• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Het broeikaseffect van de global village op de reiswereld #anvrcongres – Haroon Sheikh

9 oktober 2015 door Lobke Elbers

Reizen is globalisering. In bepaalde branches zoals de automotive sector, of de farmaceutische industrie is globalisering een van de effecten. Maar in de reisindustrie speelt globalisering een centrale rol om reizen überhaupt mogelijk te maken. We kijken naar het einde van de gemakkelijke globalisering en de implicaties voor nu, met Haroon Sheikh tijdens het ANVRCongres. 
Kortweg zijn er volgens Haroon twee belangrijke periodes van globalisering: de gemakkelijke globalisering (1980 – 2010) en het einde van de gemakkelijke globalisering. We focussen in dit blog op het einde van die gemakkelijke globalisering: een broeierige globalisering.

Mainstreaming van travel

Transparantie

De global village wordt door de reiswereld van ideaal naar reëel verheven. We kunnen elkaar (als mens tot mens) werkelijk bezoeken waar ook ter wereld en de reisindustrie zelf zorgt als sector voor een directe verbinding: globalisering.

Aan de andere kant, aan de kant van de reisbedrijven, krijgen we te maken met prijsvechters op de markt. Maar toch is er een hoge mate van transparantie binnen die concurrerende industrie. De eerste en wellicht meest belangrijke is transparantie in prijzen; we kunnen als bedrijf makkelijk onderzoeken wat de rest van de sector en zelfs wat onze grootste concurrenten doen. Inmiddels zitten we met onze bedrijven midden in een internationale competitive markt, waarbij de transparantie in ons handelen zorgt voor een reële (reis)wereld!

Aerotropolis

Een gevolg van de transparantie en de snelheid waarmee de reiswereld van ideaal naar reëel gegaan is, is dat er compleet onder andere compleet nieuwe steden ontstaan. Zoals het idee van een Aerotropolis; het bouwen van steden rondom vliegvelden, waarbij travel een direct effect heeft op infrastructuur. Het zichtbare bewijs dat travel actief reizen, vliegen en op vakantie gaan faciliteert. Een prachtig voorbeeld daarvan is Abu Dhabi, de congreslocatie van het ANVRCongres voor dit jaar. De nieuwe Abu Dhabi luchthaven is reeds in aanbouw en een typische Aerotropolis. In de video hieronder zie je waarom.

Nieuwe media: status en social media

Status in relatie tot reizen (waar je bent geweest vertelt wie je bent) wordt tot kunst verheven door de komst van social media. Waar je voorheen aan iemands kleding of auto de welgesteldheid en identiteit van iemand kon aflezen, kun je dat nu ineens (of misschien wel vooral) ook op iemands timeline op sociale media. Want waar je voorheen aan dure kleding en auto’s niet zag waar ter wereld deze persoon geweest was, verschuift de focus van status in materiële zaken, naar statussen in (reis)ervaringen.

En dat gaat nog veel verder. Virtual reality is een nieuwe techniek, waar die ervaring steeds dichterbij gebracht kan worden. Bestemmingen waar reizigers vreemd van zijn, of bestemmingen die ver weg zijn, kunnen juist van tevoren al ervaren worden.

Einde van de gemakkelijke globalisering

Haroon sluit zijn presentatie met het einde van de gemakkelijke globalisering. Er zit spanning op de global village en dat geeft een broeierig effect, doch helder beeld voor de toekomst van travel. Alles om het ‘de consument’ gemakkelijk te maken, wijzigt de standaard.

Continue aanpassing

De Westerse dominantie beïnvloedt andere landen en de global village wederzijds. Ieder land heeft zo zijn eigen moderniteiten en een eigen beeld van wat modern is. Er is geen standaard, er is sprake van een continue aanpassing en verandering van bestemmingen, cultuur en omgang met andere mensen (toeristen).

Groei bezoekers

De stad als pretpark is een horror scenario, maar de bewijzen liggen voor het oprapen. In Barcelona worden protesten gehouden omdat bewoners bang zijn dat Barceloneta een pure toeristen wijk wordt. Maar ook Venetië, Londen, het Louvre (waar je geweest moet zijn maar later in een boekje moet terug zien waar je bent geweest), en ook Amsterdam zijn pijnlijke voorbeelden.. Het is het schrikbeeld van een stad, een neveneffect van een groeiende globale gemeenschap waardoor locals bijvoorbeeld kiezen om te gaan verhuizen en andere delen van een stad op te zoeken. De prijzen gaan omhoog, overal ontstaan grotere wachtrijen.

Wereld is bedreigender

De global village broeit. Technologie is in strijd met het dagelijks leven van burgers(locals) en reizigers. Een modern fenomeen van xenophobia (de angst voor alles wat van buitenaf komt). Dreigende thema’s als cyberwars, shadowwars zijn actueel.

Snelheid, weerbaarheid, wendbaarheid

Het huidige broeikaseffect van de globalisering en de global village ombuigen naar iets positiefs is waar Need for Speed voor nodig is. Volgens Haroon houdt Need for Speed – op basis van bovenstaande trends en ontwikkelingen- voor de reissector in dat er gekozen moet worden voor:

  • Snelheid
  • Weerbaarheid
  • Wendbaarheid

Coming up next: ANVRCongres blog Yuri van Geest

Credits headerafbeelding: David Swart (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Global Traveltrends
    #ThrowbackThursday: Global Traveltrends voor 2015

    ThrowbackThursday bij TravelNext ; we blikken terug naar voorgaande blogs! We zijn nu ruim over…

  • Exponentiële organisaties zijn nodig in de reiswereld - Yuri van Geest #anvrcongres

    We definiëren in dit blog 1 term, Exos: Exponentiële organisaties. De afgelopen jaren is er…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Global Traveltrends
    #ThrowbackThursday: Global Traveltrends voor 2015

    ThrowbackThursday bij TravelNext ; we blikken terug naar voorgaande blogs! We zijn nu ruim over…

  • Exponentiële organisaties zijn nodig in de reiswereld - Yuri van Geest #anvrcongres

    We definiëren in dit blog 1 term, Exos: Exponentiële organisaties. De afgelopen jaren is er…

Categorie: Social media, Trends Tags: ANVRCongres, global village, globalisering, Haroon Sheikh, reisindustrie

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De nieuwe beacon technologie en de invloed op de vervoerswereld in travel | TravelNext schreef:
    6 september 2016 om 19:23

    […] Slechts de toplaag van alle mogelijkheden met betrekking tot beacons en IoT wordt volgens hem op dit moment benut. Het is een kwestie van tijd voordat beacons onderdeel worden van de totale airport infrastructuur. Nog verder kijkend, zal de focus niet alleen liggen op het connecten van experiences van passagiers met de airports, maar ook zoals trendwatcher Haroon Sheikh zegt, de stad rondom de airport; oftewel, de introductie van global villages. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing Booking.com Airbnb KLM travel Social Media Facebook hotels Expedia mobiel TUI technologie reviews Vakantiebeurs onderzoek reizen Google TripAdvisor instagram NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext