Hoe gaan we een vakantie boeken in de (nabije) toekomst? Welke rol zal social media gaan spelen bij het oriënteren en boeken van een vakantie. Welke rol speelt Google en wat wordt de rol van de reisadviseur?

Van zenden naar conversie
In de vorige eeuw begonnen we met Travel 1.0, de brochures werden op internet gezet en de website was klaar. In die tijd stond alleen het trekken van bezoekers centraal. Hits en bezoekersaantallen waren het allerbelangrijkste. Logisch want er viel nog niets te converteren. In de 2.0 fase stond conversie centraal. Internet werd een serieus verkoopkanaal, maar van dialoog was nog geen sprake.

Van conversie naar dialoog
Je kan het vooral bij de grotere reissites al zien. De reisadviseur is niet alleen onderdeel van de fysieke winkel maar pakt tevens haar adviesrol in de website. Dialoog komt ook in een website centraal te staan. Alles draait om snelheid en de juiste service. Chat en de juiste expertise worden hierbij heel belangrijk. Consumenten van nu hebben geen zin meer om te wachten en willen direct een antwoord. Dus als ze er even niet uitkomen willen ze meteen een deskundige spreken.

Travel 3.0: Everbody is an (travel)expert to someone
In Travel 3.0 speelt social media een nog grotere rol. Waar je vroeger op een feestje je vakantieverhalen en ervaringen deelde is het sociale internet een continu feestje van vrienden, familie en (vage) kennissen. Ik zie het bij het verhuren van vakantiehuizen bij Micazu.nl. Dagelijks gaan er enkele 10-tallen vragen voorbij via de hastag #dtv of iemand een leuk huisje kent in Toscane of waar dan ook ter wereld.

Vakantieadvies zal in de toekomst veel meer ingewonnen worden bij vrienden, kennissen en vrienden via sociale netwerken. In Travel 3.0 gaan posities in Google er wellicht minder toe doen en worden vakanties geboekt door aanbevelingen van je vrienden en bekenden in Facebook, Linkedin of Twitter.

Everbody is an (travel)expert to someone.

Dit artikel is verschenen als column in het vakblad Twinkle.

Credits headerafbeelding: Eric Fisher (CC)