Op 10 april was ik één van de laatste gelukkigen die een kaartje had weten te bemachtigen voor de Travel Bloggers Clinic georganiseerd door Internet Advantage. Samen met zo’n 50 reisbloggers kwamen we samen in het Novotel Amsterdam City om te luisteren naar o.a. Marten Schuurman en Sabine de Witte die ons de do’s and don’ts mee gaven om een goede reisblogger te worden. Conclusie? Bloggen is serious business!

Op de vakantiebeurs in januari was er voor het eerst brede aandacht voor het fenomeen reisbloggen. Het bestond natuurlijk al wel. Sommigen zijn al jaren geleden begonnen met het bijhouden van reisverhalen en inmiddels uitgegroeid tot serieuze websites. Toch is het een relatief nieuw begrip dat veel mensen zich sinds kort officieel als ‘blogger’ of ‘freelance reisjournalist’ aan je voorstellen.

Ook bedrijven hebben inmiddels door dat je door samenwerking met een populair blog veel kunt bereiken. Na een succesvolle Fashion bloggers Clinic in maart en deze Travel bloggers Clinic afgelopen donderdag is de wens naar dit soort evenement groeiende. Veel bloggers bestaan nog maar kort en kunnen nog veel leren. Het is daarom een schot in de roos van de organisatie Internet Advantage om bloggers clinics te organiseren.

Think Big!

Toch is er een wereld van verschil tussen gewoon leuke reisverhalen schrijven en het beheren van een travelblog met een uniek thema en een groot bereik, zo bleek wel uit de presentaties. Als eerste Marten Schuurman die stelde dat je vooral groot moet denken. “Veel mensen beginnen met een blog en schrijven over ervaringen die zij tof vinden. Toch is het belangrijk om al op tijd na te denken wat je precies wil met je blog.” De tips die voorbij komen op de slideshare gaan er dan ook in als koek bij alle reisbloggers.

Wat is mij het meeste bijgebleven van alle tips en trics die voorbij kwamen?

  • Zorg voor terugkerende posts en maak een ‘social sharing scedule timeline’ waardoor je jezelf dwingt naar een deadline toe te werken, maar waardoor je ook slim kunt inspringen op actuele thema’s met een oud blogitem.
  • Mocht je het nog niet weten: WordPress is toch echt king. Andere systemen zijn minder bruikbaar, zeker als het om plug-inns gaat zoals ‘Yoast’.
  • Zorg ook dat je een goede social media plugin op je site hebt en zorg ook dat deze gegevens kunnen worden uitgelezen via Analytics. Blogs worden steeds meer gewaardeerd op hun social influence.
  • Tot slot: zorg ook dat je blog aan de achterkant goed op orde is. Zorg voor een eigen domein naam, nette URL’s, image titels, ALT beschrijven én…. zorg voor een backup. Het is zonde als alles ineens weg is.

Het voert te ver om alle tips die Marten ons meegaf hier op te schrijven. Ik verwijs je daarom graag door naar de slideshare die inmiddels online staat.

Schrijf voor jezelf, daarna voor je lezers, daarna voor Google

Daarna mocht Sabine de Witte van Yourambassadrice.com het podium betreden. Ooit begonnen als meisje uit Meppel met online verhalen, is ze inmiddels een uitgegroeid tot een zelfbetitelde ‘luxury travel journalist & hotel explorer’ die als ambassadrice voor merken en bedrijven de wereld rondreist en daar over schrijft op haar site die gemiddeld 25.000 unieke bezoekers per maand trekt.

Met veel passie zet ze haar presentatie kracht bij met haar verhaal. Dit mag op zich al een presentatie genoemd worden, aangezien Sabine aangeeft telkens als ze in Nederland is, ziek te zijn en daar helaas ook vandaag erg last van te hebben. Haar verhaal en overtuigingskracht lijdt er geen moment onder. De zaal van nieuwe bloggers luistert aandacht naar de lessen die Sabine ons als blogger wil meegeven.

Een van de belangrijkste punten die Sabine ons meegeeft is dat toch vooral voor jezelf moet schrijven. “Het klinkt misschien gek, maar je moet het vooral zelf leuk vinden wat je schrijft. Daarna schrijf je pas voor je lezers en daarna pas voor Google.” Passie dus. Bij een rondje door de zaal blijkt het een belangrijke motivatie te zijn om te gaan bloggen: een passie voor reizen en een passie voor schrijven. En laten we wel zijn: mooie reizen maken en daarover schrijven? Wie zou dat niet willen?

Toch zal passie alleen niet genoeg zijn. Je moet vooral hard werken, kansen zien en doorzetten. Bij Sabine lijkt het misschien dat het nu vanzelf gaat, dit is absoluut niet het geval. Ze heeft zelf ook veel moeten leren geeft ze toe. Zo geeft ze de zaal mee om vooral de basis HTML te leren en te zorgen voor een goede hostingpartij en fotograaf om vooral niet te afhankelijk te zijn. Daarnaast geeft ze ons mee dat je vooral een niche op moet zoeken als het gaat om reizen. Er zijn zeker nu te veel mensen die over van alles en nog wat bloggen.

Het klinkt daarom even gek als Sabine zegt: “soms moet je nee zeggen tegen een hele vette reis die je wordt aangeboden als je vindt dat het niet bij jou, of bij je lezers past.” Vooral voor alle startende bloggers in de zaal die denken om snel de passie voor schrijven en reizen slim te combineren is dat wellicht nog aan dovemans oren besteed. Toch heb ik ook enkele grote bloggers in de dop ontmoet die in hun kleine hoekje op internet reisverhalen vertellen die ik over een paar jaar nog eens heel groot zie worden. Nu nog even een paar jaartjes doorzetten…

Meer lezen over Sabine de Witte als ambassadeur van exclusiviteit, klik hier

Teruglezen wat tijdens de Vakantiebeurs gezegd is over de inzet van bloggers, klik hier