Vorige maand werd bekend dat er mogelijk meer dan honderd mensen worden ontslagen op het hoofdkantoor van Lonely Planet, al decennia de reisbijbel voor veel toeristen. De ontslagen maken onderdeel uit van een grote reorganisatie van het bedrijf dat eerder dit jaar door BBC Worldwide werd verkocht aan een Amerikaanse investeerder. Gebruikers van de Lonely Planet lijken een uitstervend ras. Niet alleen is een zware reisgids in je rugzak onhandig, tegenwoordig heb je overal toegang tot internet en vind je via smartphone of tablet alles wat er te weten valt over je reisbestemming. In de media veel aandacht voor de teloorgang van Lonely Planet. NOS verwijst naar de aktie op Twitter waar reizigers via de hashtag #lpmemories alvast afscheid nemen van Lonely Planet, in EenVandaag de mening vanuit de branche en vandaag in de Volkskrant een uitgebreide reportage over de Lonely Planet.

Dit blog werd geschreven door Marco Derksen en verscheen eerder op Koneksa Mondo.

Het is duidelijk, de Lonely Planet heeft zijn langste tijd gehad en daarmee komt een einde aan een tijdperk. Enkele jaren geleden schetste ik op Upstream al de verschuiving naar wat ik toen Travel 3.0 noemde.

society30
Travel 1.0 ging over reisorganisaties en -experts die ons vertelden over de prachtige vakantiebestemmingen die we moesten zien en beleven. Via reisbureaus, vakantiefolders en advertenties op RTV en in dag- en weekbladen. We hebben het over het tijdperk van vertrouwde merken als National Geographic, Lonely Planet, Thomas Cook, Holland International, etc. Met uitzondering van beperkt advies uit onze directe omgeving, vertrouwden we volledig op het advies van de experts.

Door de opkomst van internet veranderde ook de reiswereld. Niet alleen werd het steeds eenvoudiger om zelf onze vakanties uit te zoeken, samen te stellen en te boeken, ook kregen we steeds meer mogelijkheden om ervaringen te delen met anderen. In het zogenaamde Travel 2.0-tijdperk (dat parallel loopt aan de web 2.0-ontwikkelingen), zien we niet alleen een noodzakelijke verandering bij bestaande merken maar ontstaan ook nieuwe merken als Booking.com, TripAdvisor en Zoover.

We staan aan de vooravond van het Travel 3.0-tijdperk waarin we door mobiel internet altijd en overal met elkaar verbonden zijn. De keuze voor een vakantiebestemming zal steeds vaker zijn gebaseerd op advies uit onze eigen (online) netwerken. Technologische en sociale ontwikkelingen zullen er bovendien voor zorgen dat advies steeds beter is afgestemd op onze persoonlijke voorkeuren. Indien gewenst, real-time en lokatie gebaseerd. Het is nog te vroeg om de nieuwe merken in het Travel 3.0-tijdperk aan te wijzen, maar initiatieven als AirbnbSpotted by Locals en Stay.com laten zien dat de rol van traditionele grote spelers de komende jaren gaat verdwijnen of zijn minst drastisch zal veranderen.

Foto: Marco Derksen