Het TRAVELNEXT Kennistheater, deze week voor het eerst georganiseerd tijdens TravDay, was een groot succes. Het bracht de aanwezigen in De Rijtuigenloods (Amersfoort) inzichten over techniek, marketing en het relevant blijven als werkgever op de arbeidsmarkt.

T.J. van Apeldoorn (commercieel directeur van TRAVel Media) heette de vele aanwezigen en sprekers welkom en gaf korte uitleg over TRAVELNEXT, het kennisplatform voor de gehele reisbranche met focus op de laatste ontwikkelingen binnen de (online) reismarkt als het gaat om technologie, duurzaamheid, AI, marketing, e-commerce en HR. TRAVELNEXT maakte begin dit jaar een frisse (her)start onder leiding van community managers Dylan Cinjee en Arjen Lutgendorff.

Sprekers

Corné den Braber (Partner, Head of Strategy & Board Member Red Online Marketing), Marc van der Hulst (Travel Industry Manger Google), Dean van Aswegen (Lecturer in AI at BUAS), Eelko van Drongelen (mede-oprichter/-eigenaar weflycheap/Blue Flamingos) en Io Michels (Head of Success & Enablement CM.com) gaven presentaties voor een volle zaal.

Mediamix

Corné den Braber (Red Online Marketing) vertelde waar het met de marketing in de travel naartoe gaat. Den Braber: “We zien een stijging van +11% stijging in advertentieprijzen. Je moet na gaan denken als bedrijf: hoe zorg je er nu voor dat je marketing en rendement goed is ingesteld. Er komen steeds meer partijen bij, dus alles wordt duurder. Ook reizen. Wat wij vooral zien is dat bedrijven een mediamix kiezen. De kracht van herhaling is ook superbelangrijk. Denk na over je mediamix over verschillende touch points. Gebruik mail, krant, mond-tot-mond, influencers, reviews, social media, televisie, Google, YouTube, enzovoorts.”

Hitte schrikt niet af

Marc van der Hulst (Google) gaf inzicht in de ontwikkelingen op de (Nederlandse) vakantiemarkt uit data van de zoekmachine, dat alleen al in Nederland in 2023 elke maand 250 miljoen zoekopdrachten ontving die met travel te maken hadden. “In Nederland zijn de topbestemmingen waar naar wordt gezocht Portugal, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland. Portugal is de place to be. Het valt ook op dat ondanks dat we warme zomers hebben gehad en dat ondanks die hitte er een toename is in de zoektocht naar vakantiemogelijkheden in Zuid-Europa. Hete zomers, bosbranden, het schrikt de Nederlandse reiziger niet af.” Van der Hulst gaf de aanbeveling om aanwezig te zijn in alle oriëntatiefases van de klant. Een aanbeveling voor de korte termijn: “Richt je zowel op de lente/Pasen en zomerboekingen, want uit onderzoek weten we dat Nederlanders interesse hebben in meerdere korte weekendtrips.”

Sneller dan ooit verwacht

Dean van Aswegen (BUas) presenteerde ‘AI Unpacked. A journey through AI and Machine Learning Applications in Travel and Tourism’. “Waarom is AI nu zo’n groot ding? Het lijkt misschien alsof dit iets is dat plotseling is gebeurd, maar bedenk goed dat de hardware die wordt gebruikt om deze modellen te creëren, te trainen en in productie te zetten, exponentieel is verbeterd in de afgelopen 10, 15, 20 jaar. Er zijn een paar belangrijke factoren die het potentieel van AI hebben ontgrendeld. Een grote daarvan is data. We hebben nu veel meer data dan we ooit eerder hebben gehad.” Daarnaast liet hij weten: “AI blijft en evolueert snel. Verbeteringen en nieuwe dingen komen veel sneller dan ik ooit had verwacht. Deze tools zorgen voor efficiëntieverbeteringen en verbeteren de kwaliteit. Het is heel belangrijk om te begrijpen wat er beschikbaar is, wat je zelf en je klanten kunnen gebruiken. Blijf niet achter. En voor het integreren van AI moet je eerst onderwijs geven, dan experimenteren en dan opschalen. Dus zoek uit wat er allemaal is, bedenk wat je ermee kunt doen en rol het vervolgens uit. U wordt niet vervangen door AI, maar u wordt vervangen door een andere reisprofessional die AI gebruikt.”

Blije collega’s

Tijdens de presentatie van Eelko van Drongelen (weflycheap / Blue Flamingos) ging het niet over de nieuwste technologieën, maar werd er vanuit het ondernemersperspectief over employer branding en hoe dat wordt aangepakt binnen weflycheap / Blue Flamingos gesproken. Het werd duidelijk dat Van Drongelen en zijn compagnon Ruud Raaijmakers de bril van de werknemer hebben opgezet. Als voorbeeld liet Van Drongelen een quote van Richard Brandson zien: ‘Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients’. Van Drongelen: “We moeten het nog weleens uitleggen aan onze klanten waarom we onze medewerkers op 1 zetten en onze klanten op 2 en uiteindelijk begrijpen ze het ook.” Als voorbeeld noemde Van Drongelen onder andere: “Het is bizar dat wij als eigenaren alle winst voor onszelf zouden houden. Het is voor ons niet meer dan normaal om een stuk van de winst aan het team te geven.”

Twee type bedrijven

Io Michels (CM.com) vertelde eveneens over de toepassing van AI en wat het team van CM.com heeft geleerd tijdens een jaar lang implementeren. “Ik hoop dat jullie dadelijk de lunch in kunnen gaan met wat praktische tips, mocht je erover gaan nadenken om te gaan implementeren. Waar moet je op letten, waar ga je sowieso tegenaan lopen en wat voor mooie dingen zou je ermee kunnen doen. Er is natuurlijk een verschil tussen AI implementeren en AI goed gebruiken.” Samenvattend besloot hij zijn verhaal met de woorden: “Ik denk dat tussen nu en komende tien jaar er twee type bedrijven zijn. Bedrijven die nu aan de slag gaan met AI, de waarde zoeken, en de rest…R.I.P.. Ik weet zeker dat je binnen nu en twee jaar iets moet gaan doen.”   

Op de foto Marc van der Hulst op het podium. Foto ©: Dave Kroet / Keep Focus.