We zijn ruim over de helft van het jaar. Een mooi moment om de game-changers van 2016 onder de loep te nemen. Wij haalden de top 3 Game-Changing Trends uit een rapport van Phocuswright en benoemden de kansen voor travel.

  1. Block chain technologie

Block chain is zo’n grote trend dat als het doorzet, de hele wereld van betalingssystemen op z’n kop wordt gezet. Onze huidige betalingssystemen maken gebruik van een tussenpersoon om waarde (geld) van de ene eigenaar naar de andere te verplaatsen. Deze systemen zijn wellicht inefficiënt, ze hebben bestaan wel al eeuwen. Met het Internet, snelle computers en goedkope opslag, vindt de techniek ook z’n weg naar de financiële systemen.

Het alternatief voor huidige systemen, block chain, maakt gebruik van een open netwerk waar iedereen bij kan. Het lijkt op Bitcoin, maar dat is een valuta en geen systeem. Sterker nog, Bitcoin heeft een block chain technologie als basis. Block chain bestaat uit 3 onderdelen: de opslag van een bepaalde waarde, de weg om de waarde te verplaatsen en de opslag van de waarde voor degene die het verplaatst. Hierdoor is er geen tussenpersoon meer nodig en wijzigt de hele infrastructuur van de financiële wereld.

De 2 grootste voordelen van block chain technologie:

  1. Het is praktisch niet te hacken omdat de waarde verdeeld is onder verschillende ‘bewaarders’
  2. Het is aanzienlijk goedkoper dan het traditionele financiële systeem

block-chain

Bron: Financial Times

Kansen voor travel

Vooral betalingen in travel kunnen erg ingewikkeld zijn. Tussen vliegtuigmaatschappijen en de reiziger zit bijvoorbeeld een verwerkingssysteem dat zich beperkt tot die transactie. Andere reizigerszaken, zoals hotels, evenementen en andere vormen van vervoer kunnen bij block chain technologie direct worden meegenomen. Wie weet kunnen we over een paar jaar zelfs met blockchain betalen bij dat leuke straatkraampje in Bangkok…

  1. Een wereld van mogelijkheden met The Internet of Things

Men zegt dat het Internet of Things (IoT)overal in het dagelijks leven ingezet zal worden en wij geloven dat wel. Het topje van de ijsberg is al onthuld met smart thermostaten, smart lichtbediening, beveiliging op afstand en meer. Het IoT laat je weten of een restaurant vol is, op welke camping de meeste plekken vrij zijn, welke wegen glad zijn en ga zo maar door. Er is ontzettend veel mogelijk. Het gebruik van een computer wordt steeds goedkoper en ze voorzien van stroom en een wifi-verbinding is bijna nergens een probleem.

Kansen voor travel

IoT wordt al gebruikt in travel, bij o.a. DisneyWorld. De ‘Magic Band’ (een armband die bezoekers om krijgen in het park) houdt elke beweging bij en registreert alle acties en aankopen van de bezoekers. Ook in hotels kun je je smartphone gebruiken als kamersleutel. Met real-time data kunnen travel merken uiteindelijk prijzen aanpassen op actuele situaties. Een vliegtuigmaatschappij met een leeg toestel kan voor een dag de prijzen extreem verlagen en dit bij de juiste mensen onder de aandacht brengen. IoT binnen travel wordt tot nu toe veel gebruikt voor operationele verbetering of efficiëntie voor de reiziger. Het is relatief makkelijk om praktische zaken te monitoren (zoals de lengte van een wachtrij of de locatie van bagage). Maar IoT is er voor gemaakt om problemen op te lossen en zakelijke mogelijkheden te creëren. Het komende jaar is het aan travel merken om te anticiperen op de kansen die dit biedt.

Lees hier alles wat je moet weten over het Internet of Things in Travel.

network-782707_640

  1. Sociale netwerken en e-commerce komen samen

Zowel sociale media als user-generated content zijn onderdeel van ons dagelijks leven. Van Twitter tot Facebook en van TripAdvisor tot Yelp. Eigenlijk is het heel logisch dat inmiddels de grenzen tussen e-commerce en sociale media beginnen te vervagen.

Sociale media biedt een hele nieuwe manier van reizigers benaderen. Luisteren naar je consument via sociale media houdt ook in dat je hun online gedrag monitort om inzicht te krijgen in voorkeuren. Afhankelijk van je merkdoelen kun je daar antwoord krijgen op vragen als: wat is de relatie tussen de emotionele binding met mijn merk en betrokkenheid op sociale media? Hoe richt ik een goede consumentenservice in op sociale media?

Kansen voor travel

Travel blogs, online beoordelingspagina’s voor reizen of advertenties zijn de perfecte springplank naar het boeken van een trip. Merken kunnen op deze manier content sponsoren om direct mensen te benaderen die nog in een vroeg stadium van hun reisplanning zitten. Zij kunnen dan begeleid worden door het hele boekinsgproces, waar ze op hun wenken worden bediend. Dat kan al via een embedded URL of, zoals KLM doet, via Facebook Messenger.

Via sociale media kun je bovendien heel makkelijk als groep je trip boeken. Dat zien we nu ook al bij Skyscanner gebeuren. Door ideeën en plannen te delen, kunnen mensen samen een bestemming bepalen en boeken.

  1. Virtuele realiteit

Virtuele realiteit is een volledige belevenis, waarbij je alles beleeft alsof het echt gebeurt. Merken die hier vroeg gebruik van hebben gemaakt zijn Qantas Airlines (laat reizigers bestemmingen in Australië bezoeken via virtuele realiteit) en Marriott (geeft bezoekers het gevoel dat ze in het centrum van London of op het strand van Hawaii zijn). Het South African Tourist Agency heeft VR content ontwikkeld waarmee de potentiële bezoeker alvast de highlights van Zuid-Afrika kan beleven. Het is duidelijk dat virtuele realiteit toegankelijk is voor de massa.

Augmented-reality

Augmented reality is weer iets heel anders. Deze techniek is een soort laag die over een scherm of bord wordt gelegd. Een afbeelding met relevante informatie over een al bestaande afbeelding. AR herkent de omgeving en lokale informatie voor relevante overlays. Voor tours, musea, gallerijen e.d. is dit erg interessant. De techniek is vooral effectief in de belevingsfase en als informatieve factor. Dit zou nog uitgebreid kunnen worden naar de verkoop van producten of diensten.

Kansen voor travel

Zowel VR als AR kunnen uitgebreid worden met het aanbod van producten of diensten, maar directe boekingen blijven nog uit via deze technologie. Dat ze een plek hebben in de toekomst en veelvuldig ingezet kunnen worden is duidelijk, maar hoe travel merken er rendement uit kunnen halen blijft nog een uitdaging. Voorlopig draagt het vooral bij aan de on- en offline beleving en servicegerichtheid.

  1. Berichten versturen: het nieuwe ouderwetse

Berichten versturen is zo’n gewone aangelegenheid geworden dat we bijna niet meer merken hoe vaak we het doen. Notificaties, alerts, SMS-jes, appjes, noem maar op. Dat is natuurlijk een hele makkelijke manier om letterlijk met je gebruikers te communiceren.

Er zijn vier redenen om aan te nemen dat berichten versturen een game-changing trend is:

  1. Google, Siri en Cortana zijn platforms waaraan je vragen kunt stellen en waar je vervolgens via een bericht (of webpagina) antwoord op krijgt. Zij gebruiken technieken om het juiste antwoord te vinden, maar aan het principe (vraag en antwoord via online berichten) zijn we al gewend.
  2. Het aantal mobiele toestellen neemt toe als voornaamste middel om vragen te stellen en antwoorden te krijgen.
  3. De groei van het aantal berichten dat via autosystemen verstuurd wordt om te communiceren (en antwoorden te krijgen) is aanzienlijk.
  4. De toename van online chatten als onderdeel van het klantenservice proces.

Kansen voor travel

Je ziet al dat KLM Facebook Messenger of SMS gebruikt om boarding passes te versturen. In China wordt WeChat gebruikt om in te checken in hotels, maar ook om afspraken te maken met de dokter, treinkaarten te kopen en eten te laten thuisbezorgen. Dat berichten versturen een makkelijke en privacygerichte manier is voor de klantenservice is duidelijk, maar de reiziger kan nu ook een volledig persoonlijk proces doorlopen in het boeken, beleven en beoordelen van een trip.

Travel trends voor de toekomst

Travel is de grootste bedrijfstak ter wereld. Het is dan ook aan deze branche om de toekomst in te richten met baanbrekende ontwikkelingen. Nieuwe technologieën en lagere kosten geven alle ruimte aan innovatie. Dit is het moment om een positie in te nemen met visie, inzichten, het begrijpen van de markt en risico durven nemen. 2016 is voor travel merken het jaar om duidelijk te bepalen wat hun route wordt: leiden, volgen of uit de weg gaan.