Booking.com, Ctrip, Skyscanner, TripAdvisor en Visa gaan samen met de Britse hertog van Sussex de uitdaging aan om de hele reisindustrie duurzamer te maken. Het gaat om een uniek initiatief. ‘Travalyst’ is in het leven geroepen om de reisindustrie in te zetten als een soort katalysator voor het goede doel, wat uiteindelijk moet leiden tot een diepgaande verandering van de manier waarop wij reizen.

De hertog van Sussex geeft leiding aan het initiatief dat gezamenlijk is opgestart door een aantal leidende, dienstverlenende bedrijven in de reisindustrie, Booking.com, Ctrip, Skyscanner, TripAdvisor en Visa, en binnen de branche uniek is. Het doel is om oplossingen te ontwikkelen en promoten, en zo reizen duurzamer te maken. Het initiatief brengt wereldwijd opererende bedrijven samen – met name bedrijven met een platformfunctie, die vraag en aanbod op de reismarkt met elkaar verbinden – die hun unieke positie kunnen gebruiken voor het voorlichten en vergroten van het publieke bewustzijn en positieve verandering kunnen stimuleren.

Samenwerking
Travalyst wil gebruik maken van de kracht en de reikwijdte van de globale reismarkt, meer samenwerking tot stand brengen binnen de branche, en nieuwe oplossingen ontwikkelen en promoten om reizen duurzamer te maken. De samenwerkende initiatiefnemers willen een beweging van gelijkgestemde bedrijven, organisaties, NGO’s en changemakers tot stand brengen, om zo de reisindustrie in de toekomst duurzamer te maken.

Toekomstige generaties
Hertog van Sussex: “Reizen heeft de ongeëvenaarde kracht om onze ogen te openen voor andere culturen, nieuwe ervaringen en om meer waardering op te brengen voor wat de wereld ons te bieden heeft. Toerisme zal blijven groeien, dat is onvermijdelijk, en daarom is het van het grootste belang dat er wereldwijd versneld werk wordt gemaakt van de implementatie van duurzame oplossingen. Ter compensatie van de groei van het toerisme moeten we een bijdrage leveren aan het milieu en lokale gemeenschappen. Als we bedrijven, consumenten en gemeenschappen nader tot elkaar brengen, dan vergroten we de kans aanzienlijk om bestemmingen en ecosystemen te behouden voor toekomstige generaties.”

Best practices
Trends onder consumenten laten een groeiende vraag naar positieve verandering zien. Er is onder consumenten een groeiende vraag naar eenvoudige en transparante toegang tot een breder aanbod van duurzame reismogelijkheden. Travalyst wil bedrijven helpen om aan die vraag te voldoen. Het wil ook een platform zijn om consumenten te betrekken bij het belang van duurzaam handelen. De samenwerking zal daarnaast ook prioriteit geven aan het werken met lokale gemeenschappen, het betrekken van sociale ondernemers en het promoten van best practices. Meer dan de helft van alle reizigers zegt dat ze dit jaar meer werk willen maken van het kiezen van duurzame reizen dan vorig jaar, maar veel van hen weten niet hoe ze dat kunnen doen. Dat laatste komt, onder andere, door een gebrek aan kennis, verwachte extra kosten en onvoldoende beschikbaarheid van aantrekkelijke keuzes op het gebied van duurzaam reizen. Toch is de algemene conclusie dat de impact op lokale gemeenschappen en het milieu een zeer belangrijke overweging is bij veel reizigers wereldwijd.

Cijfers
Meer dan de helft van alle reizigers zegt dat ze dit jaar meer werk willen maken van het kiezen van duurzame reizen dan vorig jaar, maar veel van hen weten niet hoe ze dat kunnen doen. Dat laatste komt, onder andere, door een gebrek aan kennis, verwachte extra kosten en onvoldoende beschikbaarheid van aantrekkelijke keuzes op het gebied van duurzaam reizen. Toch is de algemene conclusie dat de impact op lokale gemeenschappen en het milieu een zeer belangrijke overweging is bij veel reizigers wereldwijd.

  • 71% van de reizigers wereldwijd gaf bij Booking.com aan dat ze vinden dat bedrijven in de reisbranche meer duurzame reisopties zouden moeten bieden. 68% van de respondenten zei dat ze het belangrijk vinden dat het geld dat ze aan reizen uitgeven, terechtkomt bij de lokale gemeenschappen.
  • In de laatste 12 maanden maakten 10 miljoen reizigers bij Skyscanner de keuze voor een vlucht met de laagste CO2-uitstoot.
  • 75% van de partners van Ctrip heeft beloofd mee te doen aan de het ‘4R-initiatief’ van Ctrip: ‘Reduce, Reuse, Recycle & Regenerate’ – een campagne voor hergebruik en recycling in de reiswereld.
  • Volgens voorspellingen groeit de wereldwijde markt voor duurzaam toerisme in de komende vier jaar met 10% naar een waarde van 340 miljard USD. (TechNavio)