Het tweede Twittercafe van TourPress was woensdagavond in Hotel Haarhuis in Arnhem. Iedereen was welkom om deze editie bij te wonen en gezamenlijk kennis op te doen en meer dan 30 marketeers kwamen om kennis uit te wisselen. Deze keer stond het Twittercafé geheel in het teken van Pinterest. Aanleiding daarvoor was een eerder blog op TravelNext van Martin van Kranenburg. Ik ben gegaan en heb gedeeld en geleerd, hier een kort verslag:

Pinterest

Alle bedrijven stoeien met sociale netwerken. en vragen zich af: wat doen we met…? En voor Pinterest is dat zeker niet anders. Martin van Kranenburg leidt ons op een prettige manier door zijn verhaal over Pinterest, wat volgens hem nog wel eens heel belangrijk kan worden in de reisbranche.

Er zijn volgens hem verschillende praktische stappen die gezet moeten worden als je als merk wil toetreden tot een social medium:

  1. claim je merk op het sociale medium, bewaak je reputatie –  het blijkt dat nog steeds schikbarend weinig merken hun merk hebben vastgelegd op Pinterest. De boodschap van Martin: Claim je merk, ook al ga je er niets mee doen. Anders gaat namelijk een ander met je merk aan de haal!
  2. Start met luisteren – Luister op alle mogelijke kanalen naar wat er over je gezegd wordt door consumenten.
  3. Waar zit en wat doet je doelgroep – Is jouw doelgroep eigenlijk wel te vinden op sociale media? Als een gek met losse flodders schieten heeft geen zin als niemand er is om ze op te vangen.
  4. Denk na over je KPI’s 
  5. Layout en design
  6. Maak mensen er voor vrij en start een team – Neem je het medium serieus? Handel daar dan ook naar en zet er echt mensen op in!
  7. Bepaal je content strategie – Denk er goed over na, ga niet zomaar iets beginnen maar bedenk daarvoor WAT je er mee wilt bereiken, WIE je er mee wilt bereiken en HOE?
  8. Promoot je sociale netwerken
  9. Analyseer en optimaliseer – Welk platform werkt voor je en wat kun je doen om de engagement omhoog te krijgen?
  10. Focus – Je kunt je beter op 1 kanaal goed richten, dan op 2 kanalen maar half.

[slideshare id=14647269&doc=presentatiepinteresttwittercafe-121009021442-phpapp02&w=580]

Leren door zelf te doen

Nadat Martin ons helemaal heeft bijgepraat over Pinterest moeten we zelf aan het werk in groepjes. We krijgen een aantal cases om uit te werken en dat werkt stimulerend en uitdagend. De meest mooie oplossingen komen, na een uurtje brainstormen, voorbij om partijen op de Pinterest-kaart te zetten. Of eigenlijk om Pinterest zo in te zetten dat het complementair en ondersteunend is aan andere platforms en het het verhaal rondom het merk versterkt.

Lees in het Storify verslag wat de deelnemers zelf vonden van het #Twittercafe!

Lees ook eens het artikel over Pinterest op Pretwerk.