Marriott Hotels Europa heeft recent een programma gelanceerd waar tech bedrijven worden uitgenodigd om mee te denken om de travel en hospitality experience aanzienlijk te verbeteren. Na een aantal pitches is Marriott enthousiast over 2 startups en er gloort een toekomst van samenwerking waarbij het delen van het beste van de werelden wordt gestimuleerd. Waarom wordt dit zo belangrijk gevonden?
Concierge en Personal assistent
De winnende twee bedrijven zijn de Concierge app Jambo en een voicegestuurde assistent Dazzle. In het pilot programma wordt de winnende partijen trainingen, workshops en toegang tot inhouse TEDX events gegeven door experts uit de travel en hospitality industrie en verwante marketing vakgebieden. Als mediator wil Marriott hierbij de startups de kans geven om snel thuis te raken in de reiswereld en daardoor op termijn met hen aanzienlijk de experience verbeteren met behulp van technologie.
Op Skift zegt Osama Hirzalla (brand marketing and eCommerce Europe, Marriott) het volgende:
”Some of the comments I’ve heard from these startups is ‘what are Marriott’s pain points?”
”For us, it’s not so much about pain points, it’s more about changing consumer behavior and looking at that as a positive experience for the brand as a technology platform.”
Startups & innoverende communities
Ook in Nederland barst het alleen al op Facebook van de Tech startup communities, slimme marketing startups, etcetera. Maar je moet wel de goede netwerken hebben. Of de juiste jonge gasten of meiden kennen binnen die communities. Deze communities of leden van deze communities die ieder hun eigen talenten hebben en de digitale wereld op hun duimpje kennen, worden te pas en te onpas gevraagd om mee te denken met de grootste partijen.
Los van de hackatons waar pijnpunten worden opgelost of nieuwe ideeen worden bedacht, bestaat een groeiende behoefte aan reeds ontwikkelde concepten, die makkelijk gedeeld en geïmplementeerd kunnen worden binnen grotere organisaties. Alles om de guest experience te optimaliseren. Innovatie is het toverwoord nog steeds.
In Nederland is de Young Creators community met meer dan 7.500 toptalenten een serieuze partij waar gelijkgestemde jonge innovators hun projecten kunnen showcasen, maar ook in contact kunnen treden met potentiële opdrachtgevers. Die kunnen ook uit travel komen.
Travel moet zelf de aandacht trekken
Hoe kan travel de blijvende aandacht trekken om interessant te blijven voor de high potentials binnen marketing, IT en andere digitale vakgebieden zoals growth hackers. Door blijvend samen te werken met de jonge en innoverende generatie.
Niet enkel hotels, maar ook steeds meer andere partijen doen dit. Soms met een duidelijk doel en idem opdracht en soms om in ieder geval niet tot de club van achterblijvers te horen:
- Zoals Easyjet die een groot bedrag heeft geïnvesteerd om vijf jaar lang the next big thing in travel technology te ontdekken.
- TUI; tijdens de afgelopen editie van het Reiswerk Studenten Challenge heeft TUI Nederland de excellente toerisme studenten van Nederland voor de uitdaging gesteld om een business idee te ontwikkelen voor generatie Y/millennials. Dit concept wordt nu uitgerold en begin volgend jaar gelanceerd.
- Travelport lanceerde Travelport labs, waar startups het 4 maanden durende programma kunnen volgen. Als onderdeel van het programma krijgen de startups toegang tot het TravelPort Platform en de technische expertise, marketing kennis en coaches om er zoveel uit te halen als mogelijk is.