Het is het ANVRCongres 2015, en dit jaar gaan we voor cross-industry innovation. Ramon Vullings schreef een boek ‘Creavity in Business’ & ‘Not Invented Here’, houdt van reizen, heeft een netwerk organisatie genaamd 21 Lobster Street; waar 8 Vlaamse/Nederlandse persoonlijkheden zich inzetten voor creativiteit binnen bedrijven: door over de grenzen heen te kijken. Maar vooral kijkt hij naar elegante alternatieven voor bedrijven via Cross Industry Innovation. Een inleiding van de aanleiding van het congres.
Disruptie vindt plaats buiten de sector
Ramon laat een schema zien van het verloop van best practices naar next practices. Best practices: hoe iedereen het doet – craziness: de disruptie – next practices: het gevolg in tijd. Veel gehoorde geluiden van bedrijven zijn: we zijn trots op onze eigen ideeën, we willen nieuwe dingen en we willen onze bedrijfsideeën niet op individuele mensen/medewerkers baseren. De echte waarheid is dat de oplossing voor je business allang is uitgevonden en dat is de craziness, de disruptie. Het moment in je bedrijf waarop iets eigenlijk helemaal niet kan.
Komt een van je medewerker ineens met een nieuw idee, waarbij jij denkt ‘dit is craziness’ en dit kan niet, dan volgt meestal de not invented here Bingo: De ‘Yes, but..’
- Dit is al eens gedaan
- We zijn geen Apple
- We zitten niet in die business
Je business probleem is allang opgelost
Ramon’s antwoord op die ‘not invented here’ bingo is simpel: succesvolle next practices hebben die craziness nodig. Want je business probleem is namelijk allang opgelost. Kijk voorbeelden van sectoren die reeds succesvoll bewijs heeft geleverd.
Ja, de reiswereld moet wakker worden. Ieder reisbedrijf dat denkt dat ze niet in de IT business zitten, heeft het mis. De IT business is de reissector en elk bedrijf moet op dit moment de ‘craziness’, de disruptie ervan doorstaan om uiteindelijk tot die next practices te komen. Dat kun je niet door te blijven doorgaan waarmee je bezig was. Daar heb je ‘craziness’ voor nodig en om dat gemakkelijk te maken twee voorbeelden met hoe je de ‘craziness kunt aanwakkeren’ door naar cross industry innovaties te kijken:
- What would x do?
WWxD? What Would x Do? Een goede methode daarbij is je in te leven in wat een ander bedrijf zou doen. Kijk eens goed in deze afbeelding naar onderstaande innovatieve bedrijven en kies een aantal ‘knowledge brokers’ uit om uiteindelijk jouw business idee verder vorm te gaan geven. Laat de craziness binnen. Wat zou Apple doen? Of Mac Donalds?
2. What would nature do?
AskNature.org heeft er een hele aparte website van gemaakt; een’Google’ voor alles wat je wilt weten over de natuur. Google = Ask what you want to know. We weten nog niet wat we niet weten, maar je kunt wel opzoeken wat we al wel weten. Kijk er dus eenvoudiger naar.
Leiderschapsles: een ander bedrijf heeft je probleem allang opgelost, ga op zoek naar die ‘knowledge brokers’.
Elegante oplossingen in de reissector
Je kunt naar diverse sectoren kijken voor inspiratie. Gelukkig zijn er binnen de reissector een aantal elegante oplossingen ontstaan door te kijken naar andere sectoren.
- Arlanda airport Zweden: het lokale weer op bestemming alvast ervaren door middel van een climate portal
- Ritz Carlton Washington: be global, go local. Je krijgt een luxe update als je connect met locals tijdens je verblijf (events bij ze boekt, diners, etc).
- Magdas Boutique hotel Wenen: boetiekhotel met een oplossing voor een probleem, het hotel wordt gerund door jonge vluchtelingen.
- Meshu: bestemmingen waar je geweest bent, kun je omvormen tot kunstsierraad. De vorm van je bestemmingen worden een grafisch plaatje van lijnen. Die grafische weergave van je reizen kun je aanschaffen als ketting of bijvoorbeeld oorbel. Bij dit concept wordt reisdata gebruikt wordt voor modische kunstwerken. In drie eenvoudige stappen, een uniek geografisch kunstwerk gebaseerd op geografische locaties.
- Yas Viceroy Hotel Abu Dhabi: de congreslocatie van het ANVRCongres is ook een voorbeeld van een elegante oplossing, want Etihad heeft dit idee (een hotel op een Formule 1 track) overgenomen van de Fiat factory in Turijn uit 1928, waar een test-track boven een fabriek werd gebouwd.
Leiderschapsles: hanteer een strategie volgens concept-combine-create.
Business synoniemen
Klant =?
Kijk naar andere sectoren: hoe trekt een top-universiteit nieuwe studenten? Pak het begrip klant, pak daar synoniemen voor, ga na hoe andere sectoren hier mee omgaan om zelf een nieuwe oplossing te vinden. Beleef je klant eens als een: patiënt, student, een kind een dier en bedenk hoe je deze ‘klanten’ zouden bedienen.
Maar let op: geen copy paste, maar copy – adapt – paste. Maak het uniek en gebruik daar de ‘adapt’ factoren voor.
Leiderschapsles: Survival of the best fitting in plaats van fittest, zorg ervoor dat de oplossing jouw bedrijf het beste past.
Alles is LEGO
Een van de laatste zeven leiderschapslessen uit de presentatie van Ramon luidt: alles is LEGO. Haal alles uit je business elkaar en zet het opnieuw in elkaar met elementen uit de cross-industry tips van hierboven. Baseer je ideeën en suggesties wel op bewezen successen uit andere sectoren. Een metafoor met betrekking tot reizen is de Metro map met 55 business model patterns: dit model pleit ervoor dat op ieder knooppunt meerdere businessmodels simultaan lopen. Bedenk dus, dat niet 1 business model leidend is. Disruptie laat toe dat je meerdere business modellen tegelijkertijd in laat gaan of kunt uitproberen.
Als laatste sloot Ramon af met een manifesto voor Cross Industry Innovation, en gelukkig, op nummer 21 staat travel more.
Blog coming up next: Luc Coussement (TUI), volledige klantfocus zonder eenheidsworst