leuk om nee te moeten verkopen. We merken ook dat veel vervoerders ons nu zelf vinden, we krijgen dagelijks mailings met de vraag of ze zich kunnen aansluiten bij het Tinker netwerk.”

“Ook zitten we net in een nieuw kantoor in het WTC op Schiphol. Dat is echt fijn, we zitten nu boven op ons product, waar het allemaal gebeurt. De hostesses kunnen bij ons binnen komen lopen en als er echt problemen zijn, dan kunnen we die op locatie oplossen.”

Hoe staat het inmiddels met de techniek van de website?

“We werken nog steeds heel hard aan de software en onze to-do- en wensenlijst blijft maar groeien. Door de combinatie van 50% maand op maand groei en het inrichten van een 24-uurs operatie is het alle hens aan deck en schiet het programmaren er wel eens bij in. We komen nu gelukkig op een punt dat we bepaalde wensen kunnen uitbesteden. Op die manier kunnen we ons binnen Tinker allemaal weer op ons eigen vakgebied richten.”

Krijgen jullie al interessante reacties van klanten?

“We zijn erg servicegericht en daar komen leuke situaties en reacties uit voort. Zo was er een mevrouw uit Limmen die naar Schiphol moest om 3 uur ’s nachts. Ze kwam er ook rond die tijd pas achter dat ze op de website de verkeerde datum haar taxi geboekt had en belde ons. Wij hebben een aantal centrales proberen te bereiken midden in de nacht en hebben er uiteindelijk eentje gevonden die haar om 3 uur ’s nachts toch nog op Schiphol kon krijgen. De mevrouw was uiteindelijk zo blij met onze oplossing en is sindsdien vaste klant.”

“Of laatst een mevrouw uit Leusden, toen onze customer service afdeling aan haar vroeg of we nog iets voor haar konden betekenen, zei ze: ‘Blijven bestaan!’ We merken dat deze doelgroep van 50-plussers erg enthousiast is omdat ze veel internetten en vrij zijn om te reizen.”

Redactie: Super om te zien dat Tinker het zo ontzettend goed doet! Alle succes voor komend jaar en dan spreken we elkaar weer!