• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

‘Ethiek in sociale media’ #TNB01

28 januari 2014 door Lobke Elbers

TravelNext organiseerde op vrijdag 24 januari een TravelNext bloggersborrel samen met professionals uit de branche. Het thema ‘ethiek in sociale media’ sloeg aan en zorgde hier en daar voor wat shocking info en nieuwe resultaten uit lopende onderzoeken. Zo ontdekten we in 4 power sessies o.a. wie er achter de knoppen zit van het immens populaire followerskopen.net, kregen we nieuwe insights over online reputatie management vanuit de VU (Vrije Universiteit) en het ACSM (Amsterdam Center for Social Media) en legde Coosto ons enkele cases voor waarin sociale media en sentiment elkaar (soms pijnlijk) kruisen. In dit blog zijn alle presentaties terug te vinden voor iedereen die niet aanwezig was, of iedereen die nog eens de feiten op een rij wil zien.

Corné Dijkmans

Corné is docent digital marketing & new media en tevens onderzoeker aan de VU/ACSM. Zijn research naar de online kwetsbaarheid van merken in de reisbranche en het vergelijk van online ‘crisismanagement’ van merken in andere branches biedt voldoende input om vraagtekens te plaatsen bij wat ethisch verantwoord en slim is.

‘76% of social media crises could have been avoided with proper planning and internal roadmaps bij companies ‘ – (Altimeter Group, 2011)


Rens Dietz

Rens is marketingmanager bij Coosto; een wereldleider op het gebied  van social media monitoring en webcare. We zijn nog altijd kritisch tegen bedrijven, maar niet meer onredelijk. Met de real-time sentimentenanalyse van merken en personen (BN-ers) gaf Rens antwoord op ethische vraagstukken over het wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. ‘Platte marketing op sociale media? Daar prikken we doorheen! Platte influencermarketing (betalen voor tweets) op sociale media? Ook daar prikken we zo doorheen.’ Bedenk iets anders, aldus Coosto.


Jeroen Vinkesteijn

Iedereen is te koop, ook BN-ers. Alles is te koop, ook likes en reviews. Wat fake is en wat niet blijkt echter moeilijker te onderscheiden. Jeroen (docent social media & marketing aan de NHTV) is erin geslaagd het 17-jarige(!) brein achter followerskopen.net via Skype te interviewen over het kopen, verkopen en faken van followers. Een greep uit de shockerende resultaten van zijn interview en een nadere analyse van de fake-markt lees je in de presentatie.


Gerelateerde Berichten

  • 'Reisbranche mikt op verkeerde social media'

    Niet vakantieaccommodaties maar hun gasten bepalen de invloed van social media op het zoek- en…

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • De waarde van sociale media en online reviews overschat?

    Locatie, prijs en een ervaring in het verleden zijn de belangrijkste redenen om voor een…

Categorie: Social media, Webanalytics Tags: coosto, coostotalk, ethiek, Facebook, followerskopen, online reputatie management, sociale media, tnb01, Twitter

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Laten we likes kopen! Deel 1 - TravelNext schreef:
    16 april 2014 om 12:44

    […] uitgebreid internet onderzoek gedaan, waarvan op de TravelNext bloggersbijeenkomst 24-01-2014 ook verslag is gedaan. In deel 2 van dit blog gaan we in op de vraag of het slim is dergelijke uitingen te […]

  2. Opdracht 1 tot 3 | alexbraunhsleiden schreef:
    17 april 2014 om 14:41

    […] https://www.travelnext.nl/tnb01-ethiek-sociale-media.html […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb mobiel Expedia travel reviews destinatiemarketing KLM technologie Booking.com Vakantiebeurs reizen TripAdvisor Facebook hotels Social Media NHTV instagram TUI onderzoek Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring