• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Toerismedruk Amsterdam: voor elke inwoner 10 hotelgasten

6 april 2018 door Dylan Cinjee

De groei van het toerisme in Nederland zet door, vooral dankzij de stijging van reizigers uit het buitenland. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen met 49 procent. De stijging van het aantal Duitse (+65 procent), Belgische (+50 procent), Amerikaanse (+46 procent), Britse (+32 procent) en Aziatische (+71 procent) hotelgasten in de afgelopen vijf jaar in Nederland is indrukwekkend. Diverse bedrijven profiteren van de flinke stijging van het aantal toeristen, denk bijvoorbeeld aan reisondernemingen, vakantieparken, attractieparken/dierentuinen en musea. Ook hotels hebben profijt van de buitenlandse interesse.

ABN AMRO verwacht dat het aantal hotelovernachtingen in 2018 met 7,3 procent stijgt. We bereiken dit jaar zelfs een kantelpunt: er gaan naar verwachting meer buitenlandse dan binnenlandse hotelgasten overnachten in Nederland. Daarnaast zijn ook deelplatformen in trek. Zo ervaart 36 procent van de logies-ondernemers in Maastricht concurrentie van deelplatformen als Airbnb. Ook in Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam ligt dit percentage hoog.

De sterke groei van het toerisme is gunstig voor de economie, maar heeft ook een keerzijde. In Amsterdam is de toerismedruk – ook internationaal gezien – relatief hoog. Voor elke inwoner in Amsterdam zijn er – verspreid over het jaar – tien hotelgasten. In augustus 2017 overnachtten er meer toeristen in hotels en Airbnb’s in Amsterdam, dan het aantal inwoners dat de stad telt. “In andere Nederlandse steden lijkt minder sprake te zijn van onvrede. Mocht de groei van het toerisme zich zo doorzetten, is het niet uitgesloten dat ook hier meer weerstand ontstaat”, vertelt Sonny Duijn, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “Beperkende maatregelen, in combinatie met ongemakken die de groei voor toeristen zelf veroorzaken, kunnen de groei afremmen. Wij denken echter dat het toerisme op lange termijn groeit. Hierbij is het bewaken van de balans tussen toeristen en bewoners belangrijk, bijvoorbeeld door spreiding van het toerisme over verschillende locaties te stimuleren.”

Wereldwijd groeit het toerisme sneller dan de economie. Een recordaantal van meer dan 1 miljard passagiers landde in 2017 op Europese vliegvelden, een stijging van 8% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook in bijvoorbeeld Azië, Australië en Afrika is het toerisme gegroeid. Het staat niet op zichzelf. Over langere tijd is er sprake van een stijging van het toerisme. De stijging van de wereldbevolking en de hogere welvaart zijn redenen hiervan. Daarnaast is reizen toegankelijker geworden. De wereld is gekrompen, omdat consumenten door de transparantie die internet brengt nu meer mogelijkheden hebben om zich online te oriënteren.

Vakantievierders kunnen immers op hun gemak vooraf de kosten van een vakantie vergelijken. Die ‘kleinere wereld’ ontstaat ook door de groei van de prijsvechters die goedkoop vliegen mogelijk hebben gemaakt. In 1959 zou je voor een retourticket van New York naar Londen omgerekend naar huidige prijzen, meer dan 3000 euro betalen. Wie vandaag de dag in oktober dezelfde trip wil maken, kan via prijsvechter Norwegian.com voor ongeveer 370 euro de retourvlucht boeken.

Gerelateerde Berichten

  • SES Amsterdam en Steve Jobs

    Vandaag vindt het event Search Engine Strategies plaats in Amsterdam. Dit wordt de meest gedenkwaardige…

  • Herstel hotelmarkt gedragen door Amsterdam

    Herstel van de hotelmarkt in Nederland in 2010 werd voornamelijk gedragen door Regio Amsterdam. Bezettingsgraad…

  • 17 en 18 maart SES Amsterdam

    Search Engine Strategies Amsterdam vindt dit jaar plaats op 17 en 18 maart in Grand…

Categorie: Technologie, TravelNieuws, Trends

Over Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is de Community Manager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij al enkele jaren als redacteur bij vakblad TravelPro en Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram TUI Expedia Booking.com Google NHTV reviews Vakantiebeurs travel Airbnb KLM technologie Social Media TripAdvisor Facebook onderzoek mobiel reizen hotels destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext