Vandaag is er een geheel nieuw initiatief binnen de reiswereld gelanceerd: het Travel Impact Lab. Hiermee bouwt het een community waarin reizen, impact en innovatie met elkaar worden verbonden.

Nu consumenten steeds vaker zelf hun reis samenstellen en regelen via het internet, wordt de reisbranche gedwongen om kritisch naar zichzelf te kijken en op zoek te gaan naar nieuwe manieren om de klanten te bereiken en te bedienen. Innoveren is dus het toverwoord, maar hoe doe je dat? Travel Impact Lab gaat op zoek naar nieuwe oplossingen door start-ups en gevestigde reisorganisaties met elkaar te verbinden.

Het lab is ontstaan uit de realisatie dat het voor bestaande bedrijven heel lastig kan zijn om vernieuwende ideeën te bedenken en dat goede ideeën juist vaak van buitenaf komen. Door mensen en bedrijven dus met elkaar in contact te brengen, ontstaat er een nieuwe dynamiek waar innovatie tot bloei kan komen. “Succesvolle concepten als Airbnb en Uber werden ook bedacht door mensen die niet uit de reisbranche kwamen. Die oprichters wisten zelf de markt te veroveren, maar er zijn tal van geniale ideeën die blijven liggen omdat de bedenkers geen startkapitaal hebben, niet weten waar ze moeten beginnen of niets weten van de reisbranche”, legt Michel Groenenstijn, een van de founders uit. “Wij kunnen daarbij helpen.”

“Ook binnen Riksja Travel zien we de afgelopen jaren dat innovatie sneller en beter gaat als je er met meerdere partijen aan werkt. We willen niet meer jarenlang afgesloten werken aan dat ene geniale idee, maar een plan snel de wereld in brengen en live testen wat wel en niet werkt”, aldus Marius Appelman, eigenaar van Riksja Travel en een van de founders van Travel Impact Lab.

Het lab richt zijn pijlen vooral op initiatieven die iets bijdragen aan de wereld, in plaats van deze verder af te breken. “We hebben er bewust voor gekozen om ons te focussen op ideeën met impact, omdat we ervan overtuigd zijn dat enkel positieve innovaties kans van slagen hebben op de lange termijn”, stelt Groenenstijn. Het lab werkt met een acceleratorprogramma waarin startups, studenten en gevestigde reisorganisaties worden samengebracht. Onder intensieve begeleiding werken ze vier maanden lang aan een idee of project om zo snel mogelijk te komen tot een kansrijke oplossing. Een netwerk van investeerders staat klaar om de volgende stap mogelijk te maken.

Bijzonder is dat het Travel Impact Lab geen winstoogmerk heeft. “Door niet te focussen op winst, maar juist op het faciliteren van impact, geloven we dat we uiteindelijk succesvoller zijn en meer bereiken”, meent Appelman.

Partners
Diverse partners hebben zich al aangesloten bij het lab, waaronder hogeschool NHTV en de Triodos Bank. Daarnaast hebben diverse reisorganisaties zich aangemeld voor een partnership met het Lab.

Kick-off event
Op donderdag 14 juni 2018 wordt het Travel Impact Lab formeel gelanceerd tijdens een kick-off event in Utrecht, van 14:00-17:00 uur . Bezoekers kunnen naar inspirerende sprekers luisteren en zelf ervaren hoe het Lab in de praktijk werkt.