Transavia.com houdt ongeveer 2 euro over aan iedere passagier die het vervoert. ‘Iets minder dan een Big Mac kost’, zei topman Tjero Zomer bij de presentatie van de jaarcijfers.
De omzet van Transavia.com kwam vorig jaar uit op 698 miljoen euro, een stijging van 12 procent in vergelijking met het jaar daarvoor.
Hoewel het resultaat voor belasting terugliep van 18,1 miljoen in 2007 tot 11,1 miljoen in het afgelopen jaar, kon de lijstaamvoerder van de Twinkle100 voor de 31e keer op rij winstcijfers presenteren. ’Dit kan slechts ‘één andere maatschappij in de wereld ons nazeggen, het Amerikaanse Southwest’, citeert De Volkskrant Zomer.
De topman durfde niet te voorspellen of Transavia.com aan het 31e opeenvolgende winstjaar een 32e kan toevoegen: ‘Er wordt minder geboekt voor de zomer. In reactie daarop gaan wij deze zomer de capaciteit met 10 procent reduceren.’ Air France-KLM, het moederbedrijf van Transavia.com, maakte onlangs een verlies bekend van 814 miljoen euro.
Volgens Zomer is van een fusie tussen het goed presterende Transavia.com en het kwakkelende Martinair nooit sprake geweest. Berichten met die strekking zouden het gevolg zijn van speculaties in de media, ontstaan toen uitlekte dat KLM de mogelijkheden voor een intensievere samenwerking tussen beide dochters onderzocht. Die samenwerking moet leiden tot kostenbesparingen en synergievoordelen.
Transavia.com en Martinair zullen sowieso als merk blijven bestaan en hun identiteit behouden. Ook zullen afzonderlijke directies aan het hoofd blijven staan van de bedrijven, aldus Zomer: ‘Blauw, rood en groen kunnen prima naast elkaar bestaan.’