TravelNext organiseerde op vrijdag 24 januari een TravelNext bloggersborrel samen met professionals uit de branche. Het thema ‘ethiek in sociale media’ sloeg aan en zorgde hier en daar voor wat shocking info en nieuwe resultaten uit lopende onderzoeken. Zo ontdekten we in 4 power sessies o.a. wie er achter de knoppen zit van het immens populaire followerskopen.net, kregen we nieuwe insights over online reputatie management vanuit de VU (Vrije Universiteit) en het ACSM (Amsterdam Center for Social Media) en legde Coosto ons enkele cases voor waarin sociale media en sentiment elkaar (soms pijnlijk) kruisen. In dit blog zijn alle presentaties terug te vinden voor iedereen die niet aanwezig was, of iedereen die nog eens de feiten op een rij wil zien.
Corné Dijkmans
Corné is docent digital marketing & new media en tevens onderzoeker aan de VU/ACSM. Zijn research naar de online kwetsbaarheid van merken in de reisbranche en het vergelijk van online ‘crisismanagement’ van merken in andere branches biedt voldoende input om vraagtekens te plaatsen bij wat ethisch verantwoord en slim is.
‘76% of social media crises could have been avoided with proper planning and internal roadmaps bij companies ‘ – (Altimeter Group, 2011)
[slideshare id=30492332&doc=travelnexttnb01onlinereputatiecornedijkmans-140127095909-phpapp01]
Rens Dietz
Rens is marketingmanager bij Coosto; een wereldleider op het gebied van social media monitoring en webcare. We zijn nog altijd kritisch tegen bedrijven, maar niet meer onredelijk. Met de real-time sentimentenanalyse van merken en personen (BN-ers) gaf Rens antwoord op ethische vraagstukken over het wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. ‘Platte marketing op sociale media? Daar prikken we doorheen! Platte influencermarketing (betalen voor tweets) op sociale media? Ook daar prikken we zo doorheen.’ Bedenk iets anders, aldus Coosto.
[slideshare id=30489296&doc=presonhtv-140127084251-phpapp02]
Jeroen Vinkesteijn
Iedereen is te koop, ook BN-ers. Alles is te koop, ook likes en reviews. Wat fake is en wat niet blijkt echter moeilijker te onderscheiden. Jeroen (docent social media & marketing aan de NHTV) is erin geslaagd het 17-jarige(!) brein achter followerskopen.net via Skype te interviewen over het kopen, verkopen en faken van followers. Een greep uit de shockerende resultaten van zijn interview en een nadere analyse van de fake-markt lees je in de presentatie.
[slideshare id=30492346&doc=travelnexttnb01likeskopenjeroenvinkesteijn-140127095935-phpapp02]
2 reacties