• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Travel en fashion leidend in m-commerce, maar wat converteert?

25 oktober 2016 door Lobke Elbers

Criteo’s laatste Travel Flash Report laat zien dat een derde van de bestellingen wereldwijd via een mobiel device werd gedaan (dit is gegroeid ten opzichte van Q2 in 2016, waar het aantal mobiele boekingen nog op 24% lag).

Ondanks de specifieke nieuwe uitdagingen waarmee onlangs alle branches en zo ook travel is geconfronteerd, is te zien dat de mode-industrie en de travel industrie succesvol zijn op het gebied van m-commerce. Fashion op het gebied smartphone targeting, waaronder cross-channel strategie, travel is vooral succesvol op het gebied van branding en het versterken van een superieure klantervaring/ betere conversie via apps.

Wat drijft beiden om steeds te innoveren in m-commerce – en wat kan travel leren van fashion?

Smartphonista’s – smartphonomads?

Digitale influencers beïnvloeden niet alleen de travelmarkt, de fashion industrie is er al jaren mee bezig; bloggers, vloggers, Instagrammers en platforms om duizenden fans (potentiële fashion consumenten) te inspireren om te kopen. Natuurlijk worden producten net als bij travel, in de fashion industrie nu op andere manieren producten verkocht, die voorheen via de bladen of traditionele kanalen werden verkocht (televisie, reclame, advertenties). Fashion is volgens data van Criteo in de UK bijvoorbeeld voor 55% verantwoordelijk voor mobiele aankopen. Fashion heeft dus te maken met een hoog aantal smartphonista’s (mobiele fashion consumenten), die bijzonder veel waard zijn voor mode retailers. Interessant is om te kijken naar de mobile customer journey!

 

smartphonistas-customer-journey-mobile

Smartphones zijn perfect voor snelle aankopen, aanbiedingen te bekijken of – anders dan bij travel – even snel iets aan te schaffen tijdens tv kijken of na het lezen van een artikel erover. Social influence speelt hierbij een belangrijke rol, aangezien uit het rapport blijkt dat veel aankopen gedreven worden door sociale connecties of door influencers die gefaciliteerd worden door moderne uitgevers waar bijvoorbeeld Vogue zich hard voor inzet. Ook Snapchat, Instagram en Pinterest hebben net als bij travel een hoge inspiratiewaarde, echter zijn deze kanalen ook meer van invloed op een aankoop via mobiel.

Het aantrekken van nieuwe smartphonista’s, oftewel, nieuwe fashion consumenten is moeilijker. Trouwe kopers bestaan er minder dan trouwe boekers.

Het aantrekken van nieuwe smartphonomads, oftewel nieuwe travel consumenten zal op een heel andere manier plaatsvinden dan bij fashion, maar wat hetzelfde blijft is het belang van goed nadenken over welke producten via mobiel goed converteren.

Respons: welke producten converteren?

Fashion

De fashion industrie reageert op deze ontwikkelingen door te achterhalen welke producten de beste conversie genereren op welk device. Zo blijkt bijvoorbeeld dat smalle schermen (smartphones) het beste zijn om low-risk items te verkopen zoals t-shirts of accessoires. Oftewel, het zijn producten die de koper niet eerst hoeft te proberen.

Travel

Voor de reisindustrie ligt dit complexer. Travel experimenteert vooral met belevingen (video en foto), met marketing en content via mobiel. Maar voor one-night stays heeft m-commerce wel degelijk een toegevoegde waarde. Apps hebben de overhand ten opzichte van andere platforms of devices voor het genereren van deze boekingen; 3 op de 4 boekingen via een app zijn gericht op een nachtje slapen in een andere stad. Deze producten converteren dus mobiel via travel goed en zijn de low-risk items voor de travel industrie volgens het rapport.

Fashion heeft influencers, travel heeft apps

De meest effectieve mobiele strategie is dus anders dan bij fashion, gebaseerd op het aanmoedigen van app gebruik met onderscheidende services. Dit betekent niet dat travel alle mobiele advertentievormen via social media aan de kant moet schuiven, maar dankbaar gebruik moet maken van mobiele advertenties en influencers om app gebruik te stimuleren.

Hoe aan de slag?

  • Personaliseer de aanbevelingen voor de smartphonomads gebaseerd op hun eerdere zoekopdrachten, selectiecriteria, eerdere reizen en wensenlijsten (bucketlists).
  • Stuur up to date informatie en push notificaties, ook als er aanbiedingen zijn of als er gebaseerd op al deze persoonlijke gegevens een nieuwe ‘urgentie’ gecreëerd kan worden om direct te boeken.
  • Biedt deals exclusief per app om een continue stroom van informatie (downloads van artikelen, video’s en foto’s over bestemmingen etcetera) en boekingen te genereren.
  • Faciliteer one-click boekingen door intelligente software waar bijvoorbeeld persoonlijke gegevens automatisch worden ingevuld en het veilig kunnen betalen wordt benadrukt.

Gerelateerde Berichten

  • De nieuwe beacon technologie en de invloed op de vervoerswereld in travel

    Beacons niet alleen op airports van voor ons verre bestemmingen (zoals New York JFK Airport…

  • 2017 lijkt het jaar om succesvol te zijn met proximity marketing in leisure, travel en transport

    Location based services zijn niet nieuw meer, maar hebben wel een uitgekiend business plan nodig…

  • 40 Travel Startups om in de gaten te houden

    Het is druk in startupland. Al jaren, maar ook anno 2015 lijkt de stroom aan…

Categorie: Mobiel, Technologie Tags: boekingen, Criteo, fashion, onderzoek, smartphone, travel

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram onderzoek Booking.com TripAdvisor Social Media KLM reizen Airbnb mobiel technologie reviews Vakantiebeurs travel Google Facebook hotels NHTV Expedia TUI destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring