• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Cross industry Innovation in de reiswereld tijdens het #anvrcongres

8 oktober 2015 door Lobke Elbers

Het is het ANVRCongres 2015, en dit jaar gaan we voor cross-industry innovation. Ramon Vullings schreef een boek ‘Creavity in Business’ & ‘Not Invented Here’, houdt van reizen, heeft een netwerk organisatie genaamd 21 Lobster Street; waar 8 Vlaamse/Nederlandse persoonlijkheden zich inzetten voor creativiteit binnen bedrijven: door over de grenzen heen te kijken. Maar vooral kijkt hij naar elegante alternatieven voor bedrijven via Cross Industry Innovation. Een inleiding van de aanleiding van het congres.

Disruptie vindt plaats buiten de sector

Ramon laat een schema zien van het verloop van best practices naar next practices. Best practices: hoe iedereen het doet – craziness: de disruptie – next practices: het gevolg in tijd. Veel gehoorde geluiden van bedrijven zijn: we zijn trots op onze eigen ideeën, we willen nieuwe dingen en we willen onze bedrijfsideeën niet op individuele mensen/medewerkers baseren. De echte waarheid is dat de oplossing voor je business allang is uitgevonden en dat is de craziness, de disruptie. Het moment in je bedrijf waarop iets eigenlijk helemaal niet kan.

best practices

Komt een van je medewerker ineens met een nieuw idee, waarbij jij denkt ‘dit is craziness’ en dit kan niet, dan volgt meestal de not invented here Bingo: De ‘Yes, but..’

  • Dit is al eens gedaan
  • We zijn geen Apple
  • We zitten niet in die business

not invented here bingo

Je business probleem is allang opgelost

Ramon’s antwoord op die ‘not invented here’ bingo is simpel: succesvolle next practices hebben die craziness nodig. Want je business probleem is namelijk allang opgelost. Kijk voorbeelden van sectoren die reeds succesvoll bewijs heeft geleverd.

Ja, de reiswereld moet wakker worden. Ieder reisbedrijf dat denkt dat ze niet in de IT business zitten, heeft het mis. De IT business is de reissector en elk bedrijf moet op dit moment de ‘craziness’, de disruptie ervan doorstaan om uiteindelijk tot die next practices te komen. Dat kun je niet door te blijven doorgaan waarmee je bezig was. Daar heb je ‘craziness’ voor nodig en om dat gemakkelijk te maken twee voorbeelden met hoe je de ‘craziness kunt aanwakkeren’ door naar cross industry innovaties te kijken:

  1. What would x do?

WWxD? What Would x Do? Een goede methode daarbij is je in te leven in wat een ander bedrijf zou doen. Kijk eens goed in deze afbeelding naar onderstaande innovatieve bedrijven en kies een aantal ‘knowledge brokers’ uit om uiteindelijk jouw business idee verder vorm te gaan geven. Laat de craziness binnen. Wat zou Apple doen? Of Mac Donalds?

wwxd

2. What would nature do?

AskNature.org heeft er een hele aparte website van gemaakt; een’Google’ voor alles wat je wilt weten over de natuur. Google = Ask what you want to know. We weten nog niet wat we niet weten, maar je kunt wel opzoeken wat we al wel weten. Kijk er dus eenvoudiger naar.

Leiderschapsles: een ander bedrijf heeft je probleem allang opgelost, ga op zoek naar die ‘knowledge brokers’.

Elegante oplossingen in de reissector

Je kunt naar diverse sectoren kijken voor inspiratie. Gelukkig zijn er binnen de reissector een aantal elegante oplossingen ontstaan door te kijken naar andere sectoren.

  • Arlanda airport Zweden: het lokale weer op bestemming alvast ervaren door middel van een climate portal
  • Ritz Carlton Washington: be global, go local. Je krijgt een luxe update als je connect met locals tijdens je verblijf (events bij ze boekt, diners, etc).
  • Magdas Boutique hotel Wenen: boetiekhotel met een oplossing voor een probleem, het hotel wordt gerund door jonge vluchtelingen.
  • Meshu: bestemmingen waar je geweest bent, kun je omvormen tot kunstsierraad. De vorm van je bestemmingen worden een grafisch plaatje van lijnen. Die grafische weergave van je reizen kun je aanschaffen als ketting of bijvoorbeeld oorbel. Bij dit concept wordt reisdata gebruikt wordt voor modische kunstwerken. In drie eenvoudige stappen, een uniek geografisch kunstwerk gebaseerd op geografische locaties.
  • Yas Viceroy Hotel Abu Dhabi: de congreslocatie van het ANVRCongres is ook een voorbeeld van een elegante oplossing, want Etihad heeft dit idee (een hotel op een Formule 1 track) overgenomen van de Fiat factory in Turijn uit 1928, waar een test-track boven een fabriek werd gebouwd.

yasviceroy1

fiat rooftop test

Leiderschapsles: hanteer een strategie volgens concept-combine-create.

Business synoniemen

Klant =?

Kijk naar andere sectoren: hoe trekt een top-universiteit nieuwe studenten? Pak het begrip klant, pak daar synoniemen voor, ga na hoe andere sectoren hier mee omgaan om zelf een nieuwe oplossing te vinden. Beleef je klant eens als een: patiënt, student, een kind een dier en bedenk hoe je deze ‘klanten’ zouden bedienen.

Maar let op: geen copy paste, maar copy – adapt – paste. Maak het uniek en gebruik daar de ‘adapt’ factoren voor.

copy paste

Leiderschapsles: Survival of the best fitting in plaats van fittest, zorg ervoor dat de oplossing jouw bedrijf het beste past.

Alles is LEGO

Een van de laatste zeven leiderschapslessen uit de presentatie van Ramon luidt: alles is LEGO. Haal alles uit je business elkaar en zet het opnieuw in elkaar met elementen uit de cross-industry tips van hierboven. Baseer je ideeën en suggesties wel op bewezen successen uit andere sectoren. Een metafoor met betrekking tot reizen  is de Metro map met 55 business model patterns: dit model pleit ervoor dat op ieder knooppunt meerdere businessmodels simultaan lopen. Bedenk dus, dat niet 1 business model leidend is. Disruptie laat toe dat je meerdere business modellen tegelijkertijd in laat gaan of kunt uitproberen.

Als laatste sloot Ramon af met een manifesto voor Cross Industry Innovation, en gelukkig, op nummer 21 staat travel more.

manifesto

Blog coming up next: Luc Coussement (TUI), volledige klantfocus zonder eenheidsworst

Gerelateerde Berichten

  • Cross industry innovation laat Transavia en TUI nadenken over nieuwe concepten #RSC17

    Op 21 mei is de Reiswerk Studenten Challenge in Marrakech van start gegaan. Met een crew en organisatie…

  • Hoe zetten bedrijven in de reiswereld 'the next step' in mobiel en digitaal?

    ‘Mobiel en digitaal’, dat zijn toch wel de megatrends van de afgelopen jaren. Trends waar…

  • Van inside out naar outside in: Need for Speed in de reissector met Frank Oostdam

    Onlangs lanceerde ANVR het Travel Tomorrow Rapport en werd de nieuwste editie van het ANVR Congres aangekondigd:…

  • Cross industry innovation laat Transavia en TUI nadenken over nieuwe concepten #RSC17

    Op 21 mei is de Reiswerk Studenten Challenge in Marrakech van start gegaan. Met een crew en organisatie…

  • Hoe zetten bedrijven in de reiswereld 'the next step' in mobiel en digitaal?

    ‘Mobiel en digitaal’, dat zijn toch wel de megatrends van de afgelopen jaren. Trends waar…

  • Van inside out naar outside in: Need for Speed in de reissector met Frank Oostdam

    Onlangs lanceerde ANVR het Travel Tomorrow Rapport en werd de nieuwste editie van het ANVR Congres aangekondigd:…

Categorie: E-commerce Tags: Abu Dhabi, ANVRCongres, businessmodellen, innovatie, Need for Speed, ondernemerschap, strategie

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek travel Social Media technologie Booking.com Google Vakantiebeurs reizen destinatiemarketing hotels Expedia mobiel TUI NHTV Facebook TripAdvisor Airbnb instagram reviews KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext