Reizen is globalisering. In bepaalde branches zoals de automotive sector, of de farmaceutische industrie is globalisering een van de effecten. Maar in de reisindustrie speelt globalisering een centrale rol om reizen überhaupt mogelijk te maken. We kijken naar het einde van de gemakkelijke globalisering en de implicaties voor nu, met Haroon Sheikh tijdens het ANVRCongres.
Kortweg zijn er volgens Haroon twee belangrijke periodes van globalisering: de gemakkelijke globalisering (1980 – 2010) en het einde van de gemakkelijke globalisering. We focussen in dit blog op het einde van die gemakkelijke globalisering: een broeierige globalisering.
Mainstreaming van travel
Transparantie
De global village wordt door de reiswereld van ideaal naar reëel verheven. We kunnen elkaar (als mens tot mens) werkelijk bezoeken waar ook ter wereld en de reisindustrie zelf zorgt als sector voor een directe verbinding: globalisering.
Aan de andere kant, aan de kant van de reisbedrijven, krijgen we te maken met prijsvechters op de markt. Maar toch is er een hoge mate van transparantie binnen die concurrerende industrie. De eerste en wellicht meest belangrijke is transparantie in prijzen; we kunnen als bedrijf makkelijk onderzoeken wat de rest van de sector en zelfs wat onze grootste concurrenten doen. Inmiddels zitten we met onze bedrijven midden in een internationale competitive markt, waarbij de transparantie in ons handelen zorgt voor een reële (reis)wereld!
Aerotropolis
Een gevolg van de transparantie en de snelheid waarmee de reiswereld van ideaal naar reëel gegaan is, is dat er compleet onder andere compleet nieuwe steden ontstaan. Zoals het idee van een Aerotropolis; het bouwen van steden rondom vliegvelden, waarbij travel een direct effect heeft op infrastructuur. Het zichtbare bewijs dat travel actief reizen, vliegen en op vakantie gaan faciliteert. Een prachtig voorbeeld daarvan is Abu Dhabi, de congreslocatie van het ANVRCongres voor dit jaar. De nieuwe Abu Dhabi luchthaven is reeds in aanbouw en een typische Aerotropolis. In de video hieronder zie je waarom.
Nieuwe media: status en social media
Status in relatie tot reizen (waar je bent geweest vertelt wie je bent) wordt tot kunst verheven door de komst van social media. Waar je voorheen aan iemands kleding of auto de welgesteldheid en identiteit van iemand kon aflezen, kun je dat nu ineens (of misschien wel vooral) ook op iemands timeline op sociale media. Want waar je voorheen aan dure kleding en auto’s niet zag waar ter wereld deze persoon geweest was, verschuift de focus van status in materiële zaken, naar statussen in (reis)ervaringen.
En dat gaat nog veel verder. Virtual reality is een nieuwe techniek, waar die ervaring steeds dichterbij gebracht kan worden. Bestemmingen waar reizigers vreemd van zijn, of bestemmingen die ver weg zijn, kunnen juist van tevoren al ervaren worden.
Einde van de gemakkelijke globalisering
Haroon sluit zijn presentatie met het einde van de gemakkelijke globalisering. Er zit spanning op de global village en dat geeft een broeierig effect, doch helder beeld voor de toekomst van travel. Alles om het ‘de consument’ gemakkelijk te maken, wijzigt de standaard.
Continue aanpassing
De Westerse dominantie beïnvloedt andere landen en de global village wederzijds. Ieder land heeft zo zijn eigen moderniteiten en een eigen beeld van wat modern is. Er is geen standaard, er is sprake van een continue aanpassing en verandering van bestemmingen, cultuur en omgang met andere mensen (toeristen).
Groei bezoekers
De stad als pretpark is een horror scenario, maar de bewijzen liggen voor het oprapen. In Barcelona worden protesten gehouden omdat bewoners bang zijn dat Barceloneta een pure toeristen wijk wordt. Maar ook Venetië, Londen, het Louvre (waar je geweest moet zijn maar later in een boekje moet terug zien waar je bent geweest), en ook Amsterdam zijn pijnlijke voorbeelden.. Het is het schrikbeeld van een stad, een neveneffect van een groeiende globale gemeenschap waardoor locals bijvoorbeeld kiezen om te gaan verhuizen en andere delen van een stad op te zoeken. De prijzen gaan omhoog, overal ontstaan grotere wachtrijen.
Wereld is bedreigender
De global village broeit. Technologie is in strijd met het dagelijks leven van burgers(locals) en reizigers. Een modern fenomeen van xenophobia (de angst voor alles wat van buitenaf komt). Dreigende thema’s als cyberwars, shadowwars zijn actueel.
Snelheid, weerbaarheid, wendbaarheid
Het huidige broeikaseffect van de globalisering en de global village ombuigen naar iets positiefs is waar Need for Speed voor nodig is. Volgens Haroon houdt Need for Speed – op basis van bovenstaande trends en ontwikkelingen- voor de reissector in dat er gekozen moet worden voor:
- Snelheid
- Weerbaarheid
- Wendbaarheid
Coming up next: ANVRCongres blog Yuri van Geest
Credits headerafbeelding: David Swart (CC)
Eén reactie