Het kanaal Internet ontwikkelt zich steeds meer van éénrichtingsverkeer naar een interactief platform. Bij Travel 2.0 websites staat vooral het delen van ervaringen – user generated content – centraal. Deze klantervaringen moeten een “onafhankelijk” oordeel geven over de accommodatie of algemene reiservaring.

De kracht van het individu
Waar voorheen één onderzoeker van Toeristiek een onafhankelijk oordeel gaf van een accommodatie – die tot in detail per centimeter de afstand tot het zwembad uitzocht – zijn er nu tientallen of zelfs honderden klantervaringen die dat oordeel vellen. In een taal die kort en krachtig is, en kennelijk verwoord wat mensen willen horen. Consumenten zitten niet meer passief achter een computer maar dragen actief bij door foto’s, video’s en reiservaringen met elkaar te delen. En websites zoals Zoover.nl, Tripadvisor.com, Travelpost.com, mytripbook.com, Globalzoo.de en wikitravel.com – winnaar van de Webby Award 2007 voor de beste reissite –  bieden een platform voor deze ervaringen.

Het succes van Zoover
Door het aanbieden van ervaringen van reizigers is Zoover inmiddels één van de drukst bezochte reissites van Nederland. Zie maar een de trend als je kijkt in Google Trends en zet uw merk daar maar eens naast. Zo te zien heeft Zoover een prima hoogseizoen achter de rug.

Google Trends

De invloed van andermans ervaringen
Door het enorme aanbod van vakantie accommodaties (wat zeker het geval is in de bulk vakantie bestemmingen) is er sprake van keuzestress. Wat moet ik kiezen en maak ik wel de goede keuze? Juist in deze fase van het aankoopproces – het vergelijken van de verschillende accommodaties – spelen de ervaringen over de accommodatie en wat er te beleven valt in de directe omgeving een cruciale rol.

Op basis van de ervaringen van anderen wordt de uiteindelijke keuze bepaald.