Organisaties opgelet: er zijn weer nieuwe ontwikkelingen gaande bij Facebook. Van dynamische advertising naar cross devices advertising en uitgebreidere mogelijkheden voor advertenties. Na dit blog ben jij weer helemaal met betrekking tot de laatste ontwikkelingen!

Mobiele zoekopdrachten stijgt.. En stijgt… En stijgt…

Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de mensen die op zoek gaat naar informatie over travel dit doet via hun mobiele telefoon. Dat betekent uiteraard dat de normale manier van advertising niet meer werkt en dat organisaties moeten gaan inspelen op deze trend. Dus mensen zoeken het merendeel op mobiel, maar daarnaast worden ze ook nog geïnspireerd door posts. En door deze posts en advertenties op Instagram en Facebook worden zij getriggerd om over te gaan op een boeking of een aankoop. Als je dat doorhebt als organisatie, dan kun je gericht targeten op de plekken waar je doelgroep zich bevindt: in de apps als Instagram & Facebook.

Instagram’s dynamic ads

Met de dynamische advertenties binnen Instagram krijgen organisaties de mogelijkheid om advertenties te targeten op mensen die eerder interesse hebben getoond in een product. Dat is een tool die natuurlijk al geïntegreerd is in Facebook, maar juist de combinatie tussen de twee kanalen maakt het waardevol. De twee apps zijn de grootste in hun soort en maken het nu mogelijk om advertenties voor beide te doen, zodat het altijd terecht komt bij de klant. Advertising in Instagram hoeft niet meer handmatig gedaan te worden, maar wordt automatisch overgebracht van Facebook en wordt direct aangeboden aan de juiste doelgroep.

blog facebook advertising insta

Specifiek voor travel

Als het gaat over mobiele zoekopdrachten, dan is de travel branche er één die zeker voorop loopt. Alleen al in de Verenigde Staten wordt 73% van alle zoekopdrachten op mobiel gedaan. Dan kun je dus wel zeggen: “Het is dom om hier niet op in te spelen”. Maar het adverteren voor travel gaat verder. Omdat zoekopdrachten in travel voornamelijk over bestemmingen of seizoenen/data gaat, is er een speciale tool toegevoegd die ervoor zorgt dat geïnteresseerden geretarget worden op het moment dat ze hebben gezocht naar een bepaalde bestemming of een datum.

Het gaat om een toevoeging in het hele reisproces om het op deze manier voor de reiziger makkelijker te maken. Dus als jij een vlucht hebt geboekt naar bestemming A, dan kan het zijn dat je advertenties te zien krijgt van hotels op die bestemming. En nog even een stapje verder, de beschikbaarheid en prijzen worden ook direct zichtbaar.

blog facebook advertising

Maar eerlijk is eerlijk, zitten mensen hier wel op te wachten? Ik bedoel maar even, toen Instagram begon met advertenties was niet iedereen blij. Instagram was juist een platform waarop juist geen advertenties voorbij kwamen, maar helaas is dat al veranderd. Natuurlijk helpen de dynamische advertenties wel om meer gepersonaliseerde content aan te bieden, maar of iedereen hier écht op zit te wachten? Dat moeten we toch afwachten..

Customer audience is uitgebreid

De dynamic ads zijn niet de enige ontwikkelingen van Facebook, uiteraard niet. Ook de customer audience is veranderd, of beter gezegd, uitgebreid. Van een grote doelgroep op één hoop, kunnen adverteerders nu doelgroepen opsplitsen op basis van het gedrag dat zij vertonen op de website. De resultaten laten zien welke groepen juist relevant zijn en welke niet. Waar moeten we dan aan denken?

  • Frequentie
  • Tijd die een bezoeker op de pagina doorbrengt
  • Data waar een bezoeker geïnteresseerd in is geweest
  • Bedrag dat een bezoeker heeft uitgegeven
  • Inzicht in de devices

De advertising wereld van Facebook krijgt hiermee een nieuwe slag om de arm. Er wordt een slag dieper gezocht naar de juiste informatie om de bezoekers op deze manier van de juiste informatie te voorzien zodat hij overgaat op een boeking.

Nog meer ontwikkelingen: 360° fototrend

We zijn nog niet klaar. Na de vele ontwikkelingen en updates van de laatste tijd op het gebied van advertising en technologie, heeft Facebook bekend gemaakt dat ze, naast de 360° video’s, ook 360° foto’s mogelijk willen maken. Hoe werkt het? Je kunt het beeld van je foto veranderen door je vinger over je scherm te slepen. Het kan overigens nog alleen met panorama foto’s of met een device die een 360° camera heeft.

Hieronder kun je zien hoe deze trend in werking gaat.

https://youtu.be/YhY7dKzgIPM?t=77

Ben je benieuwd hoe je het moet uploaden? Bekijk dan het hele filmpje!

What’s next?

Facebook is nog lang niet klaar. Maar dat is niet gek, als je je bedenkt dat als mensen op mobiel zitten, ze voor 85% van de tijd in apps zitten. Niet specifiek één app, maar de top-5 favoriete apps. Daar wil Facebook natuurlijk voor iedereen een rol in spelen en als dat alleen niet helemaal lukt, dan gebruiken ze het zusje-platform Instagram wel.

Credits headerafbeelding: Pexels (CC)